Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg hører snakk om 'ny' og 'gammel' epidural.

Den 'nye' skal være bedre enn den gamle, bl. a. skal den ikke hemme riene i samme grad som den gamle. Visstnok.

Kunne jordmor utdype litt om dette?

Bruker norske sjukehus ny eller gammel epidural, eller er det forskjellig praksis fra sted til sted?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21944-ny-versus-gammel-epidural/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Med ny epidural mener man en type epidural bedøvelse som ikke er så fullstendig som den gamle. Man kan ha mer førlighet, kan evt. gå litt i motsetning til ved den gamle hvor man måtte ligge og knapt kjente noen ting. Den nye har ikke så riedempende effekt som den gamle. Ulempen ved den nye, er at det ikke er alltid den virker like bra, rent smertelindrende. Jeg vil anbefale deg å forhøre deg der du skal føde. Det er nok ikke alle steder som tilbyr den nye epiduralen. Dette kan bl.a. skyldes at de ikke har anestesileger som anbefaler denne typen epidural. Det er tross alt de som setter det og har oppsynet med virkningen og evt. bivirkninger. Hvilke prosedyrer de har på de forskjellige stedene vet jeg ikke helt.

Må forresten tilføye at ved bruk av den gamle epiduralen, har man muligheter til å styre rienes styrke med drypp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...