Gå til innhold

pensum/vgs bøker

Anbefalte innlegg

Gjest pensumguri
Skrevet

er det noen her som veit om vgs elevene skal ha nye bøker/pensum etter sommeren?

jeg har kjøpt endel bøker, og tenker gå opp som privatist. eksamen skal jeg ikke ta før til vinteren, men det blir jo dumt om jeg begynner å lese nå, også bytter de pensum/bøker til høsten....

Skrevet

Det er forskjellig fra skole til skole. Når du skal opp som privatist, velger du bøker selv utfra de som er godkjente. Er de ikke alt for gamle, er de sannsynligvis det.

Gjest opp til hver enkelt
Skrevet

Det er hver enkelt lærer som legger opp sitt pensum, selvsagt med læreplanen som grunnlag. Jeg har ikke hørt noe om endret læreplan i år, men som sagt bestemmer hver lærer / skole fritt hvilke bøker de legger opp.

Jeg ville kontaktet den skolen du skal gå opp ved.

Skrevet

Det er avhengig av hvilket fag du skal opp i!

Elevene som begynte på grunnkurset i år er de siste til å fulføre skolen etter dagens læreplanordning.

Skal du opp i et fag som avsluttes etter første året (GK heter det idag, vg1 fom høsten!) må du ha bøker etter ny læreplan hvis du skal opp høsten 2007 - for da har elevene begynt på kunnskapsløftet, men kan bruke de gamle hvis du skal opp høsten 2006.

Skal du opp i et fag som avsluttes etter 2. året, kan du bruke de gamle bøkene tom høsten 2007

Skal du opp i et fag som avsluttes etter 3. året kan du bruke de gamle bøkene tom høsten 2008.

Skjønnte du dette? :-)

Noen fag vil få sine læreplaner endret mye, andre nesten ikke i det hele tatt. Hvis du vil ta opp (igjen) et fag som du har noe bakgrunn i fra før, bør du sikre deg at du tar det før de nye planene trer i kraft i det faget for å unngå mye ekstra lesing.

Skrevet

Fra skolestart 2006 blir de nye læreplanene innført på vg 1 og vg 2. For tredje året blir det ikke før fra 2007.

Skrevet

Det er hver enkelt lærer som legger opp sitt pensum, selvsagt med læreplanen som grunnlag. Jeg har ikke hørt noe om endret læreplan i år, men som sagt bestemmer hver lærer / skole fritt hvilke bøker de legger opp.

Jeg ville kontaktet den skolen du skal gå opp ved.

Da jeg gikk opp som privatist, kunne vi velge helt selv. I de skriftlige fagene er pensum lagt fra før, og læreren har ikke noe å si. I de muntlige fagene er det læreren som bestemmer hva elevene skal lære og lager leselista (få går gjennom alle temaene i historieboka). Som privatist bestemmer man leselista selv, f.eks. om man vil lese "Et Dukkehjem" eller "Villanden" i norsk muntlig. Med det er ganske normalt at man får en leseliste til forslag av skolen og bruker denne, men man er ikke nødt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...