Gå til innhold

Spansk og italiensk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor stor er forskjellen? Som norsk og svensk, eller mer som norsk og tysk/engelsk? Kan en spanjol forstå en italiener?

Gjest Calóni
Skrevet

Det er ganske så forskjellig, ja. Uten at jeg snakker noen av språkene (litt spansk, though), så vil jeg tippe at det blir mer som norsk/tysk.

Skrevet

Det er ganske så forskjellig, ja. Uten at jeg snakker noen av språkene (litt spansk, though), så vil jeg tippe at det blir mer som norsk/tysk.

Takk for svar!

Skrevet

Det kommer an på spanjolen!

Forskjellene mellom spansk og italiensk er langt større enn mellom norsk og svensk, men omtrent som forskjellen mellom moderne høytysk og (hollandsk) nederlandsk. Med litt trening kan en italiener forstå noe spansk -- og omvendt.

Skrevet

Takk for svar!

Svaret du fikk fra Calóni er misvisende.

Se svaret du fikk fra meg tidligere for en mer adekvat tilnærming til problemet.

Gjest asperger
Skrevet

Svaret du fikk fra Calóni er misvisende.

Se svaret du fikk fra meg tidligere for en mer adekvat tilnærming til problemet.

hei du har peiling på så mangt scholar, har du peiling på en diagnose som heter

Skrevet

Spanjoler forstår italiensk i de fleste tilfeller, og omvent. I alle fall gjelder det den yngre garde.

Jeg snakker spansk, og prøvde å lære meg litt italiensk i fjor vinter, men det var bare å gi opp... Jeg forsto det meste læreren sa i timen, men når hun snakket til meg og jeg skulle svare, var det bare spansk som kom ut. Håpløst :)

Spansk er mer anvendelig, mens italiensk er et flott, syngende språk. En kompis av meg skjønner ikke hva jeg snakker om når jeg sier han har et "syngende" språk, han merker det ikke selv. Han er italiener...

Skrevet

Det kommer an på spanjolen!

Forskjellene mellom spansk og italiensk er langt større enn mellom norsk og svensk, men omtrent som forskjellen mellom moderne høytysk og (hollandsk) nederlandsk. Med litt trening kan en italiener forstå noe spansk -- og omvendt.

Jeg må si min kunnskap om hollansk er begrenset...

Skrevet

Spanjoler forstår italiensk i de fleste tilfeller, og omvent. I alle fall gjelder det den yngre garde.

Jeg snakker spansk, og prøvde å lære meg litt italiensk i fjor vinter, men det var bare å gi opp... Jeg forsto det meste læreren sa i timen, men når hun snakket til meg og jeg skulle svare, var det bare spansk som kom ut. Håpløst :)

Spansk er mer anvendelig, mens italiensk er et flott, syngende språk. En kompis av meg skjønner ikke hva jeg snakker om når jeg sier han har et "syngende" språk, han merker det ikke selv. Han er italiener...

Så det er egentlig ingen grunn til å lære seg begge språk med andre ord?

Jeg kan litt spansk, og vil gjerne fortsette med å lære det. Men jeg er også veldig fasinert av Italia, og kunne derfor tenke meg å lære litt italiensk.

Skrevet

Jeg må si min kunnskap om hollansk er begrenset...

Nederlandsk er håpløst å forstå når de snakker, men jeg forstår en hel del når jeg leser det. Ligner nesten mer på norsk enn tysk gjør.

Skrevet

Nederlandsk er håpløst å forstå når de snakker, men jeg forstår en hel del når jeg leser det. Ligner nesten mer på norsk enn tysk gjør.

Jeg har hørt at nederlandsk er en blanding av tysk, engelsk, fransk og norsk. Mange nordmenn slo seg ned i Nederland i middalderen.

Skrevet

Så det er egentlig ingen grunn til å lære seg begge språk med andre ord?

Jeg kan litt spansk, og vil gjerne fortsette med å lære det. Men jeg er også veldig fasinert av Italia, og kunne derfor tenke meg å lære litt italiensk.

Joda, for all del! Språk er kjempespennende og artig å kunne, men det er veldig vanskelig å lære seg spank og italiensk samtidig. Vent med det ene til du kan det andre tilnærmet flytende.

Den anbefalingen har jeg fått fra mange språklærere også.

Skrevet

Joda, for all del! Språk er kjempespennende og artig å kunne, men det er veldig vanskelig å lære seg spank og italiensk samtidig. Vent med det ene til du kan det andre tilnærmet flytende.

Den anbefalingen har jeg fått fra mange språklærere også.

Jeg har ingen planer om å lære meg begge samtidig... Jeg satser på å snart være en noenlunde habil spansktaler... :-)

Skrevet

Jeg har ingen planer om å lære meg begge samtidig... Jeg satser på å snart være en noenlunde habil spansktaler... :-)

Buena suerte ;)

Me gusta mucho hablar el idioma, pero para mi la gramática es bastante difícil.

Pero sea siempre un idioma importante del mundo.

Skrevet

Buena suerte ;)

Me gusta mucho hablar el idioma, pero para mi la gramática es bastante difícil.

Pero sea siempre un idioma importante del mundo.

Og jeg er desverre ikke god nok ennå til å svare deg på spansk... :-) Jeg regner sterkt med å reise en del i det kommende året, og kommer datil å legge inn et lengre opphold i et spansktalende land og gå på språkskole. Gleder meg!

Skrevet

Og jeg er desverre ikke god nok ennå til å svare deg på spansk... :-) Jeg regner sterkt med å reise en del i det kommende året, og kommer datil å legge inn et lengre opphold i et spansktalende land og gå på språkskole. Gleder meg!

Ja, det må du gjøre! Så spennende da!

Hvor skal du gå språkskole hen da?

Skrevet

Ja, det må du gjøre! Så spennende da!

Hvor skal du gå språkskole hen da?

Jeg tenker litt på Cuba eller Equador (evt. Peru), eller kanskje begge steder... Det er nemlig noen steder jeg alltid har hatt lyst til å se, så hvorfor ikke slå to fluer i en smekk...

Skrevet

Jeg tenker litt på Cuba eller Equador (evt. Peru), eller kanskje begge steder... Det er nemlig noen steder jeg alltid har hatt lyst til å se, så hvorfor ikke slå to fluer i en smekk...

Jeg ville dratt til Cuba for å lære språket, var jeg deg. I Peru har de sånn "italiensk" tonefall, noe jeg tror gjør det vanskeligere å lære språket ordentlig. De synger når de snakker ;)

På Cuba snakker de rent spansk sånn som vi kjenner det.

I Argentina igjen har de en merkelig dialekt som jeg (og vi andre på kurset jeg gikk på) ikke klarte å forstå, så vi måtte få ny lærer ;)

Skrevet

hei du har peiling på så mangt scholar, har du peiling på en diagnose som heter

Hei!

Du kan sikkert få en diagnose av din fastlege.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...