Gå til innhold

Hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Gjest rettigheter
Skrevet

Jeg er sykemeldt nå og har ikke rett på sykepenger fra trygdekontoret. Men trygdekontoret sa jeg hadde rett på sykepenger i første 14 dager fra arbeidsgiver. Trygdekontoret sa at jeg godt kunne si fra til arbeidsgiver dette slik at de ikke forskudterer sykepenger utover de 14 dagene.

Jeg sendte en mail som lød sånn ca at de ikke måtte betale meg sykepenger utover de 14 første dagene da jeg ikke har rett på sykepenger (husker ikke om jeg skrev fra trygdekontoret eller ikke).

Så nå sitter jeg her uten å ha fått noen utbetaling i det hele tatt. Arbeidsgiver sendte mailen min til regnskapskontoret. Jeg ringte sjefen min, men han sa at det var for sent for denne utbetalingen. (skulle vel ha rett på etterutbetaling?).

Han sa også det var jo jeg som hadde sendt denne mailen, så da måtte det jo bli sånn.. (noe i den duren).

Håper jeg får pengene jeg har rett på i alle fall. Og om jeg får dem, så må jeg vel vente i en hel måned til jeg får dem. Er blakk som en kirkerotte nå..

Skrevet

Mange arbeidsgivere tror de har rett til å vente med utbetaling av lønn eller feriepenger til det passer dem selv. De prøver å unngå merarbeid.

Loven sier minst to ganger i mnd, hvis ikke annet er avtalt. Du skal gå med på å utsette utbetaling av lønn, de kan ikke holde igjen noe. De kan enkelt gi deg et forskudd basert på det du har til gode.

Gjest rettigheter
Skrevet

Mange arbeidsgivere tror de har rett til å vente med utbetaling av lønn eller feriepenger til det passer dem selv. De prøver å unngå merarbeid.

Loven sier minst to ganger i mnd, hvis ikke annet er avtalt. Du skal gå med på å utsette utbetaling av lønn, de kan ikke holde igjen noe. De kan enkelt gi deg et forskudd basert på det du har til gode.

Ikke så lett i praksis å fremme sånne krav. Følte meg så avspist da jeg ringte og fikk inntrykk av at det var min feil det var blitt sånn pga denne mailen.

Så da får jeg vel bare sette meg ned å vente og se hva som skjer...

Skrevet

Ikke så lett i praksis å fremme sånne krav. Følte meg så avspist da jeg ringte og fikk inntrykk av at det var min feil det var blitt sånn pga denne mailen.

Så da får jeg vel bare sette meg ned å vente og se hva som skjer...

Egentlig har jeg ikke hørt om arbeidsgivere som nekter å gi forskudd når noen spør om det og har opptjent nok.

Skrevet

Egentlig har jeg ikke hørt om arbeidsgivere som nekter å gi forskudd når noen spør om det og har opptjent nok.

Hos oss har de måttet slutte med lønnsforskudd, p.g.a. et nytt tungvint datasystem, som omfatter ontrent alle bedriftens funksjoner, bl.a.lønn og regnskap.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...