Gå til innhold

Langtidssykemelding avsluttet og så ny sykdom

Anbefalte innlegg

Gjest Dette lurer jeg på i dag
Skrevet

Hvordan er reglene hvis man har vært delvis sykemeldt i (nær) et år for så å bli friskmeldt, men senere bli syk på nytt? Hvis man er sykmeldt ut over et år vet jeg at man får redusert utbetalingen, det går vel over på attføring eller rehabiliteringspenger.

Men det jeg spør om er primært om man da blir syk av en annen årsak enn den opprinnelige sykemeldingsårsaken. Si for eksempel at man får influensa eller lignende.

Er det noen som forstår spørsmåleg og vet hvordan reglene er? Prøvde å finne fram på trygdeetaten.no men fant ikke noe om dette her.

Skrevet

Det spiller ingen rolle om sykmeldingene har forskjellig årsak. Grensen er den samme.

Jeg så nylig en sak i avisen om en som hadde gått sykmeldt ett års tid pga et overfall. Da hun hadde brukt opp "kvoten", og skulle forsøke seg i jobb igjen, fikk hun kreft... og ingen sykepenger.

Skrevet

Det spiller ingen rolle om sykmeldingene har forskjellig årsak. Grensen er den samme.

Jeg så nylig en sak i avisen om en som hadde gått sykmeldt ett års tid pga et overfall. Da hun hadde brukt opp "kvoten", og skulle forsøke seg i jobb igjen, fikk hun kreft... og ingen sykepenger.

Heia Norge!

Det henger jo f¤& hute meg ikke på greip!!

Gjest Dette lurer jeg på i dag
Skrevet

Hvor lang er karantenetiden eller hva man skal kalle det?

Gjelder dette både for korte sykemeldinger som dekkes av arbeidsgiver og langtidsykemelding?

Skrevet

Hvor lang er karantenetiden eller hva man skal kalle det?

Gjelder dette både for korte sykemeldinger som dekkes av arbeidsgiver og langtidsykemelding?

For at ikke sykemeldingstiden skal legges til tidligere sykemeldinger, må du ha vært frisk i 26 uker.

Jeg er ikke sikker på om det også gjelder arbeidsgiverperioden.

Skrevet

For at ikke sykemeldingstiden skal legges til tidligere sykemeldinger, må du ha vært frisk i 26 uker.

Jeg er ikke sikker på om det også gjelder arbeidsgiverperioden.

Det gjelder utenom arbeidsgiverperioden. "Kvoten" trekkes det altså kun av når du er syk lenger enn arbeidsgiverperioden. Selv om du har nådd grensen for sykepenger, kan du altså fortsatt bli syk igjen bare det er innenfor arbeidsgiverperioden.

Når du blir frisk, må det gå nye 16 dager før arbeidsgiver er pliktig til å betale deg sykepenger igjen.

I teorien kan du med andre ord være syk 14 (eller er det 16 dager?) i sleng (i arbeidsgiverperioden), deretter frisk igjen i 16 dager, deretter syk igjen i 14 dager, osv osv, uten at du mister sykepengerettigheter i det hele tatt.

Men det er jo i teorien da. Ingen blir vel syke etter et slikt mønster til vanlig!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...