Gå til innhold

Trønder, sju;)

Anbefalte innlegg

Skrevet

En ting jeg lurer på, fra hvilket fylke i landet kommer alle dolerne?

Og hvorfor skriver ingen på dialekt?

Skriver bare "pent" jeg også nå, men æ e ein ækt`trønder, men itj sånn fintrønder næi;)

Trøndersk e vel itj lættast dialækta å ferstå, så æ ska fortsætt å skriv penbokstava æ å sju, vess itj e det vel itj mang som orske å læssa det æ skriv;)

Håper noen henger seg på, så jeg får se om vi kommer fra _hele_ vårt langstrakte land ;)

Eller er det en uskreven regel at vi ikke skal fortelle hvor vi er fra?

Lure no på så mangt.....

Videoannonse
Annonse
  • Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

10

• Line

8

• puttelull

5

• Prozak

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Sitter nå i vakre Telemarken jeg da :)

Men du skal ikke mange mila ned før dialekten definitivt er tilstede :)

Dialekt er vi "forskånet" for i den delen jeg kommer fra om du ser bortifra at vi sier aPPelsin, giTTar og baNNaNN (stor bokstav = trøkket)

Skrevet

Dialekt er vi "forskånet" for i den delen jeg kommer fra om du ser bortifra at vi sier aPPelsin, giTTar og baNNaNN (stor bokstav = trøkket)

blir nesten som oss trøndera akkurat det da..;)

Skrevet

Er også trønder, men innflyttet sådann. Kommer fra vestsiden av Mjøsa opprinnelig, men har flyttet på meg endel før jeg havnet her jeg bor nå.

Skrevet

Jeg er også trønder, men når jeg skriver min dialekt er det bare såvidt jeg greier å lese det selv etterpå. :) Så dialekt skriver jeg kun i korte meldinger til de som snakker samme dialekt som meg.

Dialekt er generelt vanskelig å lese fordi man ikke er vant til ordbildet.

Skrevet

Hæ....hvor i Telemark sier vi aPPelsin og baNNan....?

Skrevet

ikke vanskelig å se hvor i trøndelag du kommer fra heller da vi har ulik dialekt i hver kommune.

Skrevet

ikke vanskelig å se hvor i trøndelag du kommer fra heller da vi har ulik dialekt i hver kommune.

Hmmmm, kanskje e vi naboa ja? Hjelp...;)

Skrevet

Hæ....hvor i Telemark sier vi aPPelsin og baNNan....?

Ikke der jeg er ifra, jaffal :-)

Skrevet

Trønder jeg også! Dvs innflytter.

Men dialekt er heldigvis et muntlig språk, jeg skriver bokmål! :)

Skrevet

æ e ein rættele trønder æ å - frå Malm, men æ bur i Østfold.

Skrevet

Hmmmm, kanskje e vi naboa ja? Hjelp...;)

Nei ikke så lenge du sier læssa å bor der det er vanlig å si det.

Skrevet

Nei ikke så lenge du sier læssa å bor der det er vanlig å si det.

;)

Gjest LucySky
Skrevet

blir nesten som oss trøndera akkurat det da..;)

Jæ'ffra Oschlo.

Skrevet

Hvorfor er det så mange som skriver eller sier "sjU" når de skal leke trøndere? Det finnes vel neppe en trønder som sier det. "SjØ", derimot.

".............................................."

Skrevet

Hvorfor er det så mange som skriver eller sier "sjU" når de skal leke trøndere? Det finnes vel neppe en trønder som sier det. "SjØ", derimot.

Åneida, her æ bor sei vi schu schu..;)

Gjest Destini
Skrevet

Nær, ka ska e sæi? Kjæm vel frå bøgda æn plass. Skikkele møring i hvært fall. Mæn trur ikkje e ska skriv på dialækt her mær. Rædd fær æt ikkje nån færstår nåkkå tå de e vil ha fram. Å ikkje minst, sæ der østlænningæn gjær se ækstra vanskele, sæie "hva sier de" hvis æn stakkars bøgdis lægg i væg på rænt bræimål...... Nær herette bli det bokmål. Mæn fær all del, snåfft å få skrevve ned litt på dialekt!

mvh

Gjest Destini
Skrevet

Mange trøndere som sier det. Så det så.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Nær, ka ska e sæi? Kjæm vel frå bøgda æn plass. Skikkele møring i hvært fall. Mæn trur ikkje e ska skriv på dialækt her mær. Rædd fær æt ikkje nån færstår nåkkå tå de e vil ha fram. Å ikkje minst, sæ der østlænningæn gjær se ækstra vanskele, sæie "hva sier de" hvis æn stakkars bøgdis lægg i væg på rænt bræimål...... Nær herette bli det bokmål. Mæn fær all del, snåfft å få skrevve ned litt på dialekt!

mvh

Du prater skriver sånn som moren min prater ;o)

Skrevet

Nå er jeg såpass gammel at jeg lærte på skolen at man skriver enten bokmål eller nynorsk - så det å skrive dialekt er et ukjent fenomen for egen del.

Bortsett fra det - har mine røtter i Telemark (Skien og Kragerø), og har holdt til i storOslo-området siden 97.

Har bodd i Oslo siden 2003.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...