Gjest Destini Skrevet 21. februar 2006 Skrevet 21. februar 2006 Du prater skriver sånn som moren min prater ;o) Hvor kommer hun fra da? Møre et sted? 0 Siter
Hawkwind Skrevet 21. februar 2006 Skrevet 21. februar 2006 Sitter nå i vakre Telemarken jeg da Men du skal ikke mange mila ned før dialekten definitivt er tilstede Dialekt er vi "forskånet" for i den delen jeg kommer fra om du ser bortifra at vi sier aPPelsin, giTTar og baNNaNN (stor bokstav = trøkket) Mener å erindre noen dialektiske uttrykk fra hjemfylket da. æLj, for eksempel. Med saftig trykk på L'en. Ellers hørte jeg ofte fra folk på Romerike at de var hellig overbevist om at jeg var fra Fredrikstad da jeg flyttet dit fra Telemark for snart 10 år siden. Så enkelte av dialektene i Telemark er tydeligvis ganske like de man har i østfold *s* 0 Siter
Gjest M.Angelica Skrevet 21. februar 2006 Skrevet 21. februar 2006 Hvor kommer hun fra da? Møre et sted? Møre, ja. 0 Siter
flisa Skrevet 21. februar 2006 Skrevet 21. februar 2006 Hvorfor er det så mange som skriver eller sier "sjU" når de skal leke trøndere? Det finnes vel neppe en trønder som sier det. "SjØ", derimot. ".............................................." Nei -.vi sier sju! 0 Siter
Gjest M.Angelica Skrevet 21. februar 2006 Skrevet 21. februar 2006 Hvor kommer hun fra da? Møre et sted? Nå kom jeg til å tenke på noe! Tenk om du er morra mi?? *Vrææl* 0 Siter
Prozak Skrevet 21. februar 2006 Skrevet 21. februar 2006 Nei -.vi sier sju! Aldri hørt - og jeg er kvart trønder, og har mange trøndere i familien. "............................................" 0 Siter
Gjest Destini Skrevet 21. februar 2006 Skrevet 21. februar 2006 Nå kom jeg til å tenke på noe! Tenk om du er morra mi?? *Vrææl* hehe ingen fare, hvis du ikke viser deg å være i førskolealder, da! 0 Siter
Gjest Trønder-sjua Skrevet 21. februar 2006 Skrevet 21. februar 2006 Aldri hørt - og jeg er kvart trønder, og har mange trøndere i familien. "............................................" Trøndelag består jo av to ganske store fylker. Og det er ganske stor forskjell på namsos-dialekt og orkdal-dialelt feks. Så at trøndere sier både "sju" og "sjø" skulle vel ikke forundre. Selv om du har noen trøndere i familien da....... 0 Siter
Gjest riggy Skrevet 21. februar 2006 Skrevet 21. februar 2006 æ e ein rættele trønder æ å - frå Malm, men æ bur i Østfold. Malm ja, ikke så veldig langt unna her nei;) Har til og med slekt der, mer vil/tør jeg ikke si;) 0 Siter
Gjest GA Skrevet 21. februar 2006 Skrevet 21. februar 2006 Buskerud, og jeg skriver delvis på dialekt, ihvertfall radikalt bokmål. Viss jæ sku skrive sånn som jæ snakker hadde det sett helt kårni ut. Men jæ bruker my' -a endelser, og skriver *veit* istedenfor *vet*, *tia* istedenfor *tiden*. Mjælk, fævvel og andre spesialuttrykk bruker jæ sjelden.. 0 Siter
Gjest Rusle Skrevet 21. februar 2006 Skrevet 21. februar 2006 Synes det er slitsomt å lese dialekt. Hvorfor skriver noen trøndere "sju" eller "shu" når det uttales "shø"? 0 Siter
flisa Skrevet 21. februar 2006 Skrevet 21. februar 2006 Aldri hørt - og jeg er kvart trønder, og har mange trøndere i familien. "............................................" Jeg er fra Malm ved Steinkjær - langt inni en fjordarm -så du kan jo bare tenke deg! HER; Denne gata vokste jeg opp i - stor kontrast til flate Østfold sju! http://www.verran.kommune.no/kommune/Malm%20small.jpg 0 Siter
flisa Skrevet 21. februar 2006 Skrevet 21. februar 2006 Malm ja, ikke så veldig langt unna her nei;) Har til og med slekt der, mer vil/tør jeg ikke si;) Vi er sikkert søskenbarn . jeg har 47 0 Siter
flisa Skrevet 21. februar 2006 Skrevet 21. februar 2006 Synes det er slitsomt å lese dialekt. Hvorfor skriver noen trøndere "sju" eller "shu" når det uttales "shø"? vi sier sju der jeg kommer fra, sju! 0 Siter
Prozak Skrevet 21. februar 2006 Skrevet 21. februar 2006 Trøndelag består jo av to ganske store fylker. Og det er ganske stor forskjell på namsos-dialekt og orkdal-dialelt feks. Så at trøndere sier både "sju" og "sjø" skulle vel ikke forundre. Selv om du har noen trøndere i familien da....... Nei, det er jo selvfølgelig mange deler av trøndelag jeg ikke kjenner til. Men namsos og trondheim har jeg ihvertfall bodd i :-) "............................................" 0 Siter
Prozak Skrevet 21. februar 2006 Skrevet 21. februar 2006 Jeg er fra Malm ved Steinkjær - langt inni en fjordarm -så du kan jo bare tenke deg! HER; Denne gata vokste jeg opp i - stor kontrast til flate Østfold sju! http://www.verran.kommune.no/kommune/Malm%20small.jpg Lang inni Innavlsland, jo :-) "........................................" 0 Siter
MsSophie Skrevet 21. februar 2006 Skrevet 21. februar 2006 Ikke der jeg er ifra, jaffal :-) Nei, jeg er hvertfall mer på bilær og båtær og sånn:) 0 Siter
Sofline Skrevet 21. februar 2006 Skrevet 21. februar 2006 Jeg bor i Danmark. Det er utrolig slitsomt å lese dialekt, så derfor skriver man ikke dialekt. 0 Siter
Gjest M.Angelica Skrevet 21. februar 2006 Skrevet 21. februar 2006 hehe ingen fare, hvis du ikke viser deg å være i førskolealder, da! He he...Jeg er bare utrolig smart, 5 år og fast doler. Hvem skulle trodd det? ;o) 0 Siter
Line Skrevet 21. februar 2006 Skrevet 21. februar 2006 Nordtrønder, eller? Æ å e trønder, men æ syns det e så tongt å læs på dialækt, dærfor lar æ vær å skriv sånn som det hær. Kor hæn sånn omtreint i geografi'in e du fra da? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.