Gå til innhold

Trønder, sju;)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei -.vi sier sju!

Ingen æ kjeinne si "sju", næi. Ikke såmm æ veit i vært faill.

Sjøh!

;o)

Videoannonse
Annonse
  • Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

10

• Line

8

• puttelull

5

• Prozak

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Nei, det er jo selvfølgelig mange deler av trøndelag jeg ikke kjenner til. Men namsos og trondheim har jeg ihvertfall bodd i :-)

"............................................"

Jeg er i Namsos i skrivende øyeblikk. Her snakker de jo med litt "Brønnøysunds-sleng" :o)

Skrevet

Nordtrønder, eller?

Æ å e trønder, men æ syns det e så tongt å læs på dialækt, dærfor lar æ vær å skriv sånn som det hær.

Kor hæn sånn omtreint i geografi'in e du fra da?

Æ e nordtrønder ja:)Rætt si tå fjord`n kan æ sei...Tr.h.fj. ja, da begrense d sæ vel..;)

Skrevet

Nå er jeg såpass gammel at jeg lærte på skolen at man skriver enten bokmål eller nynorsk - så det å skrive dialekt er et ukjent fenomen for egen del.

Bortsett fra det - har mine røtter i Telemark (Skien og Kragerø), og har holdt til i storOslo-området siden 97.

Har bodd i Oslo siden 2003.

Jeg har også lært å skrive bokmål eller nynorsk, men det er jo så mange som skriver på dialekt nå, både prosa og sangtekster...;) Jeg gjør det vanligvis bare på msn og sms;)

Skrevet

Nei, jeg er hvertfall mer på bilær og båtær og sånn:)

Telemark består av mer enn Grenland!!!! men det er lengre fra Grenland og hit enn det er herfra til Grenland :)

Skrevet

Telemark består av mer enn Grenland!!!! men det er lengre fra Grenland og hit enn det er herfra til Grenland :)

Telemark består definitiv av mer enn Grenland, men jeg kan ikke skjønne hvor i Telemark man sier baNNan og aPPelsin...:-)

Skrevet

Sitter nå i vakre Telemarken jeg da :)

Men du skal ikke mange mila ned før dialekten definitivt er tilstede :)

Dialekt er vi "forskånet" for i den delen jeg kommer fra om du ser bortifra at vi sier aPPelsin, giTTar og baNNaNN (stor bokstav = trøkket)

Et annet særpreg på grenlandsk, er at de ikke skjønner forskjell på gjennom og mellom!

Skrevet

Æ e nordtrønder ja:)Rætt si tå fjord`n kan æ sei...Tr.h.fj. ja, da begrense d sæ vel..;)

Hehe... vet ikke hva som er "rett side" av fjorden jeg, men vi har nå nesten fjordutsikt i alle fall :-p

Skrevet

Telemark består definitiv av mer enn Grenland, men jeg kan ikke skjønne hvor i Telemark man sier baNNan og aPPelsin...:-)

vel, vi er ca 14 mil derfra :)

Skrevet

Ingen æ kjeinne si "sju", næi. Ikke såmm æ veit i vært faill.

Sjøh!

;o)

"Sju" e vældi dalis, å "sjøh" bli litt "finar".

Trur æ.

Skrevet

"Sju" e vældi dalis, å "sjøh" bli litt "finar".

Trur æ.

"Dalis"?

Hehe... æ skjønne itj breitrøndersk æ ;)

Skrevet

"Dalis"?

Hehe... æ skjønne itj breitrøndersk æ ;)

Fra litt lengre oppi dalen, betyr det.

Gjest må vårrå anonym nu!
Skrevet

Æ å e trønder, men itj fra den du kjæm i fra, ferr vi prate itj heilt likt. Åsså har æ ailler ferstått heilt kor den 7'n kjæm fra. Æ like mæ ber på sjø'n.

Klæm fra trøndersøstra di

Skrevet

Æ å e trønder, men itj fra den du kjæm i fra, ferr vi prate itj heilt likt. Åsså har æ ailler ferstått heilt kor den 7'n kjæm fra. Æ like mæ ber på sjø'n.

Klæm fra trøndersøstra di

Kjenne fleir som sei hen

og den, itj helt frå såmmå plass nei;) Kos dæ;)

Skrevet

E æ trønder, e au! Sjøl om e itj tållå slik som de! Dær e kjæm ifrå sie oss e i 1.person 1-tal, å itj æ, slik som de all flæste trøndera gjerre. Du kain jo prøøv å gjett kærre e kjæm i frå!?

Skrevet

E æ trønder, e au! Sjøl om e itj tållå slik som de! Dær e kjæm ifrå sie oss e i 1.person 1-tal, å itj æ, slik som de all flæste trøndera gjerre. Du kain jo prøøv å gjett kærre e kjæm i frå!?

Oppdal trur æ eiller e d røros?

Sør trøndelag værtfall

Skrevet

Kjenne fleir som sei hen

og den, itj helt frå såmmå plass nei;) Kos dæ;)

Dem som sei hen og den kjæm fra Nord-Trøndelag. :o) Dem sei jo inant å dæm.

Skrevet

Oppdal?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...