Line Skrevet 21. februar 2006 Skrevet 21. februar 2006 Nei -.vi sier sju! Ingen æ kjeinne si "sju", næi. Ikke såmm æ veit i vært faill. Sjøh! ;o) 0 Siter
Line Skrevet 21. februar 2006 Skrevet 21. februar 2006 Nei, det er jo selvfølgelig mange deler av trøndelag jeg ikke kjenner til. Men namsos og trondheim har jeg ihvertfall bodd i :-) "............................................" Jeg er i Namsos i skrivende øyeblikk. Her snakker de jo med litt "Brønnøysunds-sleng" ) 0 Siter
Gjest riggy Skrevet 22. februar 2006 Skrevet 22. februar 2006 Nordtrønder, eller? Æ å e trønder, men æ syns det e så tongt å læs på dialækt, dærfor lar æ vær å skriv sånn som det hær. Kor hæn sånn omtreint i geografi'in e du fra da? Æ e nordtrønder ja:)Rætt si tå fjord`n kan æ sei...Tr.h.fj. ja, da begrense d sæ vel.. 0 Siter
Gjest riggy Skrevet 22. februar 2006 Skrevet 22. februar 2006 Vi er sikkert søskenbarn . jeg har 47 0 Siter
Gjest riggy Skrevet 22. februar 2006 Skrevet 22. februar 2006 Nå er jeg såpass gammel at jeg lærte på skolen at man skriver enten bokmål eller nynorsk - så det å skrive dialekt er et ukjent fenomen for egen del. Bortsett fra det - har mine røtter i Telemark (Skien og Kragerø), og har holdt til i storOslo-området siden 97. Har bodd i Oslo siden 2003. Jeg har også lært å skrive bokmål eller nynorsk, men det er jo så mange som skriver på dialekt nå, både prosa og sangtekster... Jeg gjør det vanligvis bare på msn og sms;) 0 Siter
tut og kjør Skrevet 22. februar 2006 Skrevet 22. februar 2006 Nei, jeg er hvertfall mer på bilær og båtær og sånn:) Telemark består av mer enn Grenland!!!! men det er lengre fra Grenland og hit enn det er herfra til Grenland 0 Siter
MsSophie Skrevet 22. februar 2006 Skrevet 22. februar 2006 Telemark består av mer enn Grenland!!!! men det er lengre fra Grenland og hit enn det er herfra til Grenland Telemark består definitiv av mer enn Grenland, men jeg kan ikke skjønne hvor i Telemark man sier baNNan og aPPelsin...:-) 0 Siter
Katt-ja Skrevet 22. februar 2006 Skrevet 22. februar 2006 Sitter nå i vakre Telemarken jeg da Men du skal ikke mange mila ned før dialekten definitivt er tilstede Dialekt er vi "forskånet" for i den delen jeg kommer fra om du ser bortifra at vi sier aPPelsin, giTTar og baNNaNN (stor bokstav = trøkket) Et annet særpreg på grenlandsk, er at de ikke skjønner forskjell på gjennom og mellom! 0 Siter
Line Skrevet 22. februar 2006 Skrevet 22. februar 2006 Æ e nordtrønder ja:)Rætt si tå fjord`n kan æ sei...Tr.h.fj. ja, da begrense d sæ vel.. Hehe... vet ikke hva som er "rett side" av fjorden jeg, men vi har nå nesten fjordutsikt i alle fall :-p 0 Siter
tut og kjør Skrevet 23. februar 2006 Skrevet 23. februar 2006 Telemark består definitiv av mer enn Grenland, men jeg kan ikke skjønne hvor i Telemark man sier baNNan og aPPelsin...:-) vel, vi er ca 14 mil derfra 0 Siter
Lurveline Skrevet 23. februar 2006 Skrevet 23. februar 2006 Ingen æ kjeinne si "sju", næi. Ikke såmm æ veit i vært faill. Sjøh! ;o) "Sju" e vældi dalis, å "sjøh" bli litt "finar". Trur æ. 0 Siter
Line Skrevet 23. februar 2006 Skrevet 23. februar 2006 "Sju" e vældi dalis, å "sjøh" bli litt "finar". Trur æ. "Dalis"? Hehe... æ skjønne itj breitrøndersk æ 0 Siter
Lurveline Skrevet 23. februar 2006 Skrevet 23. februar 2006 "Dalis"? Hehe... æ skjønne itj breitrøndersk æ Fra litt lengre oppi dalen, betyr det. 0 Siter
Gjest må vårrå anonym nu! Skrevet 23. februar 2006 Skrevet 23. februar 2006 Æ å e trønder, men itj fra den du kjæm i fra, ferr vi prate itj heilt likt. Åsså har æ ailler ferstått heilt kor den 7'n kjæm fra. Æ like mæ ber på sjø'n. Klæm fra trøndersøstra di 0 Siter
Gjest riggy Skrevet 23. februar 2006 Skrevet 23. februar 2006 Æ å e trønder, men itj fra den du kjæm i fra, ferr vi prate itj heilt likt. Åsså har æ ailler ferstått heilt kor den 7'n kjæm fra. Æ like mæ ber på sjø'n. Klæm fra trøndersøstra di Kjenne fleir som sei hen og den, itj helt frå såmmå plass nei;) Kos dæ 0 Siter
puttelull Skrevet 23. februar 2006 Skrevet 23. februar 2006 E æ trønder, e au! Sjøl om e itj tållå slik som de! Dær e kjæm ifrå sie oss e i 1.person 1-tal, å itj æ, slik som de all flæste trøndera gjerre. Du kain jo prøøv å gjett kærre e kjæm i frå!? 0 Siter
Gjest midia Skrevet 23. februar 2006 Skrevet 23. februar 2006 E æ trønder, e au! Sjøl om e itj tållå slik som de! Dær e kjæm ifrå sie oss e i 1.person 1-tal, å itj æ, slik som de all flæste trøndera gjerre. Du kain jo prøøv å gjett kærre e kjæm i frå!? Oppdal trur æ eiller e d røros? Sør trøndelag værtfall 0 Siter
Lillemus Skrevet 23. februar 2006 Skrevet 23. februar 2006 Kjenne fleir som sei hen og den, itj helt frå såmmå plass nei;) Kos dæ Dem som sei hen og den kjæm fra Nord-Trøndelag. ) Dem sei jo inant å dæm. 0 Siter
Lillemus Skrevet 23. februar 2006 Skrevet 23. februar 2006 E æ trønder, e au! Sjøl om e itj tållå slik som de! Dær e kjæm ifrå sie oss e i 1.person 1-tal, å itj æ, slik som de all flæste trøndera gjerre. Du kain jo prøøv å gjett kærre e kjæm i frå!? Oppdal? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.