Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg er en mann på 28.

Jeg har ingen metthetsfølelse når jeg spiser. Dette gjør at jeg spiser for mye. Kroppen gir ikke beskjed om "nå er du mett".

Om den en sjelden gang gjør det er fordi jeg er blitt kvalm av hvor mye jeg har spist.

Dette synes jeg er et problem. Jeg trenger gode råd om hva jeg skal gjøre for å få tilbake metthets-følelsen (for jeg hadde den for 1-2 år siden).

Jeg har ikke mye matlyst, (likevel spiser jeg for mye) men kanskje bare behov for å tygge på noe...tygger 1-2 pakker tyggis pr.dag.

Kan noen gi meg gode råd?

Mvh

Fortsetter under...

Skrevet

Hei Griff!

Jeg ville nok oppsøkt lege eller no for dette. Det høres ikke bra ut...

*klem*

Gjest Matnarkoman
Skrevet

Høres ut som du har den vanligste typen sf. Tvangsspising. Det beste du kan gjøre er å prøve å finne ut årsakene til at du spiser selv om du egentlig ikke er sulten. Kjeder du deg? har du noen følelser du stenger inne og ikke vet helt hvordan du skal takle? Selv om du forøvrig antagelig er ett friskt og psykisk oppegående menneske, kan det gi stort utbytte ved å gå å snakke med noen om problemet. Det gjør jeg og det hjelper!

Skrevet

Takk for svar.

Jeg ser på meg selv som meget oppegående og psykisk sterk. Jeg har en topp utdannelse og en utfordrende jobb. Er ambesiøs og perfeksjonistisk.

Et kanskje ikke uviktig moment i dette pronlemet er at jeg har en meget hektisk hverdag som gir meg tilnærmet null fritid. Jeg har ikke hatt 1 ukes sammenhengende ferie på 3 år. Nå er jeg inne i en periode der jeg jobber 90-100 timer i uken, og har hatt det slik i 3mnd. I forhold til mange av mine venner jobber jeg MYE. Kan dette spille inn? Problemet er at jeg ikke ser at den situasjonen forandrer seg før til sommeren. (da jeg faktisk planlegger å ta en ferietur sammen med min kone).

Men tilbake til det jeg skrev inn om :

Jeg er ute etter en metode jeg kan benytte for å bli kvitt problemet mitt mht manglende matlyst.

Med metoder mener jeg: Måter å spise på, hva jeg spiser, tenkikker for å trene opp igjen magen til å si "stopp". + måter jeg kan trene meg selv opp til å "nyte" maten.

Hører gjerne andre sine erfaringer eller råd.

Setter pris på alle svar!

Mvh

Laila Sundgot Schneider, Lege
Skrevet

Kjære Griff! Det at du ikke har metthetsfølelse kan ha mange årsaker,- men slik du beskriver ditt tildels hektiske liv lurer jeg på om du avsetter tid til regelmessige måltider? Mange opplever sulten/metthetsfølelsen ved å sette opp et fast spisemønster, dvs 4-5måltider pr. dag med et bestemt antall timer mellom hvert måltid. Selvsagt er det også viktig hvordan maten du spiser er sammensatt, hvilke næringsstoffer den inneholder osv. Du bør vel også stille deg selv spørsmålet om du er fornøyd med å ha en slik arbeidsdag/hverdag som du beskriver, ingen ferie på lenge,- det er viktig å huske at et vanskelig forhold til mat styres av våre tanker og følelser. Psykiske lidelser som depresjon, angst, tvangslidelser finner vi ofte som tileggsdiagnoser ved spiseforstyrrelser. Jeg råder deg til å kontakte en ernæringsfysiolog som kan sette opp en kostplan tilpasset deg og ditt behov og/eller en lege for videre oppfølgning. Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...