Gå til innhold

Mer bryllup (langt)

Gjest anonym for anledningen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvem ber man i brylluppet sitt? Jeg kjenner til noen som inviterte 50 av sine aller nærmeste...

Jeg har en kjempestor familie. Mange tanter osv. som jeg har vokst opp sammen med og som jeg ikke kan eller vil unngå. Han har en bitteliten familie. Et søsken med mann og barn og foreldre. Han har masser onkler, søskenbarn osv (han vet ikke selv hvor mange det er), men dem har han ingen særlig kontakt med. Bør vi be dem selv om vi ber mine slektninger?

Hvor nære og hvor gamle venner ber man? Vi har en veldig liten omgangskrets, kjenner ingen her vi bor, og ser venner fra "gamle dager" kanskje 3-4 ganger i året, men det er ikke mer enn en håndfull. Skal man be folk man ikke har snakket med på lang tid bare for å fylle ut (blir vel litt rart med bare familien som gjester pluss et par venner)? Skal man be kolleger?

Om bordplassering osv:

Hvem skal følge meg opp til alteret (og sitte ved siden av meg under middagen)? Faren min har jeg sett max 3-4 ganger i året i mange år. Men kan bestefar eller stefar følge meg opp? (Jeg tror kanskje også de vil si nei av hensyn til faren min.)

Skrevet

"Hvem ber man i brylluppet sitt?"

Man ber de man vil, i tillegg til noen som er "plikt", men det er vel bare nærmeste familie man "må" be syns jeg.

"Bør vi be dem selv om vi ber mine slektninger?"

Jeg syns det er naturlig å be de man har kontakt med, de man ønsker at skal se en på den store dagen, de en føler at en har lyst å ha til fest.

"Hvor nære og hvor gamle venner ber man?"

Man ber de man har lyst til.

"Skal man be folk man ikke har snakket med på lang tid bare for å fylle ut?"

Det syns ikke jeg.

"Skal man be kolleger?"

Ville ikke bedt noen av mine kollegaer til bryllupsmiddag, med mindre det var noen av de jeg hadde mye kontakt med på fritiden.

"Hvem skal følge meg opp til alteret (og sitte ved siden av meg under middagen)? Faren min har jeg sett max 3-4 ganger i året i mange år. Men kan bestefar eller stefar følge meg opp? (Jeg tror kanskje også de vil si nei av hensyn til faren min.)"

Jeg kommer sannsynligvis til å gå alene opp, av omtrent samme grunner som gjør at du syns det er litt problematisk.

Skrevet

Man ber de man vil, i tillegg til noen som er "plikt", men det er vel bare nærmeste familie man "må" be syns jeg.

Jeg syns det er naturlig å be de man har kontakt med, de man ønsker at skal se en på den store dagen, de en føler at en har lyst å ha til fest.

Det syns ikke jeg.

"Skal man be kolleger?"

Ville ikke bedt noen av mine kollegaer til bryllupsmiddag, med mindre det var noen av de jeg hadde mye kontakt med på fritiden.

"Hvem skal følge meg opp til alteret (og sitte ved siden av meg under middagen)? Faren min har jeg sett max 3-4 ganger i året i mange år. Men kan bestefar eller stefar følge meg opp? (Jeg tror kanskje også de vil si nei av hensyn til faren min.)"

Jeg kommer sannsynligvis til å gå alene opp, av omtrent samme grunner som gjør at du syns det er litt problematisk.

Hvor mange gjester skal du ha? Og hvor mange av dem er familie, hvor mange er venner?

Bare litt nysgjerrig.

Skrevet

Det syns ikke jeg.

"Skal man be kolleger?"

Man kan også gå opp som par. Altså du og din kjære :-)

Skrevet

"Hvem ber man i brylluppet sitt? "

Man ber dem man har lyst til å be:)

"Jeg har en kjempestor familie. Mange tanter osv. som jeg har vokst opp sammen med og som jeg ikke kan eller vil unngå. Han har en bitteliten familie. Et søsken med mann og barn og foreldre. Han har masser onkler, søskenbarn osv (han vet ikke selv hvor mange det er), men dem har han ingen særlig kontakt med. Bør vi be dem selv om vi ber mine slektninger?"

På hans side var de vant med å be rubbel og bit til en hver festanledning. Det er ikke vi på min side. Det ble til at vi ba tanter og onkler (siden vi er godt knyttet til dem på begge sider) og søskenbarn som vi hadde vokst tett opp med da vi var små. Viss vi skulle bedt alle søskenbarn med følge hadde vi rundet hundre bare med familie:) -og det hadde blitt dyrt det!

"Hvor nære og hvor gamle venner ber man? Vi har en veldig liten omgangskrets, kjenner ingen her vi bor, og ser venner fra "gamle dager" kanskje 3-4 ganger i året, men det er ikke mer enn en håndfull. Skal man be folk man ikke har snakket med på lang tid bare for å fylle ut (blir vel litt rart med bare familien som gjester pluss et par venner)? Skal man be kolleger?"

Begge har en stor omgangskrets fra før, og vi ba alle de nærmeste til middag. Andre gode venner som vi ikke har så ofte kontakt med nå lenger, men som allikevel betraktes som gode venner ble bedt til kaffe. (men så har ikke vi flyttet heller da, og det blir kanskje litt enklere å be folk bare for noen timer...?) Jeg ville bedt de jeg er konfortable sammen med og ikke bare bedt for å fylle opp.

"Om bordplassering osv:

Hvem skal følge meg opp til alteret (og sitte ved siden av meg under middagen)? Faren min har jeg sett max 3-4 ganger i året i mange år. Men kan bestefar eller stefar følge meg opp? (Jeg tror kanskje også de vil si nei av hensyn til faren min.)"

Jeg synes det om at man kan gå opp som et par var en god ide:) Men det er ingenting i veien for at din bestefar eller stefar kan følge deg opp til alteret.

Ang bordplassering "heter det" vel at faren din skal sitte ved siden av deg. Men i dag er vel det meste litt friere. Runde enkeltborder gjør at man kan spre folk litt mer uten at det blir så synlig hvor de er plassert.

Lykke til med valg og nyt dagen! Den er deres!!:)

Klem

Gjest snart bryllupsdag
Skrevet

Vi var 108 i vårt bryllup.

Vi ba onkler, tanter og søskenbarn m/følge på begge sider. Akkurat som deg har vi bedre kontakt med min familie enn hans (hans familie er størst), men vi ba alle på hans side allikevel.

Av venner ba vi de vi har jevnlig kontakt med.

Du kan be den du vil om å føre deg opp til alteret, t.o.m. din mor eller tilkomne mann.

Skrevet

Hvor mange gjester skal du ha? Og hvor mange av dem er familie, hvor mange er venner?

Bare litt nysgjerrig.

Vi skal, siden jeg har stor familie og han ha liten, bare ha nærmeste familie og noen venner.

Foreløpig ser det ut til at vi blir 24 fra familien og 10 venner.

Skulle vi hatt med tanter, onkler og søskenbarn, samboere til søskenbarn og barn til søskenbarn hadde det straks blitt 60-70 fler tenker jeg. Vet ikke hvor mange han har på sin side, for det har han ikke oversikt over selv heller.

Gjest Lisan12
Skrevet

Jeg skal gifte meg til sommeren, og jeg har stooooor familie, min kommende mann har en "normal" størrelse på familien. Når det gjelder venner osv., så har vi veldig stor vennekrets. Så om vi skulle ha invitert alle man "bør" invitere, så hadde det kostet oss en formue.

Så vi satte ned foten, og tar et lite bryllup istedet. Vi har invitert foreldre, søsken m/barn og forlovere.

Resten får klare seg uten bryllup..... Tror det blir veldig koslig jeg.

Gjest concertina
Skrevet

Når det gjelder å gå opp til alteret, kan dere gå sammen, du kan velge far, stefar, bestefar, mor, søster, hvem du vil. Jeg har vært i to bryllup der bruden gikk opp med sin forlover, med fedrene tilstedet og det var ingen konflikter eller annet med far, de bare valgte det slik.

Bordplasseringen, der syns jeg kanskje faren din bør sitte ved siden av deg hvis dere har det veldig tradisjonelt og "alt etter boka".

Hvem dere ber? Be de dere ønsker at skal være der. Ikke fyll opp med kollegaer og fjerne søskenbarn hvis det ikke er folk dere ønsker å ha tilstede. Jeg syns dere skal tenke på hvem dere ønsker å ha mer kontakt med i framtiden, da kan kanskje fjerne onkler, søskenbarn og noen venner være aktuelle, mens andre omgangsvenner ikke. Slektninger kan være hyggelig siden bryllup gir en følelse av familiekontinuitet.

Venner/kollegaer dere ikke kommer til å omgås senere bør ikke bes.

Gjest Alene opp kirkegulvet
Skrevet

Det syns ikke jeg.

"Skal man be kolleger?"

Er det ikke litt "småsært" å gå alene?

Min far døde for et par år siden. Noe av det jeg gledet meg mest til med selve bryllupet var å gå med pappa opp kirkegulvet. Nå blir det ikke sånn. Og da kjennes det rart at noen annen skal gå på pappas sted, jeg har jo ikke hatt noen annen pappa.

Jeg er en selvstendig person, og føler at det nå ikke er noen andre enn jeg selv som kan "gi meg bort".

Men jeg føler at jeg blir så sær når jeg gjør det på den måten. Eller er det vanlig?

Gjest aldri sett det før
Skrevet

Min far døde for et par år siden. Noe av det jeg gledet meg mest til med selve bryllupet var å gå med pappa opp kirkegulvet. Nå blir det ikke sånn. Og da kjennes det rart at noen annen skal gå på pappas sted, jeg har jo ikke hatt noen annen pappa.

Jeg er en selvstendig person, og føler at det nå ikke er noen andre enn jeg selv som kan "gi meg bort".

Men jeg føler at jeg blir så sær når jeg gjør det på den måten. Eller er det vanlig?

.

Skrevet

Kan ikke du og ham du skal gifte deg med gå opp sammen? Mange som gjør det.

Skrevet

Jeg har ikke vært i så mange bryllup i mitt liv, men tror ikke jeg har sett det.

Allikevel føler jeg at det er MIN og VÅR dag, og jeg har lyst at den skal bli så bra som vi har lyst til. Har ikke lyst til å ta hensyn til "skikk og bruk" for enhver pris når det er det motsatte av det jeg føler er rett i min situasjon.

Skulle vi gått opp en lang midtgang i kirken hadde det kanskje vært litt særere, men det blir ikke så mange stolradene vi setter opp i hagen her tror jeg, så jeg er helt overbevist om at det kommer til å bli nydelig, fantastisk og flott, og på vår måte. :)

Gjest Alene opp kirkegulvet
Skrevet

Jeg har ikke vært i så mange bryllup i mitt liv, men tror ikke jeg har sett det.

Allikevel føler jeg at det er MIN og VÅR dag, og jeg har lyst at den skal bli så bra som vi har lyst til. Har ikke lyst til å ta hensyn til "skikk og bruk" for enhver pris når det er det motsatte av det jeg føler er rett i min situasjon.

Skulle vi gått opp en lang midtgang i kirken hadde det kanskje vært litt særere, men det blir ikke så mange stolradene vi setter opp i hagen her tror jeg, så jeg er helt overbevist om at det kommer til å bli nydelig, fantastisk og flott, og på vår måte. :)

Det høres veldig koselig ut!

Lykke til! :)

Gjest Elextra
Skrevet

Vi ba ca. 60 stykker, omtrent halvparten familie. Den nære familie (særlig den eldre) mente nok det burde vært større andel familie, men det mente ikke vi, skulle nok gjerne hatt enda flere venner.

Vi ønsket å be ca. like mange fra hver av oss, men jeg har noe større familie og flere nære venner enn min mann. Derfor ble det til at han inviterte noe fjernere personer enn jeg.

Bryllup er en tradisjonell greie, og for meg var det også naturlig å tenke litt tradisjonelt når det gjalt hvem jeg skulle invitere. Tenkte derfor noe annerledes enn jeg ville gjort ved en annen fest - dvs. tenkte ikke mest på hvem jeg hadde lyst til å "feste" med der og da, men mer på hvem som virkelig var mine nærmeste som jeg regnet med, og ønsket, å ha kontakt med resten av livet. Noen av disse hadde jeg ikke sett mye de siste par årene før bryllupet.

Med mindre du har dårlig forhold til din far, synes jeg du skal be ham føre deg opp kirkegulvet. Tror ikke du vil angre på det. Han vil alltid være din far, og kanskje særlig akkurat denne dagen.

Skrevet

Vi var 108 i vårt bryllup.

Vi ba onkler, tanter og søskenbarn m/følge på begge sider. Akkurat som deg har vi bedre kontakt med min familie enn hans (hans familie er størst), men vi ba alle på hans side allikevel.

Av venner ba vi de vi har jevnlig kontakt med.

Du kan be den du vil om å føre deg opp til alteret, t.o.m. din mor eller tilkomne mann.

Jeg tror ikke det blir aktuelt å be alle hans søskenbarn. På morssiden har han ca. 30 som da skal bes (ink. følge), og på farssiden vet han ikke hvor mange han har, men faren har ni søsken-alle med mange barn hver.

Gjest Smiths venner eller ?
Skrevet

Jeg tror ikke det blir aktuelt å be alle hans søskenbarn. På morssiden har han ca. 30 som da skal bes (ink. følge), og på farssiden vet han ikke hvor mange han har, men faren har ni søsken-alle med mange barn hver.

Jøss så stor familie ....

Skrevet

Vi skal, siden jeg har stor familie og han ha liten, bare ha nærmeste familie og noen venner.

Foreløpig ser det ut til at vi blir 24 fra familien og 10 venner.

Skulle vi hatt med tanter, onkler og søskenbarn, samboere til søskenbarn og barn til søskenbarn hadde det straks blitt 60-70 fler tenker jeg. Vet ikke hvor mange han har på sin side, for det har han ikke oversikt over selv heller.

Det høres koselig ut. Hvem blir dere viet av når dere skal gifte dere i hagen?

Grunnen til at jeg vil be mine søskenbarn, er at jeg vil ha dem som brudepiker/svenner (det er tre stk.). Foreldrene må jo så også med, og jeg vil ikke utelate dem siden jeg regner dem for min næremste familie. Mine søsken er yngre enn meg, og bor fortsatt hjemme. Tilsammen blir det fra familien 16-20 voksne og 7 barn.

Jeg prøver å ikke stresse, det er ikke engang satt en dato ennå, så...

Skrevet

Jøss så stor familie ....

Nei. Moren hans har tre søsken som alle har barn, som igjen har barn.

Faren hans ble født på den tiden det forsatt ikke var noe som het prevensjon, og det var normalt å få så mange barn.

Skrevet

Det høres koselig ut. Hvem blir dere viet av når dere skal gifte dere i hagen?

Grunnen til at jeg vil be mine søskenbarn, er at jeg vil ha dem som brudepiker/svenner (det er tre stk.). Foreldrene må jo så også med, og jeg vil ikke utelate dem siden jeg regner dem for min næremste familie. Mine søsken er yngre enn meg, og bor fortsatt hjemme. Tilsammen blir det fra familien 16-20 voksne og 7 barn.

Jeg prøver å ikke stresse, det er ikke engang satt en dato ennå, så...

Human-etisk forbund skal vie oss. (www.human.no)

Jeg har 14 søskenbarn bare på mors side, omtrent like mange på fars, og aner ikke hvor mange samboeren min har, men hadde det bare vært noen få hadde vi nok tatt de med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...