Gå til innhold

stebarn i nytt forhold

Anbefalte innlegg

Jeg er nok i utgangspunktet enig med deg ang. økonomi. Med 8000,- i mnd. bør mor kunne dekke det som barna trenger.

Du sier at han betaler mye mer enn han bør. Kanskje en ide å betale det han skal, og at han heller disponerer de siste pengene slik han ønsker?

(Dvs. at dersom han skulle betalt 6000,- så betaler han "bare" det. De siste 2000,- bruker han også på barna, men han bestemmer da selv hva han vil bruke dem på.)

Jeg synes uansett at han skal kjøpe bittelitt klær som ligger hos dere hele tiden slik at barna alltid har noe der så de føler at de har et hjem der også. Dette koster jo heller ikke mye.

Jeg tror også at det er sunt at barna får ha sin pappa alene noen ganger. Slik gjør vi det her også. Pappa+sønn gjor enkelte ting alene som vårt fellesbarn ikke er med på.

Fortsetter under...

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Juneau

4

• Speak

4

• favn

3

• Clue1365380406

2

Mest aktive i denne tråden

For det første - i dette innlegget fremstår du som langt mer reflektert enn du gjorde i går :)

Først; 8000 kroner for tre barn er egentlig ikke SÅ mye om man ser på det i hva man får for pengene. To barnehageplasser og en på SFO (eksempelvis) vil jo sluke mye av det beløpet... 8000 er mye penger - det er ikke det, men det koster mye å ha barn også.

Til sammelikning får jeg litt over 2.000 i bidrag for mitt barn.

Men; når det er sagt - jeg mener at man får dekke sine egne utgifter til barnet.

Med det så mener jeg at far (i dette tilfellet) betaler bidrag til mor, og mor betaler for alt av nødvendige bhg.plasser etc.

Videre gjør vi det slik at jeg betaler for de aktivitetene jeg har Billa med på på "mine" dager, og eksen betaler for det han vil ha Billa med på på "sine" dager.

Med litt eldre barn, og 50% deling vil jo dette nødvendigvis bli litt annerledes - men det er jo egentlig tenkt at bidraget skal dekke alt av slike utgifter, så får man heller tilpasse utgiftene litt.

Likevel; om far er superslalomfan - så vil det kanskje være naturlig at han holder barna med det de trenger for å utøve den aktiviteten med ham f.eks.

Videre mener jeg også at man bør ha mer eller mindre dobbelt av alle ting. De tingene de bruker hos mor blir hos mor og finansieres av mor - de tingene de bruker hos far blir hos far og finansieres av far.

Større ting som sykler f.eks (som det ikke er naturlig å ha to av) kan man enten ønske seg til bursdag (så blir man enige om hvem som kjøper/spleiser), eller så kan man bytte på å handle den type ting.

Jeg forstår argumentene dine, og jeg respekterer dem - samtidig er det vanskelig å gi deg noe svar på hvordan dere kan løse dette fordi vi egentlig ikke vet noe om verken økonomi eller forholdene ellers.

Dersom dere tjener en mill i året tilsammen, og moren er uføretrygdet, så synes jeg dere kan spytte i litt mer. Dersom mor tjener mer enn dere men ikke klarer å disponere - så kan dere med fordel holde igjen mer. Dersom dere er likestilt økonomisk vil det hele tiden bli et spørsmål om behov...

Vanskelig er det uansett, og jeg tror ikke du kan få noe fasitsvar på dette.

Uansett har du rett i at deres økonomiske trygghet ikke skal gå på bekostning av ting barna hans vil ha - men ikke trenger (dyre leker eller klær f.eks).

Lykke til :)

Stusser litt her. Om faren betaler 8000,- så skal jo dette gå til barna. MEN det skal jo ikke dekke alt. Mora må jo også betale sin del. Ho kan jo ikke regne med at det ikke koster henne noe å ha barn og at faren skal dekke alt!!!!

nei, 8000 kr er ingen formue når man har barn, likevel er det nok til å dele utgiftene med mor. I dette tillfellet har barna begynt/skal begynne på skola til høsten. barna er ikke i sfo, da mor er hjemmeværende/ jobber deltid. Far betaler over bidragsevne og det er greit, så lenge det ikke går utover event. felles barn. Aktiviteter vi finner på sammen med barna er det vi som betaler. Er det dyrere ting som skal kjøpes inn ser jeg på det som en selvfølge at man kan spleise til jul eller bursdag.

Jeg syns ikke at vi skal kjøpe f.eks. sykler til barna utenom bursdag etc. fordi vi har bedre råd en mor. Dette er noe jeg kommer til å praktisere med egne barn også.

Sykler etc skal bidragsyter være med å dele på, det er rettledende informasjon fra det offentlige (Trygdeetaten). Uansett hva du måtte synes om den saken.

Sykler etc skal bidragsyter være med å dele på, det er rettledende informasjon fra det offentlige (Trygdeetaten). Uansett hva du måtte synes om den saken.

Det står intet sted at bidragspliktig har plikt til å spleise på sykler, ski, mobiltelefoner etc. Min eks betalte aldri noe annet enn minimumsbidrag for 2 barn (rundt 2200 kr tilsammen). Han hadde som selvstendig næringsdrivende selvsagt hatt råd til det, men det hjelper jo ikke når han hadde vondt i viljen....

Trygdekontoret kan bekrefte det jeg her sier. Bidraget skal dekke absolutt alt - man har ikke krav på noe utenom (untatt deling av tannregulering, konfirmasjon etc etter søknad)

Gjest snart stemor?

Jeg er nok i utgangspunktet enig med deg ang. økonomi. Med 8000,- i mnd. bør mor kunne dekke det som barna trenger.

Du sier at han betaler mye mer enn han bør. Kanskje en ide å betale det han skal, og at han heller disponerer de siste pengene slik han ønsker?

(Dvs. at dersom han skulle betalt 6000,- så betaler han "bare" det. De siste 2000,- bruker han også på barna, men han bestemmer da selv hva han vil bruke dem på.)

Jeg synes uansett at han skal kjøpe bittelitt klær som ligger hos dere hele tiden slik at barna alltid har noe der så de føler at de har et hjem der også. Dette koster jo heller ikke mye.

Jeg tror også at det er sunt at barna får ha sin pappa alene noen ganger. Slik gjør vi det her også. Pappa+sønn gjor enkelte ting alene som vårt fellesbarn ikke er med på.

takk for et fint svar. det innlegget jeg hadde i revurderer forhold til mann med barn var ment for å fyre i gang en debatt og jeg har fått så mye fine innlegg. Tror ikke jeg ville fått så mange svar hvis jeg la inn et vanlig innlegg.

Den biten du hadde klipt ut til meg, blei helt feil. jeg forstår at du reagerer på det, for jeg fikk ikke frem det jeg mente.

Det jeg mente var at når han har betalt bidrag og følger opp avtalen sin, så bør mor disponere pengene slik at barnet har det den trenger. I dette tilfellet kjøper mor mer til barna enn hun har råd til slik at hun ikke alltid greier å disponere pengene slik at de strekker til. kjøper leker til barna, når de egentlig trenger sko, men mor tror hun har råd til begge deler. Jeg mener at far ikke skal kjøpe de skoa, fordi han betaler så pass mye bidrag. Dette handler ikke om at han ikke skal bry seg om alle barna sine, men man må sette noen grenser, slik at man har mulighet til å starte et nytt samliv, men ikke på bekostningen av barna.

Det står intet sted at bidragspliktig har plikt til å spleise på sykler, ski, mobiltelefoner etc. Min eks betalte aldri noe annet enn minimumsbidrag for 2 barn (rundt 2200 kr tilsammen). Han hadde som selvstendig næringsdrivende selvsagt hatt råd til det, men det hjelper jo ikke når han hadde vondt i viljen....

Trygdekontoret kan bekrefte det jeg her sier. Bidraget skal dekke absolutt alt - man har ikke krav på noe utenom (untatt deling av tannregulering, konfirmasjon etc etter søknad)

Jeg sier ikke slikt uten at jeg har referanser. Trygdekontoret har muntlig opplyst om dette og gitt egen fortolkning av deres egen offentlige informasjon.

Annonse

Gjest snart stemor?

det vet jeg at far til barna kommer til å nekte. Jeg vet at han har nektet å være med på å dekke fritidsaktiviteter for barna.

Jeg sier ikke slikt uten at jeg har referanser. Trygdekontoret har muntlig opplyst om dette og gitt egen fortolkning av deres egen offentlige informasjon.

Dette har jeg også undersøkt, og fått avslag. Jeg fikk beskjed om at alle slike utgifter ingikk i bidraget.

Jeg har vondt for å tro at praksis varierer i landet.

Gjest snart stemor?

dette svaret var ikke til deg.

Det må det gjøre i og med at de tydeligvis gir ulik informasjon.

Det siste eksemplet på denne praksisen fra trygdekontoret kan jeg jo nevne: Da tvillingguttene mine begynte på videregående skole påløp det endel utgifter til skolebøker. Det ble ca. 22.000 kr jeg betalte i 1.klasse for dem (vanlig offentlig skole). Jeg søkte skriftlig trygdekontoret om deling av utgiftene, men fikk avslag med den begrunnelse at "alt" var inkludert i det bidraget far skulle betale (som tidligere nevnt var ca 2.200 kr i mnd tilsammen).

Gjest snart stemor?

er du sur på meg? du høres jo så bitter ut. Ingen andre svarer meg med den tonen. Dårlig erfaring med dette?

Annonse

Gjest snart stemor?

Det siste eksemplet på denne praksisen fra trygdekontoret kan jeg jo nevne: Da tvillingguttene mine begynte på videregående skole påløp det endel utgifter til skolebøker. Det ble ca. 22.000 kr jeg betalte i 1.klasse for dem (vanlig offentlig skole). Jeg søkte skriftlig trygdekontoret om deling av utgiftene, men fikk avslag med den begrunnelse at "alt" var inkludert i det bidraget far skulle betale (som tidligere nevnt var ca 2.200 kr i mnd tilsammen).

men fikk ikke barna behovsprøvd stipend?

Gjest snart stemor?

Nei - jeg er gift på nytt. Dermed "pålegges" min mann en forsørgerbyrde for guttene. Med hans inntekt kommer vi for høyt i inntekt - til og med nå som de er 18 år og myndige, og fortsatt går på skole.

ja, det er mye gamledagse regler ute å går. En venninne av med fikk ikke stipend da hun skulle studere fordi hun hadde en barn, som om mannen skulle forsørge henne og barnet.

Gjest Persille

Du traff akkurat problemet mitt som jeg ikke helt greier å sette ord på, fordi jeg ikke har erfaring. Vet ikke helt hva jeg føler eller mener, så jeg trekker frem ting som ikke har med virkeligheten å gjøre. Jeg mener jeg har rett til å sette ned foten for å kjøpe ting til barna som vi egentlig ikke har råd til, det må være lov å tenke på seg selv når barnas behov er dekket gjennom bidraget i stor grad.

Det med å få barn har jeg tenkt litt på, siden det å få barn er det største 2 kan oppleve. I den tiden vet jeg at han og eksn hadde det bra og gjorde ting de mente var riktig. Skal jeg bli sammenlignet med henne for det jeg gjør som nybakt mor. Vil han reagere negativt på at jeg gjør noe annet enn ekskona gjorde .o.s.v.

Jeg er veldig spent på hvilken plass jeg får i livet hans.

Du vil nok ikke få noe svar på dette før du står midt oppi det - men du kan jo forsøke å prate med ham om det?

Bare si det akkurat som det er, blottlegg alt - og se hva han sier.

Gjest Persille

Stusser litt her. Om faren betaler 8000,- så skal jo dette gå til barna. MEN det skal jo ikke dekke alt. Mora må jo også betale sin del. Ho kan jo ikke regne med at det ikke koster henne noe å ha barn og at faren skal dekke alt!!!!

Nei, men det sa jeg ikke heller?

Det er jo mange ting her vi ikke vet, og selv om 8000 er mye penger, så rekker det ikke så langt når det kommer til dekking av utgifter til tre barn.

Nei, men det sa jeg ikke heller?

Det er jo mange ting her vi ikke vet, og selv om 8000 er mye penger, så rekker det ikke så langt når det kommer til dekking av utgifter til tre barn.

Det kunne virke litt slik at du mente at 8000,- kanskje ikke rakk til å dekke alt til barna, noe jeg da mente at var riktig ettersom mor også skulle betale noe.

Sorry for missforståelsen:-)

Gjest Persille

Det kunne virke litt slik at du mente at 8000,- kanskje ikke rakk til å dekke alt til barna, noe jeg da mente at var riktig ettersom mor også skulle betale noe.

Sorry for missforståelsen:-)

Helt i orden :)

Jeg mener ikke at far skal dekke alt - på ingen måte, jeg mener det bør deles ca likt.

Men så avhenger det av en hel del andre forhold også. Tjener far en mill og mor 200' - så kan jo med fordel far betale litt mer, eller om det er omvendt så får mor betale mer. Og så har man alle variasjonene av det igjen :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...