collins Skrevet 22. februar 2006 Skrevet 22. februar 2006 42 millioner har de tenkt å gi en eksisterende dørfabrikk, for å få de til Årdal. Å subsidiere én bedrift i bransjen med et slik megabeløp, og ikke et øre til konkurrentene, viser hvor på trynet disse folkene er når det gjelder markedsmekanismer og sunne konkurransevilkår. Hvis dette er et eksempel på de rødgrønnes "verktøykasse" i næringspolitikken, så kan vi jaggu vente oss mye rart... 0 Siter
EllaJo Skrevet 22. februar 2006 Skrevet 22. februar 2006 Hvilken dørfabrikk da? Dooria (tror det skrives slik 0 Siter
Goliath Skrevet 22. februar 2006 Skrevet 22. februar 2006 Jeg fikk kaffen i vrangstrupen i morges når jeg hørte om dette. Forstår de ikke mer enn hva dette kan tyde på, så ser jeg med gru på hva annet de kan finne på innen næringspolitikken de neste 3 og et halvt år..... 0 Siter
collins Skrevet 22. februar 2006 Forfatter Skrevet 22. februar 2006 Hvilken dørfabrikk da? http://www.dooria.no/ 0 Siter
flisa Skrevet 22. februar 2006 Skrevet 22. februar 2006 Men Dooria har så innmari pene dører! 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 22. februar 2006 Skrevet 22. februar 2006 http://www.dooria.no/ Eid av ett svensk selskap, 11 svensker, 5 norske navn og 5 norske selskap, der Utvik Elektrisitetsverk eier 18%, og har den største andelen. 0 Siter
collins Skrevet 22. februar 2006 Forfatter Skrevet 22. februar 2006 Men Dooria har så innmari pene dører! Skikkelig tungt argument...;o) Det er mange som har fine dører.. 0 Siter
flisa Skrevet 22. februar 2006 Skrevet 22. februar 2006 Skikkelig tungt argument...;o) Det er mange som har fine dører.. Ja, det er det! Mang er også medlem av partier av de underligste årsaker. "De har så flotte smørbrød på Ap-møtene!" "Han Jens er jo SÅ kjekk!" "Jeg liker ikke innvandrere" "Jeg liker kontantstøtten" etc. etc. 0 Siter
collins Skrevet 22. februar 2006 Forfatter Skrevet 22. februar 2006 Eid av ett svensk selskap, 11 svensker, 5 norske navn og 5 norske selskap, der Utvik Elektrisitetsverk eier 18%, og har den største andelen. Nasjonaliteten til eierne av en norsk bedrift syns jeg er av underordnet betydning. 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 22. februar 2006 Skrevet 22. februar 2006 Nasjonaliteten til eierne av en norsk bedrift syns jeg er av underordnet betydning. Det synes ikke jeg, for dette er et konsern, hvor resten er i Sverige. Ergo kan du jo tenke deg hvilke vurderinger man vil gjøre seg når lønnsomheten skal vurderes. Sats på noe som er sterkere forankret i Norge i alle fall, selv om jeg er enig i at konkurranseaspektet er viktigere enn eierstrukturen. Tipper at igjen er det noen som kjenner noen...litt for godt. 0 Siter
collins Skrevet 22. februar 2006 Forfatter Skrevet 22. februar 2006 Det synes ikke jeg, for dette er et konsern, hvor resten er i Sverige. Ergo kan du jo tenke deg hvilke vurderinger man vil gjøre seg når lønnsomheten skal vurderes. Sats på noe som er sterkere forankret i Norge i alle fall, selv om jeg er enig i at konkurranseaspektet er viktigere enn eierstrukturen. Tipper at igjen er det noen som kjenner noen...litt for godt. Uenig. Det er bedriftene selv som må sørge for å være lønnsomme, uansett eiernes nasjonalitet. Til det siste du skrev: Årdal har vært en av APs bastioner. I det samfunnet har de en lang historie med mobbing og trakassering av ikke-sosialister. 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 22. februar 2006 Skrevet 22. februar 2006 Uenig. Det er bedriftene selv som må sørge for å være lønnsomme, uansett eiernes nasjonalitet. Til det siste du skrev: Årdal har vært en av APs bastioner. I det samfunnet har de en lang historie med mobbing og trakassering av ikke-sosialister. Selvfølgelig skal ikke bedrifter subsidieres. Men det er typisk å kvele dem med skatt først, for så å forfordele etterpå. Håper en eller annen journalist kaster seg på saken og får frem noen navn og historier, så vi får se hvem som gikk på barneskolen med hvem. 0 Siter
flisa Skrevet 22. februar 2006 Skrevet 22. februar 2006 Selvfølgelig skal ikke bedrifter subsidieres. Men det er typisk å kvele dem med skatt først, for så å forfordele etterpå. Håper en eller annen journalist kaster seg på saken og får frem noen navn og historier, så vi får se hvem som gikk på barneskolen med hvem. Pøh - å være et stort svenskt konsern betyr ikkenoe...... 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 22. februar 2006 Skrevet 22. februar 2006 Pøh - å være et stort svenskt konsern betyr ikkenoe...... Nå går Norge bra, forbruksmarkedet er enormt. Når det daler, og det gjør det før eller senere, hvor tror du det er billigst produksjon? For du tror vel ikke det lønner seg å sende så altfor mange norskproduserte dører fra vestlandet til Sverige? Når man skal flytte eller etablere noe er lokalkunnskap alfa og omega, dessuten er ikke lojaliteten der, på samme måte som når man bor på stedet selv, og arbeidstakerne er dine naboer. 0 Siter
flisa Skrevet 22. februar 2006 Skrevet 22. februar 2006 Nå går Norge bra, forbruksmarkedet er enormt. Når det daler, og det gjør det før eller senere, hvor tror du det er billigst produksjon? For du tror vel ikke det lønner seg å sende så altfor mange norskproduserte dører fra vestlandet til Sverige? Når man skal flytte eller etablere noe er lokalkunnskap alfa og omega, dessuten er ikke lojaliteten der, på samme måte som når man bor på stedet selv, og arbeidstakerne er dine naboer. De sender ikke de døren etil Sverige - de dørene er ment for det norske markedet. Dooria har egen produksjon for det svenske markedet. Man har ikke samme utfresing etc. til låser og sånn i Norge som i Sverige....enda. 0 Siter
flisa Skrevet 22. februar 2006 Skrevet 22. februar 2006 Nå går Norge bra, forbruksmarkedet er enormt. Når det daler, og det gjør det før eller senere, hvor tror du det er billigst produksjon? For du tror vel ikke det lønner seg å sende så altfor mange norskproduserte dører fra vestlandet til Sverige? Når man skal flytte eller etablere noe er lokalkunnskap alfa og omega, dessuten er ikke lojaliteten der, på samme måte som når man bor på stedet selv, og arbeidstakerne er dine naboer. http://www.dooria.net/ Det står at hovedkontoret er i Norge.....) 0 Siter
collins Skrevet 22. februar 2006 Forfatter Skrevet 22. februar 2006 De sender ikke de døren etil Sverige - de dørene er ment for det norske markedet. Dooria har egen produksjon for det svenske markedet. Man har ikke samme utfresing etc. til låser og sånn i Norge som i Sverige....enda. Je får si som på Toten: "Dætta kæn du!" ;o) 0 Siter
flisa Skrevet 22. februar 2006 Skrevet 22. februar 2006 Je får si som på Toten: "Dætta kæn du!" ;o) Kæn litt! 0 Siter
collins Skrevet 22. februar 2006 Forfatter Skrevet 22. februar 2006 Kæn litt! Det er faktisk ren og skjær bransje-proteksjonisme at det i Norge lages egne standarder for mange produkter. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.