Gå til innhold

De rød-grønnes næringspolitikk - På trynet!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

42 millioner har de tenkt å gi en eksisterende dørfabrikk, for å få de til Årdal.

Å subsidiere én bedrift i bransjen med et slik megabeløp, og ikke et øre til konkurrentene, viser hvor på trynet disse folkene er når det gjelder markedsmekanismer og sunne konkurransevilkår.

Hvis dette er et eksempel på de rødgrønnes "verktøykasse" i næringspolitikken, så kan vi jaggu vente oss mye rart...

Skrevet

Jeg fikk kaffen i vrangstrupen i morges når jeg hørte om dette.

Forstår de ikke mer enn hva dette kan tyde på, så ser jeg med gru på hva annet de kan finne på innen næringspolitikken de neste 3 og et halvt år.....

mil1365380270
Skrevet

Eid av ett svensk selskap, 11 svensker, 5 norske navn og 5 norske selskap, der Utvik Elektrisitetsverk eier 18%, og har den største andelen.

Skrevet

Men Dooria har så innmari pene dører! :)

Skikkelig tungt argument...;o)

Det er mange som har fine dører..

Skrevet

Skikkelig tungt argument...;o)

Det er mange som har fine dører..

Ja, det er det! ;)

Mang er også medlem av partier av de underligste årsaker.

"De har så flotte smørbrød på Ap-møtene!"

"Han Jens er jo SÅ kjekk!"

"Jeg liker ikke innvandrere"

"Jeg liker kontantstøtten"

etc. etc.

Skrevet

Eid av ett svensk selskap, 11 svensker, 5 norske navn og 5 norske selskap, der Utvik Elektrisitetsverk eier 18%, og har den største andelen.

Nasjonaliteten til eierne av en norsk bedrift syns jeg er av underordnet betydning.

mil1365380270
Skrevet

Nasjonaliteten til eierne av en norsk bedrift syns jeg er av underordnet betydning.

Det synes ikke jeg, for dette er et konsern, hvor resten er i Sverige. Ergo kan du jo tenke deg hvilke vurderinger man vil gjøre seg når lønnsomheten skal vurderes. Sats på noe som er sterkere forankret i Norge i alle fall, selv om jeg er enig i at konkurranseaspektet er viktigere enn eierstrukturen. Tipper at igjen er det noen som kjenner noen...litt for godt.

Skrevet

Det synes ikke jeg, for dette er et konsern, hvor resten er i Sverige. Ergo kan du jo tenke deg hvilke vurderinger man vil gjøre seg når lønnsomheten skal vurderes. Sats på noe som er sterkere forankret i Norge i alle fall, selv om jeg er enig i at konkurranseaspektet er viktigere enn eierstrukturen. Tipper at igjen er det noen som kjenner noen...litt for godt.

Uenig. Det er bedriftene selv som må sørge for å være lønnsomme, uansett eiernes nasjonalitet.

Til det siste du skrev: Årdal har vært en av APs bastioner. I det samfunnet har de en lang historie med mobbing og trakassering av ikke-sosialister.

mil1365380270
Skrevet

Uenig. Det er bedriftene selv som må sørge for å være lønnsomme, uansett eiernes nasjonalitet.

Til det siste du skrev: Årdal har vært en av APs bastioner. I det samfunnet har de en lang historie med mobbing og trakassering av ikke-sosialister.

Selvfølgelig skal ikke bedrifter subsidieres. Men det er typisk å kvele dem med skatt først, for så å forfordele etterpå.

Håper en eller annen journalist kaster seg på saken og får frem noen navn og historier, så vi får se hvem som gikk på barneskolen med hvem.

Skrevet

Selvfølgelig skal ikke bedrifter subsidieres. Men det er typisk å kvele dem med skatt først, for så å forfordele etterpå.

Håper en eller annen journalist kaster seg på saken og får frem noen navn og historier, så vi får se hvem som gikk på barneskolen med hvem.

Pøh - å være et stort svenskt konsern betyr ikkenoe......

mil1365380270
Skrevet

Pøh - å være et stort svenskt konsern betyr ikkenoe......

Nå går Norge bra, forbruksmarkedet er enormt. Når det daler, og det gjør det før eller senere, hvor tror du det er billigst produksjon? For du tror vel ikke det lønner seg å sende så altfor mange norskproduserte dører fra vestlandet til Sverige? Når man skal flytte eller etablere noe er lokalkunnskap alfa og omega, dessuten er ikke lojaliteten der, på samme måte som når man bor på stedet selv, og arbeidstakerne er dine naboer.

Skrevet

Nå går Norge bra, forbruksmarkedet er enormt. Når det daler, og det gjør det før eller senere, hvor tror du det er billigst produksjon? For du tror vel ikke det lønner seg å sende så altfor mange norskproduserte dører fra vestlandet til Sverige? Når man skal flytte eller etablere noe er lokalkunnskap alfa og omega, dessuten er ikke lojaliteten der, på samme måte som når man bor på stedet selv, og arbeidstakerne er dine naboer.

De sender ikke de døren etil Sverige - de dørene er ment for det norske markedet. Dooria har egen produksjon for det svenske markedet.

Man har ikke samme utfresing etc. til låser og sånn i Norge som i Sverige....enda.

Skrevet

http://www.dooria.net/

Det står at hovedkontoret er i Norge.....)

Skrevet

De sender ikke de døren etil Sverige - de dørene er ment for det norske markedet. Dooria har egen produksjon for det svenske markedet.

Man har ikke samme utfresing etc. til låser og sånn i Norge som i Sverige....enda.

Je får si som på Toten: "Dætta kæn du!" ;o)

Skrevet

Je får si som på Toten: "Dætta kæn du!" ;o)

Kæn litt! :)

Skrevet

Kæn litt! :)

Det er faktisk ren og skjær bransje-proteksjonisme at det i Norge lages egne standarder for mange produkter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...