Gå til innhold

De rød-grønnes næringspolitikk - På trynet!!

Anbefalte innlegg

mil1365380270
Skrevet

De sender ikke de døren etil Sverige - de dørene er ment for det norske markedet. Dooria har egen produksjon for det svenske markedet.

Man har ikke samme utfresing etc. til låser og sånn i Norge som i Sverige....enda.

Men for pokker, så vrang du var nå ;-) På ett tidspunkt daler fortjenesten fordi omsetningen ikke står i stil med produksjonskostnadene. I Norge. Sverige er et mye større land. Jo mer du kan selge med lite frakt, jo større fortjeneste. Når det i tillegg er billigere å produsere der (i Sverige), fremstår så klart overføring av ressurser dit som en fornuftig løsning for eiere som vil ha størst mulig fortjenste. Jeg sier altså ikke at det vil skje i morgen, det er helt avhengig av hvor lenge luksusmarkedet holder seg.

Skrevet

Det er faktisk ren og skjær bransje-proteksjonisme at det i Norge lages egne standarder for mange produkter.

Ja -bare legg merke til det - dørhåndtak på norske dører står over sylinderen, mens det er omvendt i Sverige. Men nå er det mer og mer slik at man kan snu låsen opp ned etter hvilket land det er - snålt.

Se her; en svensk dörr: http://www.daloc.se/avsite/site/siteimg/slideshow_dorr11.jpg

og en norsk: http://www.birksted.dk/img/traelast/ide_doer_s.jpg

Nå lærte du noe i dag også! hehe

mil1365380270
Skrevet

De sender ikke de døren etil Sverige - de dørene er ment for det norske markedet. Dooria har egen produksjon for det svenske markedet.

Man har ikke samme utfresing etc. til låser og sånn i Norge som i Sverige....enda.

Hvilke låser snakker du om da?

Skrevet

Hvilke låser snakker du om da?

de låsene som står i dørene som Dooria lager - men glem det ;D

Skrevet

Hva har det med saken å gjøre?

Jeg aner ikke hva jeg snakker om - så forhold deg til herr Collins du! :)

mil1365380270
Skrevet

de låsene som står i dørene som Dooria lager - men glem det ;D

Ok! For en TrioVing-lås trenger vel samme plass i Norge som i Sverige ;-)

Skrevet

Ok! For en TrioVing-lås trenger vel samme plass i Norge som i Sverige ;-)

Ja :)

mil1365380270
Skrevet

Jeg aner ikke hva jeg snakker om - så forhold deg til herr Collins du! :)

Les hva som har skjedd og hvorfor med AGA, Constructor og andre som har vært store i Norge, men har flyttet produksjonen til Sverige :-)

Skrevet

Les hva som har skjedd og hvorfor med AGA, Constructor og andre som har vært store i Norge, men har flyttet produksjonen til Sverige :-)

Norge har lenge igjen før de eksporterer så mange bedrifter og produksjon som det Sverige har gjort.

mil1365380270
Skrevet

Norge har lenge igjen før de eksporterer så mange bedrifter og produksjon som det Sverige har gjort.

Bra du tar opp akkurat det!:-)

Norge her inntil nylig eksportert bedrifter som rakkern til Sverige. Det har nå stoppet opp, Norge har bra økonomi.

Og hvorfor tror du de går til Sverige? Nærhet? Kjennskap? Likhet? Det tror jeg, ellers hadde det gått til andre land i stedet. Skattetrykket er høyt i Sverige, selv om det sammenlignet med Norge er billigere å produsere der.

Svenskene flytter det så klart ikke til Norge når de skal øke lønnsomheten. De må ta andre land, og som regel velger man land der andre firmaer hatt klart seg før. Valg basert på kjennskap og ofte relativ nærhet.

Første stopp for norske bedrifter med svenske eierinteresser er så klart Sverige, lønner ikke det seg, Polen, Estland eller noe.

Skrevet

ja ja så får kanskje de som har stemt på de rødgrønnen se hva de har stemt på

Skrevet

Bra du tar opp akkurat det!:-)

Norge her inntil nylig eksportert bedrifter som rakkern til Sverige. Det har nå stoppet opp, Norge har bra økonomi.

Og hvorfor tror du de går til Sverige? Nærhet? Kjennskap? Likhet? Det tror jeg, ellers hadde det gått til andre land i stedet. Skattetrykket er høyt i Sverige, selv om det sammenlignet med Norge er billigere å produsere der.

Svenskene flytter det så klart ikke til Norge når de skal øke lønnsomheten. De må ta andre land, og som regel velger man land der andre firmaer hatt klart seg før. Valg basert på kjennskap og ofte relativ nærhet.

Første stopp for norske bedrifter med svenske eierinteresser er så klart Sverige, lønner ikke det seg, Polen, Estland eller noe.

Poenget mitt var vel egentlig det at Sverige har hatt en masseutflytting av industriarbeidsplasser, til Asia, Baltikum, Russland og Polen. Dette i en mye større omfatning enn utflytting fra Norge.

Egentlig er det etter min mening feil å eksportere hele bedrifter til ovenstående land. Import av konkurransedyktig arbeidskraft hadde vært bedre. Eksport av bedrifter er eksport av kunnskap, import av arbeidskraft er import av kunnskap. Det er en ganske stor forskjell, strukturelt og nasjonaløkonomisk sett.

Forøvrig syns jeg internasjonalisering er glimrende. Vi må få enda større samkvem land i mellom, og bryte ned grenser.

Her i landet har vi lenge hatt lange tradisjoner for å bygge meningsløse murer rundt oss. Hele tida driver noen å klurer ut nasjonalistiske og proteksjonistiske grep for å hindre konkurranse.

Men de er heldigvis dømt til å tape.

mil1365380270
Skrevet

Poenget mitt var vel egentlig det at Sverige har hatt en masseutflytting av industriarbeidsplasser, til Asia, Baltikum, Russland og Polen. Dette i en mye større omfatning enn utflytting fra Norge.

Egentlig er det etter min mening feil å eksportere hele bedrifter til ovenstående land. Import av konkurransedyktig arbeidskraft hadde vært bedre. Eksport av bedrifter er eksport av kunnskap, import av arbeidskraft er import av kunnskap. Det er en ganske stor forskjell, strukturelt og nasjonaløkonomisk sett.

Forøvrig syns jeg internasjonalisering er glimrende. Vi må få enda større samkvem land i mellom, og bryte ned grenser.

Her i landet har vi lenge hatt lange tradisjoner for å bygge meningsløse murer rundt oss. Hele tida driver noen å klurer ut nasjonalistiske og proteksjonistiske grep for å hindre konkurranse.

Men de er heldigvis dømt til å tape.

På nyhetene i går kom det frem at Dooria allerede har planlagt å investere i Sverige eller Finland, Norge var ikke aktuelt nå når det går bra en gang.

Skrevet

På nyhetene i går kom det frem at Dooria allerede har planlagt å investere i Sverige eller Finland, Norge var ikke aktuelt nå når det går bra en gang.

Har du link til denne nyheten?

Så investeringen i Årdal er likevel ikke aktuell for Dooria? Skal de i tillegg legge ned eksisterende produksjon i Stryn, og flytte den til Sverige/Finland?

Informasjonen din var litt tynn...

mil1365380270
Skrevet

Har du link til denne nyheten?

Så investeringen i Årdal er likevel ikke aktuell for Dooria? Skal de i tillegg legge ned eksisterende produksjon i Stryn, og flytte den til Sverige/Finland?

Informasjonen din var litt tynn...

Var på TV2-nyhetene i går kveld, eller så var det Nrk? Kommer sikkert mer om det :-)

Hva som skjer med Stryn vet jeg ikke. De hadde planlagt å investere i Sverige eller Finland, men hvis de får støtte fra staten blir det Årdal nå i stedet.

Skrevet

Var på TV2-nyhetene i går kveld, eller så var det Nrk? Kommer sikkert mer om det :-)

Hva som skjer med Stryn vet jeg ikke. De hadde planlagt å investere i Sverige eller Finland, men hvis de får støtte fra staten blir det Årdal nå i stedet.

Dette er jo ren og skjær utpressing. Håper det ikke blir en eneste statlig krone til dem.

Dørproduksjon i Finland for det norske markedet, er uansett ikke uproblematisk, med tanke på at det er sårbare produkter mht transportskader.

Men de kan gjerne flytte til Sverige/Finland for meg, hvis ikke folkene på Stryn er flinke nok til å skape god lønnsomhet. Det er opp til dem.

Nasjonalisme i næringssammenheng har jeg lite sans for.

mil1365380270
Skrevet

Dette er jo ren og skjær utpressing. Håper det ikke blir en eneste statlig krone til dem.

Dørproduksjon i Finland for det norske markedet, er uansett ikke uproblematisk, med tanke på at det er sårbare produkter mht transportskader.

Men de kan gjerne flytte til Sverige/Finland for meg, hvis ikke folkene på Stryn er flinke nok til å skape god lønnsomhet. Det er opp til dem.

Nasjonalisme i næringssammenheng har jeg lite sans for.

Vet ikke om det er folkene på Stryn som er problemet. Skattetykk og det at vi er et høykostland teller mer, tror jeg. LO får ta sin del av skylden, de har vært flinke til å få lønningene opp til det nivået vi har nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...