Gå til innhold

Og nå slår kristen mobb i hjel muslimene

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/5505188.html

Dette, og det som skjer av tilsvarende drap rundt om i den muslimske del av verden, har selvfølgelig ikke noe med religion å gjøre.

Det er selvfølgelig (u)kulturen og ofte også politikk som ligger bak.

Men religionen blir alt for ofte brukt som (bort)forklaring....

Skrevet

Hm, jeg synes det er vanskelig, for ikke å si umulig, å skille mellom religion og religionens utøvere. Jeg mener, er religion i det hele tatt 'noe' uten at menneskene tror på dens respektive gud(er) og praktiserer troen gjennom ritualer, tekstlesing, offerhandlinger m.m.?

En annen ting er at mange som pretenderer å være religiøse ikke er det. Ingen utøvd religion med respekt for seg selv påkaller eller oppfordrer til død for mennesker (selv om gamle skrifter, ritualer etc. sier noe annet).

Skrevet

Hm, jeg synes det er vanskelig, for ikke å si umulig, å skille mellom religion og religionens utøvere. Jeg mener, er religion i det hele tatt 'noe' uten at menneskene tror på dens respektive gud(er) og praktiserer troen gjennom ritualer, tekstlesing, offerhandlinger m.m.?

En annen ting er at mange som pretenderer å være religiøse ikke er det. Ingen utøvd religion med respekt for seg selv påkaller eller oppfordrer til død for mennesker (selv om gamle skrifter, ritualer etc. sier noe annet).

Jeg forstår hva du mener.

Men når utlevelsen av religionen blir så fjernt fra det den aktuelle religionen faktisk "står for" - er det da religion eller er det (u)kultur?

Eller er det rett og slett kriminelle mennesker som benytter en hver unnskyldning til å la sitt hat gå ut over andre?

Det blir en gråsone her der jeg finner det vanskelig å skille mellom disse begrepene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...