Gjest sarah bernard Skrevet 22. februar 2006 Skrevet 22. februar 2006 Når en odelstingsproposisjon blir godkjent i statsråd 01. januar, når kan man da regne med at tilrådning og godkjenning er blitt gjort? Vanligvis blir jo lovendringene gjort samme dag som tilrådningen kommer. 0 Siter
Gjest sarah bernard Skrevet 22. februar 2006 Skrevet 22. februar 2006 ...og jeg regner med at 01.01 er fridag også for politikerne... 0 Siter
Gjest gir dette svar? Skrevet 22. februar 2006 Skrevet 22. februar 2006 ...og jeg regner med at 01.01 er fridag også for politikerne... Vet ikke hva slags tilrådinger du tenker på. Det er forresten ulik behandling av Odelstingsproposisjoner (ot prp) og Stortingsproposisjoner (st. prp). I lovsaker er det ot prp som brukes. Hurtiggjennomgang av det som skjer: Vedkommende fagdepartement fremmer en ot. prp med lovforslag for Odelstinget. Først går fagkomiteen på Stortinget igjennom saken og kommer med sin innstilling til Odelstinget (Innst. O.). Så følger votering i Odelstinget, hvis loven er vedtatt der -> Lagtinget vedtar -> så sanksjoneres loven av Kongen i Statsråd. dette skjer som regel første statsråd etter lagtingsbehandlingen. Statsråd er alltid på fredager. I og med kongens signatur er loven sanskjonert, men om den er trådt i kraft avhenger av loovens egne bestemmelser. Loven har gjerne en egen bestemmelse om ikrafttredelse, f eks at den trer i kraft fra "1. januar 2007", eller at den "trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer". I såfall kommer ikke ikrafttredelsen før det har vært i statsråd ennå en gang (ved kongelig resolusjon) 0 Siter
Gjest gir dette svar? Skrevet 22. februar 2006 Skrevet 22. februar 2006 ...og jeg regner med at 01.01 er fridag også for politikerne... Mer utfyllende her: http://www.stortinget.no/om_stortinget/oppgaver/lovbehandling.html 0 Siter
Gjest sarah bernard Skrevet 22. februar 2006 Skrevet 22. februar 2006 Mer utfyllende her: http://www.stortinget.no/om_stortinget/oppgaver/lovbehandling.html Takk for god hjelp! Skal se om jeg finner svar der. Mvh 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.