Gå til innhold

Kan man ha et kjønnsnøytralt navn uten mellomnavn?

Anbefalte innlegg

Gjest blue cucumber
Skrevet

En av jentene i IDOL heter Kim og ett eller annet.

Kunne hun bare hett Kim og etternavnet? Eller sier navneloven at hun MÅ ha et mellomnavn som forteller kjønnet, da Kim både er jente og guttenavn?

Hvordan er reglene rundt dette? Tenker meg at det kan være mange pussige situasjoner rundt det å ha et slikt navn.

Skrevet

Jeg tror det holder å hete Kim, ja. Selv kjenner jeg en jente som heter kun Kim.

Jeg kjenner også en som har Iben som eneste fornavn (jente). Iben kan visst fungere både som gutte- og jentenavn.

Skrevet

Jeg leste "janteloven" og ikke "navneloven", og lurte på hva i all verden den hadde med det å gjøre :-)

Ellers: Ja, man kan ha et kjønnsnøytralt navn uten "mellomnavn".

"............................................"

Skrevet

Ja, nå er det lov. Det ble lov ved den siste navnelovsendringen.

Før måtte man føye til et kjønnsspesifikt navn dersom man valgte et kjønnsnøytralt navn som fornavn.

Gjest Flystripa
Skrevet

Jeg tror det holder å hete Kim, ja. Selv kjenner jeg en jente som heter kun Kim.

Jeg kjenner også en som har Iben som eneste fornavn (jente). Iben kan visst fungere både som gutte- og jentenavn.

*sukk* Iben er så pent. Det var ett av mine favorittnavn under siste graviditet. Men fikk jeg viljen min - neida....

Skrevet

*sukk* Iben er så pent. Det var ett av mine favorittnavn under siste graviditet. Men fikk jeg viljen min - neida....

Mannfolk er sære ass'

Skrevet

Jeg kjenner en mann og en kvinne som heter Torgny. De er ca 50-60 år. Engel blir også brukt av gutter og jenter, men jeg kjenner ingen.

Skrevet

Jeg kjenner ei jente som heter Gyrd. Guttenavn... Men jeg ante ikke at det var guttenavn før hun sa det til meg en gang på vgs, etter å ha gått på skole med henne siden barneskolen.

Gjest Flystripa
Skrevet

Mannfolk er sære ass'

Jepp, skriver under på den...

Skrevet

Mannfolka er forferdelige når det kommer til å velge navn på barnet! man får ikke vilja gjennom for 5 øre :)

Been there done that....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...