scnuppa Skrevet 13. mars 2001 Del Skrevet 13. mars 2001 I dag er jeg gått over termin med 8 dager - er førstegangsfødene, vet at det ikke er unormalt. På mandag er det to uker og har ingenting skjedd innen da skal jeg på kontroll på Ullevål Sykehus. Men ungen har enda ikke festet hodet sitt, ligger nedover, har gjort det de 2 siste ukene. Men i dag fant legen ut at hun nå har beveget seg litt og ligger på tvers nedover. Hva skjer da om de setter i gang fødsel og hun ikke har hodet riktig vei? Og hva vurderes når de skal se om fødsel skal settes i gang. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/21974-overtidsvurdering-jordmor/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 14. mars 2001 Del Skrevet 14. mars 2001 Tverr- eller skråleie finnes ved ca 2 av 1000 tilfeller, vanligvis ved at hodet ligger nedover, men på skrå i forhold til fødselskanalen. Ofte vil tilstanden endre seg når man begynner med rier. Det går også an å forsøke å hjelpe barnet riktig vei, ved å manipulere stillingen utenfra. Dette kan også gjøres når riene har startet. Legger ikke barnet seg i riktig leie/lengdeleie, blir det umiddelbart gjort keisersnitt. Du vil sikkert bli vurdert nøye når du skal til overtidskontroll. Ved ultralyd finner de ut eksakt hvordan barnet ligger. Det kan være årsaker i bekkenet ditt som gjør at barnet ikke har lagt seg med hodet ned i bekkenet, men det kan vi ikke spekulere i her. Vent å se til du har vært på kontroll eller til fødselen starter av seg selv. Skulle vannet gå spontant nå, er det kjempeviktig at du legger deg ned og kontakter fødeavdelingen med en gang. Fortell de du snakker med at barnet ved siste kontroll lå i tverrleie. Jeg synes du skal prøve å ikke bekymre deg. Dette ordner seg, på en eller annen måte. Som jeg har sagt, som oftest legger barnet seg spontant i riktig stilling. Hvis ikke, kan du uansett regne med at du er i trygge hender. Dette er noe man aldri gambler med, og tiltak blir satt i verk hvis det er usikkerhet. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/21974-overtidsvurdering-jordmor/#findComment-94384 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.