Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål. Sist fredag hadde jeg og min samboer ubeskyttet samleie. På lørdag tok jeg angrepillen. Nå undres jeg om jeg likevel kan være gravid. Uansett, i så tilfelle er ikke abort et alternativ for meg. Uttrykket "det passer ikke å få barn nå", er ikke bra å bruke, men fakta er at jeg nå er midt i utdanning (har 1 1/2 år igjen). Og som 18-åring føler jeg meg også for ung for et slikt ansvar det er å ha et barn.

Jeg blir meget takknemlig for svar.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21976-et-sp%C3%B8rsm%C3%A5ltil-jordmor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er en bitte-liten sjangse for at du kan bli gravid, men den er egentlig så liten at du ikke bør bekymre deg så veldig. For det første er det ikke sikkert at du ble befruktet i det hele tatt. Du vet kanskje hvor i mens-syklusen du var. Er du ca. midt mellom to menstruasjoner, er sjangsen størst for å bli befruktet. Du har tatt angre-pillen og den kan du regne som ganske sikker, selv om den slettes ikke kan sammenlignes med beskyttelse under samleie (vanlig prevensjon). Du har tatt ansvar, og jeg ønsker deg lykke til videre. Som du sier, du er ung og er ikke på det stadiet hvor du planlegger å stifte familie, så det er ingen uansvarlig/umoden avgjørelse du har tatt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...