Gå til innhold

Mitt barns venn stjeler...(litt langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mulig at dette innlegget skulle ha vært på forum for småbarn, men legger det her likevel.

Dette er saken. Jeg driver å kjører rundt jenta mi på 8 år og hennes 2 venninner til trening.

For noen uker siden hadde 11 kroner forsvunnet i bilen. De lå i døren på den siden som den ene venninnen satt. Syntes det var rart, men tenkte at kanskje det kunne ha vært lillesøster som hadde rotet de bort.

Jeg har hatt en gnagende uro, og mistanke mot denne jenta. Hun er på besøk hos oss flere ganger i uken, samt overnattingsbesøk. Synes bare jeg har tatt godt i mot henne. Denne jenta har og bundet seg sterkt til min datter.

I går skulle jeg kjøre de igjen. Gjorde noe som jeg muligens får pepper for her inne, men skitt au.

Jeg la penger på samme sted som sist. Denne gangen en femmer og tre kronestykker.

Dersom disse også forsvant var jo saken grei. Da stjeler hun fra oss.

På vei inn i bilen, hjem fra trening så jeg at pengene fortsatt lå der. Denne jenta hadde sitte på samme side begge veier. Altså den siden pengene lå.

Når vi kom hjem og jenta hadde blitt levert hjem til seg var pengene vekk....

Ergo hun stjeler.

Hva gjør man videre?

Skal jeg legge ut enda et åte for å "ferske" henne?

Eller skal jeg ta henne til side ved neste anledning å si noe slikt som at du skylder meg penger hva har du tenkt å gjøre med det?

Eller skal jeg fortelle det til hennes mor?

Himmel og hav. Er helt rådløs.

Hadde det vært min jente som stjal, ville jeg gjerne ha fått vite det selvom det hadde vært som å få et slag i magen.

Synes liksom ikke det er så kjekt å ha henne på besøk etter dette heller, hva om hun stjeler andre ting fra oss? Må vi gjemme lommebøker når hun kommer?

Håper noen har erfaringer og tanker som kan hjelpe meg videre på vei mot løsning...

• Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

18

• mil1365380270

13

• flisa

3

• morsan

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg hadde først snakket direkte med henne uten å blande inn foreldrene. Jeg hadde også forklart hvilken konsekvenser dette kan ha for henne om hun blir tatt av andre. Hadde også gitt beskjed om at dette vil bli tatt opp med hennes foreldre hvis jeg oppdaget det en gang til.

Faren ved å ikke si noe til foreldrene er at disse kanskje blir sure fordi du ikke sier noe. Så det er ikke så enkelt dette.

mil1365380270
Skrevet

Jeg ville snakket generelt om hvor ille det er å stjele når både ditt barn og denne jenta er der. Så kan du legge ut nytt åte og se om det virket.

Skrevet

Hm, dette mener jeg er etisk betenkelig av deg. Selv politiet har strenge regler for å 'lure' folk til å bli forbrytere for så å ta dem for det etterpå. Juridisk og straffemessig er dette heller ikke akseptabelt.

Mitt råd: Ikke lag flere feller! Og ta en prat med foreldrene. Jeg ville definitivt hatt beskjed om det gjaldt mitt barn.

mil1365380270
Skrevet

Hm, dette mener jeg er etisk betenkelig av deg. Selv politiet har strenge regler for å 'lure' folk til å bli forbrytere for så å ta dem for det etterpå. Juridisk og straffemessig er dette heller ikke akseptabelt.

Mitt råd: Ikke lag flere feller! Og ta en prat med foreldrene. Jeg ville definitivt hatt beskjed om det gjaldt mitt barn.

Problemet er at noen foreldre kan gå av skaftet om de får høre noe sånt fra en annen forelder. De blir kjempeflaue! Og handlingen, som fra jentas side garantert ikke er ment alvorlig, kan blåses opp til uante proporsjoner.

Mulig det ikke er etisk bra å legge ut åte, men hvis det brukes som et ledd i å stoppe jenta fra å fortsette, uten at himmel og jord settes i bevegelse, er det ikke sikkert det er så dumt.

Skrevet

Synes ikke det å legge ut litt småpenger for å få bekreftet mistanken om at jenta nasker kan sammenlignes med porvokasjon fra politiet med etterfølgende straffeforfølgning.

Skrevet

Problemet er at noen foreldre kan gå av skaftet om de får høre noe sånt fra en annen forelder. De blir kjempeflaue! Og handlingen, som fra jentas side garantert ikke er ment alvorlig, kan blåses opp til uante proporsjoner.

Mulig det ikke er etisk bra å legge ut åte, men hvis det brukes som et ledd i å stoppe jenta fra å fortsette, uten at himmel og jord settes i bevegelse, er det ikke sikkert det er så dumt.

Hvordan kan det å lokke jenta til å bli 'forbryter' være et godt middel til å la henne bli en 'ikke-forbryter'?

Det er en større forbrytelse og etisk forseelse å oppmuntre jenta til å fortsette å stjele enn å snakke med foreldrene slik at de kan snakke med jenta før dette blir en stygg vane.

Skrevet

Synes ikke det å legge ut litt småpenger for å få bekreftet mistanken om at jenta nasker kan sammenlignes med porvokasjon fra politiet med etterfølgende straffeforfølgning.

Ah, det var et _bilde_ for å vise at selv ikke politi/rettssystem benytter seg av slike nedrige metoder. Ikke en sammenligning...

Skrevet

Ah, det var et _bilde_ for å vise at selv ikke politi/rettssystem benytter seg av slike nedrige metoder. Ikke en sammenligning...

OK, men det at hun gjorde det denne ene gangen har jo først og fremst ført til _visshet_ om at jenta nasker, og det var jo særdeles viktig. Togram kunne uansett ikke gått videre med saken før hun var sikker.

Men hun bør for all del ikke fortsette med slike feller, da.

Skrevet

OK, men det at hun gjorde det denne ene gangen har jo først og fremst ført til _visshet_ om at jenta nasker, og det var jo særdeles viktig. Togram kunne uansett ikke gått videre med saken før hun var sikker.

Men hun bør for all del ikke fortsette med slike feller, da.

Nei, innskriver bør ikke legge feller, og det var det hun bla spurte om - og jeg svarte på :)

mil1365380270
Skrevet

Hvordan kan det å lokke jenta til å bli 'forbryter' være et godt middel til å la henne bli en 'ikke-forbryter'?

Det er en større forbrytelse og etisk forseelse å oppmuntre jenta til å fortsette å stjele enn å snakke med foreldrene slik at de kan snakke med jenta før dette blir en stygg vane.

"Hvordan kan det å lokke jenta til å bli 'forbryter' være et godt middel til å la henne bli en 'ikke-forbryter'?"

Alternativet er å passe på at du aldri har penger i nærheten av jenta, for da blir hun ikke forbryter?

Vi hadde en kamerat som av og til tok leker fra oss. Mamma løste det på den måten jeg sa, snakket generelt om stjeling. Det funket, han skjønte sikkert at mamma visste, og ble flau og redd nok til å aldri gjøre det igjen. Man trenger ikke alltid slå på stortromma, av og til får man vekk problemer på milde måter :-)

Skrevet

Jeg synes ikke du bør legge flere feller for henne, nei. Hva skal det tjene til?

Ta en prat med ungene sammen, og snakk om stjeling, praktiske konsekvenser og hvordan det føles å bli frastjålet noe.

Om du fremdeles har mistanke om at hun stjeler etter dette, bør du snakke direkte med jenta og/eller foreldrene hennes.

Skrevet

"Hvordan kan det å lokke jenta til å bli 'forbryter' være et godt middel til å la henne bli en 'ikke-forbryter'?"

Alternativet er å passe på at du aldri har penger i nærheten av jenta, for da blir hun ikke forbryter?

Vi hadde en kamerat som av og til tok leker fra oss. Mamma løste det på den måten jeg sa, snakket generelt om stjeling. Det funket, han skjønte sikkert at mamma visste, og ble flau og redd nok til å aldri gjøre det igjen. Man trenger ikke alltid slå på stortromma, av og til får man vekk problemer på milde måter :-)

Jeg synes altså det er rått parti å friste/lokke/tilrettelegge for at andre menneskers småjente stjeler, men både riktig og naturlig at foreldrene overtar denne biten av oppdragelsen.

Jeg hadde blitt rasende på deg dersom du tilbakeholdt dette om mitt barn og mente deg bedre egnet enn meg til å veilede og ordne opp i mitt barns stjele-affærer.

mil1365380270
Skrevet

Jeg synes altså det er rått parti å friste/lokke/tilrettelegge for at andre menneskers småjente stjeler, men både riktig og naturlig at foreldrene overtar denne biten av oppdragelsen.

Jeg hadde blitt rasende på deg dersom du tilbakeholdt dette om mitt barn og mente deg bedre egnet enn meg til å veilede og ordne opp i mitt barns stjele-affærer.

Men du virker som en oppegående forelder. Ikke alle som har det. Du kjenner sikkert noen du også, som har foreldre som reagerer helt vilt? Jeg hadde gitt blaffen i om du ble rasende på meg, om du var en sånn. Barna kommer først.

Skrevet

Jeg hadde bedt alle jentene i bilen hjelpe meg å løse mysteriet med pengene som ble borte -si at du alltid legger småpenger der så du har til parkering og sånn - og at nå har det blitt borte TO ganger. Lag litt styr av det - vis at du er fortvilet og forvirret. - Slik vil du plante dårlig samvittighet - håper jeg....

Jeg hadde nok holdt et lite øye med penger hjemme etter noe sånt - vanskelig å vite om man skal si det til foreldrene også.

Min søster oppdaget at øredobbene hennes var borte etter at en venninne av datteren hadde overnattet - hun turte jo ikke si noe - men en dag -leeeeeenge etter fikk hun se denne jenta med de øredobbene - helt anonyme noen med små stener - hun følte seg rimelig sikker - og da gikk hun og grunnet og diskuterte med oss noen dager - men så ringte hun foreldrene og sa som sant var; at hun syns det var fryktelig å mistenke jenta for noe sånt - hun ville bare nå høre om jenta hadde makne øredobber. Det ble jo et svare leven - gråt og tenenrs gnissel - og øredobbene fikk hun igjen, av kloke foreldre.

Barna er venninner enda og de har snakket ferdig om den saken. Håper hun har lært.

Gjest ærlig talt
Skrevet

Nå MÅ jeg bare svare.. Man oppmuntrer da ikke barnet til en forbrytelse ved å legge noen kronestykker innen hennes rekkevidde!!! Slike situasjoner vil man jo oppleve gjennom hele livet uansett, og det er opp til henne selv om hun vil stjele dem eller ikke. Gjør hun det, er det noe galt, og trådstarter bør si ifra til jenta eller foreldrene.

Gjest henger ikke helt med.
Skrevet

Men du virker som en oppegående forelder. Ikke alle som har det. Du kjenner sikkert noen du også, som har foreldre som reagerer helt vilt? Jeg hadde gitt blaffen i om du ble rasende på meg, om du var en sånn. Barna kommer først.

nå blir vel barna først slengt litt i hytt og vær. eller?

Gjest henger ikke helt med.
Skrevet

nå blir vel uttrykket barna først slengt litt i hytt og vær. eller?

mil1365380270
Skrevet

nå blir vel uttrykket barna først slengt litt i hytt og vær. eller?

Mulig...forklar?

Skrevet

Jeg syns du skal la være å legge ut feller til jenta, og ikke rapportere dette til foreldrene.

Hvis det hadde vært min datter ville jeg blitt irritert hvis du presenterte det sånn for meg. For en 8-åring er fortsatt et barn, og noen ganger finner man penger. Noen ganger på bakken, eller på golvet i garderoben, og da er det ikke å stjele å plukke dem opp.

Penger henslengt i bilen er i grenseland i forhold til barnets moral. Er det tyveri, eller er det å finne. Det kan være rom for mistolkninger fra barnets side, derfor syns jeg ikke du skal fortsette dine forsøk på å "ferske" henne.

Derimot bør du være obs på om det forsvinner ting hjemme hos dere, for det er åpenbart tyveri. Men legger du penger på trappa, så kan du ikke anklage noen for tyveri.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...