Gå til innhold

Mitt barns venn stjeler...(litt langt)

Anbefalte innlegg

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Det jeg mener er at det er galt å lure et barn til å gjøre noe galt, for så å "ta dem" for det.

Jeg syns det er for drøyt å kalle dette å stjele. Og jeg hadde blitt sint hvis noen hadde gjort dette mot mitt barn. Hovedinnlegger har provosert fram "stjelingen".

Man provoserer ikke frem stjeling ved å legge fra seg noen småpenger.

Makan!

• Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

18

• mil1365380270

13

• flisa

3

• morsan

2

Mest aktive i denne tråden

mil1365380270
Skrevet

Makan!

He-he! Tror det er beskytterinstinktet som slår inn. Hvis barnet stjeler må det jo være noen andres feil, vettu :-)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Datteren til min venninne stjal flere ting fra ungene våre.

Ungene våre fant igjen tingene sine på hennes rom.

Min datter var også vitne til at hun stajal penger fra sin mors lommebok.

Jeg tok for meg jenta og jeg snakket med moren. Siden har det aldri være mer stjeling her i huset ihverfall.

Småpenger kan utvikle seg til større ting etterhvert.

Synes ikke du har noe valg. Du skal snakke med foreldrene.

Og jeg synes ikke det var noe galt i å legge ut en felle.

Det er ikke du som felte ungen. Det er ungen som avslørte seg selv.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

He-he! Tror det er beskytterinstinktet som slår inn. Hvis barnet stjeler må det jo være noen andres feil, vettu :-)

Ja, bli litt sjokkert jeg:)

Skrevet

Makan!

Jo, det gjør man. I dette tilfellet var det en bevisst handling fra et voksent menneske. Hun la fram penger for å skaffe seg "bevis" for at ungen stjal.

Det syns jeg er utrolig dårlig gjort mot et barn.

Skrevet

Du etterlyser en prinsipiell diskusjon, men det blir jo bare tull, når du sier det er forskjell på to seigmenn, åtte kroner og alt lørdagsgodtet. For noen er sikkert lørdagsgodtet to seigmenn, skal man si fra da? Det er så mange nyanser og individuelle tolkninger.

Legge felle - helt ok for å finne ut om barnet faktisk stjeler. Men det har jeg jo svart på allerede :-)

Og når det gjelder kompetente foreldre - det kan godt tenkes de bor i nabohuset, kommer an på hvem du spør ;-)

Bare tenk på alt som skjer på skolen og i barnehagen. Mener du lærerne skal opplyse foreldre om at "i dag tok Nils Petters blyant, og nektet på at han hadde gjort det etterpå". Eller: "Trine tok yndlingsbilen til Lotte i dag, da Lotte ikke så det, enda hun visste Lotte ville bli lei seg".

Du får ikke full kontroll uansett :-)

Foreldre trenger ikke føle seg truet av at andre ordner opp av og til. Dessuten er det ikke så lett alltid for moren til Ellen å vite om grensen går ved to eller femten seigmenn.

Det eneste prinsipielle jeg kan svare på, er at skjer det flere ganger, ja da skal foreldrene uten tvil på banen med en gang.

En ting til... det er vel endelig en selvfølge at 'du' innrømmer andre foreldre rett til å avgjøre hvilke 'streker' og på hvilken måte _'ditt'_ barn skal korrigeres og oppdras på av dem?

;-)

mil1365380270
Skrevet

En ting til... det er vel endelig en selvfølge at 'du' innrømmer andre foreldre rett til å avgjøre hvilke 'streker' og på hvilken måte _'ditt'_ barn skal korrigeres og oppdras på av dem?

;-)

Jada, favn, jeg innrømmer alle foreldre rett til å bestemme over barna sine ;-)

Tråden viser på en bra måte hvor forskjellig man kan se på den samme handlingen, og samtidig være enig i at barn skal lære at de ikke skal stjele :-)

Skrevet

Jada, favn, jeg innrømmer alle foreldre rett til å bestemme over barna sine ;-)

Tråden viser på en bra måte hvor forskjellig man kan se på den samme handlingen, og samtidig være enig i at barn skal lære at de ikke skal stjele :-)

Skrev jeg barna sine? En skrivefeil i såfall (orker ikke sjekke).

Barna dine skulle det stå.

Menneh... du synes vel det er rett og rimelig at andre

kan gjøre det samme som 'deg'? *mase litt*

mil1365380270
Skrevet

Skrev jeg barna sine? En skrivefeil i såfall (orker ikke sjekke).

Barna dine skulle det stå.

Menneh... du synes vel det er rett og rimelig at andre

kan gjøre det samme som 'deg'? *mase litt*

Mine barn kommer aldri til å gjøre noe galt ;-)

Hvis jeg får barn, må jeg svare på da. Provoserende hvis folk med syn på sånne ting som ikke samsvarer med mitt, skal bruke sine metoder for å oppdra mine unger. Veldig, veldig feil. Og om de ikke en gang informerer meg, ja da.... Andre, de jeg er enig med, er greit og bra.

Men faktum er at ungene utsettes for inntrykk og oppdragelse av alle måter, på alle kanter, hele tiden. Hvis de ikke bare holdes hjemme da. Selv om det smerter, kanskje de har godt av det? Sånn til syvende og sist? Og jeg litt også? Jeg kan jo ikke følge med dem hele dagen uansett, selv om det er det jeg vil innerst inne. Tror jeg, hvis jeg får barn :-)

Skrevet

Mine barn kommer aldri til å gjøre noe galt ;-)

Hvis jeg får barn, må jeg svare på da. Provoserende hvis folk med syn på sånne ting som ikke samsvarer med mitt, skal bruke sine metoder for å oppdra mine unger. Veldig, veldig feil. Og om de ikke en gang informerer meg, ja da.... Andre, de jeg er enig med, er greit og bra.

Men faktum er at ungene utsettes for inntrykk og oppdragelse av alle måter, på alle kanter, hele tiden. Hvis de ikke bare holdes hjemme da. Selv om det smerter, kanskje de har godt av det? Sånn til syvende og sist? Og jeg litt også? Jeg kan jo ikke følge med dem hele dagen uansett, selv om det er det jeg vil innerst inne. Tror jeg, hvis jeg får barn :-)

'Mine barn kommer aldri til å gjøre noe galt ;-)'

Selvsagt ikke. Jeg spør hypotetisk :)

'Provoserende hvis folk med syn på sånne ting som ikke samsvarer med mitt, skal bruke sine metoder for å oppdra mine unger. Veldig, veldig feil. Og om de ikke en gang informerer meg, ja da.... Andre, de jeg er enig med, er greit og bra.'

Da vil mao din måte å håndtere barna dine på, være avgjørende. Og da kan det vel aldri bli feil at du ordner opp selv...

'Men faktum er at ungene utsettes for inntrykk og oppdragelse av alle måter, på alle kanter, hele tiden. Hvis de ikke bare holdes hjemme da. Selv om det smerter, kanskje de har godt av det? Sånn til syvende og sist? Og jeg litt også? Jeg kan jo ikke følge med dem hele dagen uansett, selv om det er det jeg vil innerst inne. Tror jeg, hvis jeg får barn :-)'

Det er sant. Barnehage og skole er definitivt oppdragelsesinstitusjoner. Jeg vet ikke, men regner likevel med at foreldre får vite om episoder av mer 'alvorlig' art, hva nå enten vi kaller det naskerier eller annet, altså etter at de konkrete sakene er tatt hånd om av barnehagen/skolen. Vel... i grovere tilfeller har jo både foreldre, skoler og andre problemer med å håndtere hvilken vei barna bør og trenger å gå.

God helg da, mil - og lykke til med dine mulige framtidige barn, du kommer nok til å gjøre en sabla bra jobb :)

mil1365380270
Skrevet

'Mine barn kommer aldri til å gjøre noe galt ;-)'

Selvsagt ikke. Jeg spør hypotetisk :)

'Provoserende hvis folk med syn på sånne ting som ikke samsvarer med mitt, skal bruke sine metoder for å oppdra mine unger. Veldig, veldig feil. Og om de ikke en gang informerer meg, ja da.... Andre, de jeg er enig med, er greit og bra.'

Da vil mao din måte å håndtere barna dine på, være avgjørende. Og da kan det vel aldri bli feil at du ordner opp selv...

'Men faktum er at ungene utsettes for inntrykk og oppdragelse av alle måter, på alle kanter, hele tiden. Hvis de ikke bare holdes hjemme da. Selv om det smerter, kanskje de har godt av det? Sånn til syvende og sist? Og jeg litt også? Jeg kan jo ikke følge med dem hele dagen uansett, selv om det er det jeg vil innerst inne. Tror jeg, hvis jeg får barn :-)'

Det er sant. Barnehage og skole er definitivt oppdragelsesinstitusjoner. Jeg vet ikke, men regner likevel med at foreldre får vite om episoder av mer 'alvorlig' art, hva nå enten vi kaller det naskerier eller annet, altså etter at de konkrete sakene er tatt hånd om av barnehagen/skolen. Vel... i grovere tilfeller har jo både foreldre, skoler og andre problemer med å håndtere hvilken vei barna bør og trenger å gå.

God helg da, mil - og lykke til med dine mulige framtidige barn, du kommer nok til å gjøre en sabla bra jobb :)

God helg til deg også! Nå skal jeg snart blande litt jordbær, sukker, isbiter og rom i blenderen min, så er det rett på sofaen ;-)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jo, det gjør man. I dette tilfellet var det en bevisst handling fra et voksent menneske. Hun la fram penger for å skaffe seg "bevis" for at ungen stjal.

Det syns jeg er utrolig dårlig gjort mot et barn.

Jeg legger ofte fra meg småpenger i bilen, fordi jeg trenger det.

At hun ville ha bevis, før det kommer en beskyldning er klart.

Man beskylder ingen før man har klare beviser, og slik det var gjort her er en helt grei måte å gjøre det på.

Dette må man tak i momentant og ikke la det bare skure og gå.

Det er ikke den som vil ha bevisene som handler feil. Det er den som stjeler som gjør noe den ikke skal.

Og i dette tilfellet handler det om et barn på 8 år, og det står ingenting om at det barnet er tilbakestående eller noe, dermed burde barnet ha lært at man ikke stjeler.

At du heller ville ha beskyttet barnet, er bare helt utrolig.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Det jeg mener er at du som eier pengene også har et ansvar. Lar du penger ligge og slenge så må du selv ta en del av ansvaret hvis de blir borte. Det er urettferdig å friste en 8-åring til å plukke med seg 8 kroner, for så å kalle henne tyv og konfrontere foreldrene. Det er rett og slett dårlig gjort mot ungen.

Så hvis det ligger penger i huset ditt som ikke befinner seg i lommeboka, så er det bare værsågod og forsyne seg?

Da oppfordrer man til å stjele altså?

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Dette var da lite gjennomtenkt av deg?

Innskriver sier klart og tydelig at hun la ut penger som en test/felle, og spør videre om hun skal gjøre det samme flere ganger.

At en voksen legger ut stjelefeller for et lite barn er definitivt etisk betenkelig.

At barnet nasker, er etisk betenkelig av barnet. Det bør da etter min mening veiledes av de ansvarlige for oppdragelsen, altså foreldrene, ikke av andre 'tilfeldige', selv om 'tilfeldige' selvsaget er berettiget å si fra til barnet om at nasking er galt.

Det er ikke en gang noe som heter stjelefeller.

Man steler ikke. Sånn er det med den saken. Fristelser vil man møte hele livet, og har man en liten kleptoman i seg, er det like greit å få stoppet det først som sist.

Dette er barnelærdom.

Da datteren min var 2 år var hun med meg på kiosken, da jeg kommer ut, ser jeg at hun har en sjokolade i hånden. Jeg går selvfølgelig tilbake og beklager at det visstnok ble med en sjokolade som ikke var betalt.

Var det liksom kiosken sin feil da, fordi de hadde fristet ungen?

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg synes altså det er rått parti å friste/lokke/tilrettelegge for at andre menneskers småjente stjeler, men både riktig og naturlig at foreldrene overtar denne biten av oppdragelsen.

Jeg hadde blitt rasende på deg dersom du tilbakeholdt dette om mitt barn og mente deg bedre egnet enn meg til å veilede og ordne opp i mitt barns stjele-affærer.

Ja noen ganger er man bedre egnet enn foredrene selv.

Det har jeg selv erfart.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg skjønner at du mener det, men jeg er som sagt ikke enig. Hvis du tar på deg ansvaret for å rettlede 'mitt' barn i noe slikt som nasking, bør du jammen meg ha ufattelig gode grunner for det - og det har du naturligvis ikke, utover at du tror 'jeg' vil 'miste ansikt'. Det er litt vanskelig å forstå hvordan en 'fremmed' uten videre kan påberope seg overordnet og bestemmende kompetanse til å rettelede 'mitt' barn og til å avgjøre hvorvidt 'mitt' ansikt skal blir sånn eller slik i forhold til 'mitt' barn.

Man kan se for seg at barn gjør mange gale ting. Bør foreldrene aldri få vite om det gale barna deres gjør - fordi man synes at det er verre at de kan 'miste ansikt'? Eller bør tanken om at den 'fremmede' ordner opp med andres barn kun gjelde for nasking?

Hvis ja, hvorfor sette grensen akkurat ved nasking? Er det forskjell på stor/liten nasking? Hvis ikke grensen går ved nasking, hvor skal den da gå? For deg, selvsagt. Andre kan jo ønske å sette helt andre grenser, eller kanskje ikke ha behov for å sette grenser i det hele tatt...

Og sist, men ikke minst: Er det etisk forsvarlig at voksne mennesker legger ut hvilke som helst feller for små barn med tanke på å lure dem og så ta dem for å gjøre noe galt? Eller er det bare etisk forsvarlig med naske-feller?

Alle voksne har et ansvar for å rettlede barn, hvis de ser at de gjør noe galt.

Også ditt barn.

Hvis ditt barn, stjeler hjemme hos meg, er jeg i min fulle rett til å gjøre noe med det, og jeg hadde gitt fullstendig blaffen i om du ikke hadde likt det.

Gjest collett
Skrevet

Har vært i tilsvarende situasjon. Tok det opp med foreldrene, men da fikk jeg bare pes. Fikk beskjed om at jeg kom med beskyldninger mot barnet som jeg ikke hadde grunnlag for. De stolte ikke på at jeg visste hva jeg snakket om. Tok sitt barn fullstendig i forsvar.

Bestemte meg etter dette for å ta det direkte med barnet hvis det skjer igjen. Ingenting er vel verre enn at barnet skal kunne stjele og så bli forsvart av sine foreldre.

Dessverre er det slik med en del foreldre at de ikke klarer å akseptere at deres håpefulle ikke er de englene de tror de er.

Skrevet

Jeg syns du skal la være å legge ut feller til jenta, og ikke rapportere dette til foreldrene.

Hvis det hadde vært min datter ville jeg blitt irritert hvis du presenterte det sånn for meg. For en 8-åring er fortsatt et barn, og noen ganger finner man penger. Noen ganger på bakken, eller på golvet i garderoben, og da er det ikke å stjele å plukke dem opp.

Penger henslengt i bilen er i grenseland i forhold til barnets moral. Er det tyveri, eller er det å finne. Det kan være rom for mistolkninger fra barnets side, derfor syns jeg ikke du skal fortsette dine forsøk på å "ferske" henne.

Derimot bør du være obs på om det forsvinner ting hjemme hos dere, for det er åpenbart tyveri. Men legger du penger på trappa, så kan du ikke anklage noen for tyveri.

Jeg ville blitt veldig glad for at hun hadde fersket sønnen min hvis det hadde vært ham.

hun kunne gjerne tatt en prat med ham også + at jeg ville ha fått beskjed om hva som ble sagt mellom dem osv..

Skrevet

Alle voksne har et ansvar for å rettlede barn, hvis de ser at de gjør noe galt.

Også ditt barn.

Hvis ditt barn, stjeler hjemme hos meg, er jeg i min fulle rett til å gjøre noe med det, og jeg hadde gitt fullstendig blaffen i om du ikke hadde likt det.

Selvsagt er jeg i min rett til å gjøre noe med det som foregår hjemme hos meg. Jeg har da aldri sagt annet, og skjønner egentlig ikke hvorfor du forteller meg det?

Men å bestemme at du skal ekskluderes fra viktige ting når det gjelder oppdragelse fra ditt barn, kunne ikke falle meg inn..

Skrevet

Det er ikke en gang noe som heter stjelefeller.

Man steler ikke. Sånn er det med den saken. Fristelser vil man møte hele livet, og har man en liten kleptoman i seg, er det like greit å få stoppet det først som sist.

Dette er barnelærdom.

Da datteren min var 2 år var hun med meg på kiosken, da jeg kommer ut, ser jeg at hun har en sjokolade i hånden. Jeg går selvfølgelig tilbake og beklager at det visstnok ble med en sjokolade som ikke var betalt.

Var det liksom kiosken sin feil da, fordi de hadde fristet ungen?

Jeg tror du må prøve å finne ut av forskjellen mellom butikkdrift og det å lage feller med tanke på å lokke noen til å bli tyv selv.

Det andre du må gjøre, er å prøve å se at det etisk gale ikke blir mindre for barnet selv om den voksne gjorde noe galt. Mulig jeg misforstår deg, men det virker som om du tror at den voksnes feil skulle frata barnet dets feil.

Gammel sak, dette... menmen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...