Gå til innhold

Mitt barns venn stjeler...(litt langt)

Anbefalte innlegg

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg tror du må prøve å finne ut av forskjellen mellom butikkdrift og det å lage feller med tanke på å lokke noen til å bli tyv selv.

Det andre du må gjøre, er å prøve å se at det etisk gale ikke blir mindre for barnet selv om den voksne gjorde noe galt. Mulig jeg misforstår deg, men det virker som om du tror at den voksnes feil skulle frata barnet dets feil.

Gammel sak, dette... menmen.

Jeg synes du overdriver. Jeg synes ikke man lokker noen til å bli tyv.

Jeg skjønner ikke hvordan du si man lokker noen til å bli tyv.

• Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

18

• mil1365380270

13

• flisa

3

• morsan

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg synes du overdriver. Jeg synes ikke man lokker noen til å bli tyv.

Jeg skjønner ikke hvordan du si man lokker noen til å bli tyv.

Vi har muligens ulik forståelse av hva etikk handler om. Men det er greit nok, det.

Imidlertid, og som jeg har presisert gjennom flere innlegg:

Jeg, favn, ville gjort noe galt hvis jeg med vitende og vilje la ut en felle der jeg prøvde ut et barns evne til å skille mellom rett og galt, her: naske (eller la være). Jeg, favn, hadde med dette både hatt en intensjon om å lokke/friste/prøve et barn til å naske (eller la være) og faktisk tilrettelagt videre nasking på basis av en mistanke jeg på forhånd hadde - istedet for å veilede barnet til å la være å naske.

Dette har selvsagt ingenting med barnets handlinger å gjøre. Det er en sak for seg.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Selvsagt er jeg i min rett til å gjøre noe med det som foregår hjemme hos meg. Jeg har da aldri sagt annet, og skjønner egentlig ikke hvorfor du forteller meg det?

Men å bestemme at du skal ekskluderes fra viktige ting når det gjelder oppdragelse fra ditt barn, kunne ikke falle meg inn..

Jeg synes selvsagt du skal vite om det, men om du ikke hadde greid å rydde opp selv, hadde jeg overtatt for deg.

Jeg har vært i en slik situasjon og tyver må stoppes. Greier ikke foreldrene det fordi de barna ikke har den nødvendige respekt for dem, må noen andre overta.Jenta er smart, men forferdelig utspekulert og greier å vri seg unna det meste. Setter foreldrene sine helt ut av spill.

Jeg tviler på at dette barnet har sluttet å stjele. Jeg tipper hun sjeler som en ravn hjemme.

Men jeg tror jeg har gjort henne såpass flau, og ingeting mer har forsvunnet hjemme hos oss.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Vi har muligens ulik forståelse av hva etikk handler om. Men det er greit nok, det.

Imidlertid, og som jeg har presisert gjennom flere innlegg:

Jeg, favn, ville gjort noe galt hvis jeg med vitende og vilje la ut en felle der jeg prøvde ut et barns evne til å skille mellom rett og galt, her: naske (eller la være). Jeg, favn, hadde med dette både hatt en intensjon om å lokke/friste/prøve et barn til å naske (eller la være) og faktisk tilrettelagt videre nasking på basis av en mistanke jeg på forhånd hadde - istedet for å veilede barnet til å la være å naske.

Dette har selvsagt ingenting med barnets handlinger å gjøre. Det er en sak for seg.

Jeg forstår hva du mener. Trenger ikke bruke T- skje:)

Selv har jeg ikke vært smart nok til å bruke den metoden.

Dermed gikk vi med mistanker (eller vi var sikre,men kunne ikke si noe så lenge vi ikke hadde bevis) mot samme person over ihvertfall 2 år.

Hadde jeg kommet på å lage en liten felle, kunne mange frustrasjoner vært unngått, ikke minst for mine egne unger.

Jeg kunne ha stoppet tyven på et tidligere tidspunkt.

Det er det som hadde vært mest etisk riktig å gjøre og jeg kunne ha spart mine egne barn for mye. Reddferidgheten hadde seiret. Det er det som er viktig.

Derfor synes jeg denne lille fellen var en helt grei måte å gjøre det på.

Det viktigste er IKKE å beskytte tyver, men å beskytte de som blir rundstjelt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...