Gå til innhold

Er det mye jobb med en kanin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så lyst på et lite dyr, men det kan ikke være et dyr som krever så mye i og med at jeg er student og ikke er hjemme hele dagen, ergo er hund utelukket. Jeg vurderer en kanin, er det mye jobb dem? Må jeg ha den i bur mesteparten av tiden? Jeg har vurdert en liten kattunge også, men de kattene jeg kunne tenkt meg koster oppimot 10 000kr og akkurat det gidder jeg ikke.

Ellers noe annet jeg bør vite ang det å ha en kanin?

• Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mary Poppins

25

• Gyda

5

• mil1365380270

4

• Lillemus

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hvis du ikke skifter på buret flere ganger i uka så lukter det fort. Jeg ville ikke hatt kanin inne.

Skrevet

Kjæresten min hadde katt før; nå har han kaniner (mest for ungenes skyld, da).

Han angrer. Katt var mindre jobb og mer selskap.

Skrevet

Hvis du ikke skifter på buret flere ganger i uka så lukter det fort. Jeg ville ikke hatt kanin inne.

Hmm planen var å ha den inne, ellers er det jo ikke noe særlig selskap i dyret.. hmm kanskje jeg må finne på et annet dyr istedet..

Skrevet

De aller fleste kaniner er et helvete å ha i hus. En sjelden gang hører du solskinnshistorier om kaniner som er så fantastiske at de aldri gnager på ledninger, selv om de går løse i huset hele dagen, som er dotrente og skikkelig kosekaniner. Dette er unntaket, de fleste vil gnage på alt de kommer over (vi passa nylig to kaniner hvorav den ene klarte å spise av en del av GULVBELEGGET på kjøkkenet!), drite overalt og kun kose hvis du tvinger den. Dessuten må du regne med at den lever i minst seks år.

Hamstere er jo søte da, og kan bli riktig så tamme hvis du holder på med dem nok. Og rotter er FANTASTISKE kjæledyr, skikkelig kontaktsøkende og kosne og lekelystne (min mor ble lettere panisk da jeg og min far kom hjem med ei ROTTE for ti-tolv år siden. Det tok vel nøyaktig ei uke før de var bestevenner, og rotta fulgte mamma hvor enn hun var i huset;).

Jeg tror de aller fleste som kjøper kaniner, er foreldre som gir unna for presset fra ungene, og jeg tror 99% av disse angrer som no tullinger i etterkant. Det er iallefall inntrykket jeg har fått etter to år i dyrebutikk.

Skrevet

Hmm planen var å ha den inne, ellers er det jo ikke noe særlig selskap i dyret.. hmm kanskje jeg må finne på et annet dyr istedet..

Deguser ser ut som morsomme dyr...

Gjest blue cucumber
Skrevet

hva med en Chincilla? (vet ikke hvordan det staves)

En anakondaslange som du kan mate med levende rotter og mus ;) Da er du trygg mot inntrengere og sjalu ekser.

En kanin er et helvete å ha i hus. Du må skifte buret hver eneste dag, ellers stinker det av den.

Må du ha en rasekatt? Kan du ikke overta en katt fra dyrebevegelsen?

Skrevet

En anakondaslange som du kan mate med levende rotter og mus ;) Da er du trygg mot inntrengere og sjalu ekser.

En kanin er et helvete å ha i hus. Du må skifte buret hver eneste dag, ellers stinker det av den.

Jeg tenkte også på en chinchilla,- men de koster nå en del de også...og så trenger de ganske stort bur... Men de ser veldig fine ut,- og lever lenge i forhold til kaniner. Hvilket vel kan være både et pluss og et minus ;-)

Skrevet

Jeg hadde kanin i 8 år, og selv om den var den elskeligste lille kaninen på jord, så ville jeg ikke hatt det igjen. Som mAd sier så er de fæle til å gnage og grave, og ikke alltid så veldig kosete. Hannene må kastreres, ellers skvetter og jokker de overalt :-P

Nå har jeg katt, hatt i 6 år, og det er vel så koselig. En stakkars gatemix fra dyrebeskyttelsen. Da jeg fikk ham var det faktisk et par rasekatter der også, uten hjem. Men jeg la selvsagt min elsk på den lille, redde som ble funnet utenfor Sandvika Storsenter bare 8 uker gammel.. :-)

Skrevet

Under her var det mye skremselspropaganda.

Vi har kanin, en dvergvedder (en kastrert hann) som blir fem år i april. Det med kastrering er rimelig viktig, på den måten blir han både roligere og rensligere.

Og vår er dønn renslig. I dyrebutikken får du kjøpt et eget lite trekantet do som du setter i ett av hjørnene inne i buret (vi venta til vi så hvilket hjørne han selv bestemte seg for å bruke til doplass før vi satte det inn der), og så lenge kaninen konsekvent gjør fra seg der - og det fant han ut av helt på egenhånd - så er det bare å tømme den lille doen et par ganger i uka. Buret trenger da ikke å gjøres rent mer et par ganger i mnd. eller så. Og det lukter ikke i det hele tatt. Han er svært renslig på egne vegne også, vasker seg selv hele tiden og er helt kritthvit og fin i pelsen (vi har aldri bada eller vaska han på andre måter).

Vi har ham i stua, og om sommeren koser han seg mye på verandaen. Da har vi et lite bur med mat, drikke og do til ham der også.

Med Benny er det mye kos - og ikke lager han lyder heller (det synes jeg er en stor fordel). Stille, rolig og elsker kos. Han har også lagt seg til noen "faste prosedyrer" hver kveld der han, når han registrerer at sønnen vår går ut på kjøkkenet, stiller seg opp på et fast sted og venter på at gutten skal komme tilbake og ha med et halvt knekkebrød. Da har han en fast "løpeløype" - bykser inn i buret og venter på at knekkebrødet blir servert nøyaktig på samme sted gjennom sprinklene hver gang.

En annen ting er at han tigger nesten som en hund. Mannen min pleier å spise frukt (epler eller pærer) på kveldstid, og da fungerer det litt på samme måten. Det må være litt ut på kvelden før han reagerer (ikke spør hvorfor), men når mannen min da reiser seg opp og går på kjøkkenet, er kaninen klar. Løper til fast sted og venter (et annet sted i dette tilfellet), og piler sammen med mannen min tilbake til stolen hans og strekker seg opp over beina hans og venter på å få en eplebit.

Mye jobb er det i alle fll ikke med ham. Han får litt mat hver kveld i tillegg til det andre som er nevnt, og det er det.

Han gnager heller ikke på noe. Han prøvde seg på noen telefonledninger helt i starten, men det gikk fort over.

For oss var det et poeng at det ikke var f.eks. en hamster, som lever gjennomsnittlig bare to år, men et dyr vi kunne ha litt lenger.

Vi har ikke angra et øyeblikk de fem årene vi har hatt Benny.

(Men selvsagt - det er forskjell på kaniner også.)

mil1365380270
Skrevet

Ser du får advarsler om kanin - marsvin kanskje? Hvis de ikke er like ille da...

Skrevet

Under her var det mye skremselspropaganda.

Vi har kanin, en dvergvedder (en kastrert hann) som blir fem år i april. Det med kastrering er rimelig viktig, på den måten blir han både roligere og rensligere.

Og vår er dønn renslig. I dyrebutikken får du kjøpt et eget lite trekantet do som du setter i ett av hjørnene inne i buret (vi venta til vi så hvilket hjørne han selv bestemte seg for å bruke til doplass før vi satte det inn der), og så lenge kaninen konsekvent gjør fra seg der - og det fant han ut av helt på egenhånd - så er det bare å tømme den lille doen et par ganger i uka. Buret trenger da ikke å gjøres rent mer et par ganger i mnd. eller så. Og det lukter ikke i det hele tatt. Han er svært renslig på egne vegne også, vasker seg selv hele tiden og er helt kritthvit og fin i pelsen (vi har aldri bada eller vaska han på andre måter).

Vi har ham i stua, og om sommeren koser han seg mye på verandaen. Da har vi et lite bur med mat, drikke og do til ham der også.

Med Benny er det mye kos - og ikke lager han lyder heller (det synes jeg er en stor fordel). Stille, rolig og elsker kos. Han har også lagt seg til noen "faste prosedyrer" hver kveld der han, når han registrerer at sønnen vår går ut på kjøkkenet, stiller seg opp på et fast sted og venter på at gutten skal komme tilbake og ha med et halvt knekkebrød. Da har han en fast "løpeløype" - bykser inn i buret og venter på at knekkebrødet blir servert nøyaktig på samme sted gjennom sprinklene hver gang.

En annen ting er at han tigger nesten som en hund. Mannen min pleier å spise frukt (epler eller pærer) på kveldstid, og da fungerer det litt på samme måten. Det må være litt ut på kvelden før han reagerer (ikke spør hvorfor), men når mannen min da reiser seg opp og går på kjøkkenet, er kaninen klar. Løper til fast sted og venter (et annet sted i dette tilfellet), og piler sammen med mannen min tilbake til stolen hans og strekker seg opp over beina hans og venter på å få en eplebit.

Mye jobb er det i alle fll ikke med ham. Han får litt mat hver kveld i tillegg til det andre som er nevnt, og det er det.

Han gnager heller ikke på noe. Han prøvde seg på noen telefonledninger helt i starten, men det gikk fort over.

For oss var det et poeng at det ikke var f.eks. en hamster, som lever gjennomsnittlig bare to år, men et dyr vi kunne ha litt lenger.

Vi har ikke angra et øyeblikk de fem årene vi har hatt Benny.

(Men selvsagt - det er forskjell på kaniner også.)

Takk for masse bra info Gyda:) det er faktisk en dvergwebber jeg har sett på, men hva er egentlig forskjellen på en slik en og en kanin?

Skrevet

Hvorfor må du kjøpe en katt til flere tusen, når dyrebeskyttelsen flommer over av katter du kan FÅ?

Hvordan kommer jeg i kontakt med dyrebeskyttelsen? Jeg aner ikke noe om sånt.. *blond* Jeg bor i bergen, finnes det noe dyrebeskyttelse her der jeg kan gå å se på kattene?

Skrevet

Jeg har lagt min elsk på slike Bendel katter, de ser ut som små leoparder!

Dessuten hvis jeg skal ha katt vil jeg ha en kattunge, de fleste katter på dyrebeskyttelsen er vel voksne?

Skrevet

Bengal katter skulle det stå

Skrevet

Takk for masse bra info Gyda:) det er faktisk en dvergwebber jeg har sett på, men hva er egentlig forskjellen på en slik en og en kanin?

vedder, ikke webber ;-) En slik kanin har ørene hengende ned.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...