Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvis ei høygravid kvinne ankommer sykehus med 40 i feber,puls 190, oppkast og diare samt smerter i mage og rygg, hvilken diagnose, prøver, og behandling ville vært rutinemessig riktig når ikke fødsel er på gang? Hvor raskt ville man vanligvis handle?

Ditt svar kan være av stor betydning og hjelp for et barn.

Som nøytral person håper vi du kan gi et svar på dette utfra den kunnskap du menerleger/gynekologer bør ha.

Når jeg har mottatt svar, vil du få mere fra sykehistorien og eventuelle andre opplysninger du etterspør, prøvesvar osv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219794-diagnose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville sjekket blodtrykk umiddelbart, urinprøve både for proteiner og til dyrkning, bestilt blodkulturer (dyrke blodet for å se etter bakterier) tatt medisinsk innkomstprøver som bla ser på infeksjonsstatus, blodverdistatus, hjertestatus, lever og nyrestatus. EKG er nærliggende å ta. Gynekolog bør varsles så fort pas kommer inn/evt jordmor også. Pasienten bør legges på intensiv overvåkning inntil situasjonen er avklart.

Diagnose: I have no idea. Men symptomene er alvorlige og må raskt avklares. Er det et hjerteproblem? Infeksjon? Svangerskapsforgiftning?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219794-diagnose/#findComment-1632264
Del på andre sider

Jeg ville sjekket blodtrykk umiddelbart, urinprøve både for proteiner og til dyrkning, bestilt blodkulturer (dyrke blodet for å se etter bakterier) tatt medisinsk innkomstprøver som bla ser på infeksjonsstatus, blodverdistatus, hjertestatus, lever og nyrestatus. EKG er nærliggende å ta. Gynekolog bør varsles så fort pas kommer inn/evt jordmor også. Pasienten bør legges på intensiv overvåkning inntil situasjonen er avklart.

Diagnose: I have no idea. Men symptomene er alvorlige og må raskt avklares. Er det et hjerteproblem? Infeksjon? Svangerskapsforgiftning?

Takk for fornuftig svar!

Vet ikke om ditt innlegg er fra en fagperson eller ikke, men alt tyder på at du er det.Vil vente å se om det kommer noe svar fra fagpersoner i dr.online før jeg stiller flere spørsmål eller røper mere. Men hvis du vil ta personlig kontakt har du min tillate til å innhente min e-post adresse hos dr.online.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219794-diagnose/#findComment-1632825
Del på andre sider

Takk for fornuftig svar!

Vet ikke om ditt innlegg er fra en fagperson eller ikke, men alt tyder på at du er det.Vil vente å se om det kommer noe svar fra fagpersoner i dr.online før jeg stiller flere spørsmål eller røper mere. Men hvis du vil ta personlig kontakt har du min tillate til å innhente min e-post adresse hos dr.online.

Er helseutdannet :-) Men veldig lite orientert på svangerskap/kvinnemedisin.

Aner ikke hvordan man sjekker opp e-postadresser, så vi får ta det her på forumet.

Interessant denne sykehistorien, har tenkt litt på den i dag. Tankene heller nok litt i retning av infeksjon/sepsis (blodforgiftning) men uten å vite særlig blodtrykk og andre vitale data er det ikke så lett å tippe.

Feberen kan gi mistanke om infeksjon. Rygg/magesmerter - kan fokus for infeksjonen (startsted) være nyrebekkenet f.eks? Det kan gi smerter i mage/rygg. Alvorlige systemiske infeksjoner(berører hele kroppen) kan gi oppkast/diare.

190 i hjertefrekvens er jeg dog usikker på. Er det en infeksjon som gir et septisk bilde kan pasienten ha rask puls og lavt blodtrykk (septisk sirkulasjonssvikt), men 190 var veldig raskt. Hva slags hjerterytme er det snakk om? Er det en normal (men altfor rask) rytme, eller er det arytmi, altså en annen type hjerterytme?

Du har fått meg nysgjerrig. Skal følge med fremover for å se om du får noen andre responser.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219794-diagnose/#findComment-1633043
Del på andre sider

Er helseutdannet :-) Men veldig lite orientert på svangerskap/kvinnemedisin.

Aner ikke hvordan man sjekker opp e-postadresser, så vi får ta det her på forumet.

Interessant denne sykehistorien, har tenkt litt på den i dag. Tankene heller nok litt i retning av infeksjon/sepsis (blodforgiftning) men uten å vite særlig blodtrykk og andre vitale data er det ikke så lett å tippe.

Feberen kan gi mistanke om infeksjon. Rygg/magesmerter - kan fokus for infeksjonen (startsted) være nyrebekkenet f.eks? Det kan gi smerter i mage/rygg. Alvorlige systemiske infeksjoner(berører hele kroppen) kan gi oppkast/diare.

190 i hjertefrekvens er jeg dog usikker på. Er det en infeksjon som gir et septisk bilde kan pasienten ha rask puls og lavt blodtrykk (septisk sirkulasjonssvikt), men 190 var veldig raskt. Hva slags hjerterytme er det snakk om? Er det en normal (men altfor rask) rytme, eller er det arytmi, altså en annen type hjerterytme?

Du har fått meg nysgjerrig. Skal følge med fremover for å se om du får noen andre responser.

Må rette en feilopplysning.Puls på 190 var målt på fostret.(2 uker før termin)

Har sendt mail med min e-postadr.til red.og ba dem vidresende den til deg.

Håper du vil ta kontakt.

Andre som har synspunkter på hvordan sykehuset burde handlet ved innkomst må gjerne svare på på innlegget eller be om flere opplysninger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219794-diagnose/#findComment-1633553
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvis dette dreier seg om en sak hvor du mener at det er skjedd feil vurdering eller feil behandling, bør du henvende deg til Norsk Pasientskade Erstatning og be dem vurdere saken. Doktoronline er ikke stedet for å vurdere slike –muligens- alvorlige saker. Det vil være helt urimelig om jeg ut fra de tre linjer du sender om den kliniske tilstand til den gravide, skal kunne uttale meg.

Jeg håper at du/dere skjønner det. Det skal selvsagt ikke betales for dette svaret.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219794-diagnose/#findComment-1633738
Del på andre sider

Annonse

Hvis dette dreier seg om en sak hvor du mener at det er skjedd feil vurdering eller feil behandling, bør du henvende deg til Norsk Pasientskade Erstatning og be dem vurdere saken. Doktoronline er ikke stedet for å vurdere slike –muligens- alvorlige saker. Det vil være helt urimelig om jeg ut fra de tre linjer du sender om den kliniske tilstand til den gravide, skal kunne uttale meg.

Jeg håper at du/dere skjønner det. Det skal selvsagt ikke betales for dette svaret.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Takk for svar. Jeg har ikke bedt om annet en en vurdering av et sykdomsbilde for å høre hvordan leger vanligvis vil reagere på slike symptomer.Spesiellt en gynekolog.

Dette kan være livsviktige opplysninger som gravide kvinner burde få kjennskap til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219794-diagnose/#findComment-1633812
Del på andre sider

Må rette en feilopplysning.Puls på 190 var målt på fostret.(2 uker før termin)

Har sendt mail med min e-postadr.til red.og ba dem vidresende den til deg.

Håper du vil ta kontakt.

Andre som har synspunkter på hvordan sykehuset burde handlet ved innkomst må gjerne svare på på innlegget eller be om flere opplysninger.

Tror ikke redaksjonen formidler e-postadresser:-) Vi får holde det her.

Du kommer ikke til å få noen flere responser fra fagpersoner som jobber her med mindre du har betalt for svar. Da blir det bare brukere (som meg) som svarer.

Jeg forstår at dette er en sak som du antagelig vil trenge noe hjelp for å føre. Har du snakket med pasientombudet? Det spørs om dolerne her på forumet egentlig kan gi deg noe særlig mere nyttig, annet enn tenkte muligheter.

Opplysningen om hjertefrekvensen satte meg litt ut, ja. Det ble noe klarere da det var barnet.

*Tenker videre og håper på mer opplysninger*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219794-diagnose/#findComment-1634626
Del på andre sider

Tror ikke redaksjonen formidler e-postadresser:-) Vi får holde det her.

Du kommer ikke til å få noen flere responser fra fagpersoner som jobber her med mindre du har betalt for svar. Da blir det bare brukere (som meg) som svarer.

Jeg forstår at dette er en sak som du antagelig vil trenge noe hjelp for å føre. Har du snakket med pasientombudet? Det spørs om dolerne her på forumet egentlig kan gi deg noe særlig mere nyttig, annet enn tenkte muligheter.

Opplysningen om hjertefrekvensen satte meg litt ut, ja. Det ble noe klarere da det var barnet.

*Tenker videre og håper på mer opplysninger*

Hva mener du om denne diagnosen/behandling? Etter undersøkelse av jordmor og gynekolog.Omgangsyke eller influensa. Ingen prøver ved innkomst. Får paracet og veske. En time senere, fortsatt 40 i feber. ytterlige 20 min senere tilsett av anestesilege som rekv. blodprøver. Nye 20 min. går før den blir tatt.Da er temp 39,3. 10 min senere går pas. på toalettet for å ta urinprøve,Får diare, ingen urin.30 min senere, nesten tre timer etter innkomst blir blodtrykket målt til 91/64. Puls 124.Så en time senere ser to leger på blodprøveanalysen.

Hemog.11,9 Leukocytt 2,9 Crp.8 Na 137 K 3,4 tromb.104 urat 439 og LD 664.

Diagnosen blir ikke endret.Mistenker fremdeles virusinf. Hva syns du om dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219794-diagnose/#findComment-1634719
Del på andre sider

Hva mener du om denne diagnosen/behandling? Etter undersøkelse av jordmor og gynekolog.Omgangsyke eller influensa. Ingen prøver ved innkomst. Får paracet og veske. En time senere, fortsatt 40 i feber. ytterlige 20 min senere tilsett av anestesilege som rekv. blodprøver. Nye 20 min. går før den blir tatt.Da er temp 39,3. 10 min senere går pas. på toalettet for å ta urinprøve,Får diare, ingen urin.30 min senere, nesten tre timer etter innkomst blir blodtrykket målt til 91/64. Puls 124.Så en time senere ser to leger på blodprøveanalysen.

Hemog.11,9 Leukocytt 2,9 Crp.8 Na 137 K 3,4 tromb.104 urat 439 og LD 664.

Diagnosen blir ikke endret.Mistenker fremdeles virusinf. Hva syns du om dette?

Uten normale prøvesvar foran meg (husker ikke alle normalverdier i hodet:-)) ser blodprøvene ganske normale ut, hvertfall infeksjonsmessige, blodprosent og elektrolytter. Usikker på normalverdi for urat og leverprøvene.

BT som er målt er noe lavt, men alt avhenger av hva hun hadde i trykk før sykdommen brøt ut. (noen har normalt så lavt trykk gjennom svangerskapet uten at det er noe galt i det)

Det er ingen som kan stille noen eventuell annen diagnose enn det man tydeligvis gjorde utfra disse opplysningene...

Det er nok lurt at du tar kontakt med pasientskadeerstatningsfolka eller pasientombudet hvis du mener det har skjedd en feilbehandling! Du vil uansett ikke få noe ammunisjon til å føre en slik sak herfra.

Jeg svarer deg kun fordi jeg er nysgjerrig. Jeg er overhodet ikke den rette til å mene noe om riktigheten av diagnoser da jeg ikke er gynekolog:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219794-diagnose/#findComment-1634801
Del på andre sider

Uten normale prøvesvar foran meg (husker ikke alle normalverdier i hodet:-)) ser blodprøvene ganske normale ut, hvertfall infeksjonsmessige, blodprosent og elektrolytter. Usikker på normalverdi for urat og leverprøvene.

BT som er målt er noe lavt, men alt avhenger av hva hun hadde i trykk før sykdommen brøt ut. (noen har normalt så lavt trykk gjennom svangerskapet uten at det er noe galt i det)

Det er ingen som kan stille noen eventuell annen diagnose enn det man tydeligvis gjorde utfra disse opplysningene...

Det er nok lurt at du tar kontakt med pasientskadeerstatningsfolka eller pasientombudet hvis du mener det har skjedd en feilbehandling! Du vil uansett ikke få noe ammunisjon til å føre en slik sak herfra.

Jeg svarer deg kun fordi jeg er nysgjerrig. Jeg er overhodet ikke den rette til å mene noe om riktigheten av diagnoser da jeg ikke er gynekolog:-)

Jeg ble imponert av ditt første svar. Hadde bare legene på sykehuset gjort det som du beskrev ang.prøvetaking osv.hadde kanskje både mor og barn overlevd. Desverre er det slik at de fleste leger tenker mest på vanlige sykdommer og ikke tenker på sjeldne og mer alvorlige sykdommer. Man avventer med prøvetaking og behandling for å se utviklingen. Dette kan gi fatale følger. Ikke alle leger tolker prøver riktig heller. Har man mistanke om bakteriell infek.og bestiller blodkultur, er det viktig å starte med br.sp. antibotika inntil prøvesvar.(Tar 2-3 dager) Crp stiger ikke før etter 6-8 timer ved alvorlig inf.(Sepis) Dette skal og bør alle leger vite. Antall hvite blodpl. som ble målt til bare 2,9 er også et tegn på alvorlig inf.Norm for gravide ca.9.

I dette tilfellet dør fosteret etter ytterlig en time. Mor sterkt smertepåvirket.Får morfin.Mistenker morkakeløsning. Gir henne noe for å få igang fødsel. Så går alle leger av vakt. Jordmor alene på avd. Tre timer senere, hoster opp blod og dør. Årsak: Streptokokk A blodforgiftning. Fylkeslegen: Ingen grunn til å kritisere sykehuset. Sakkyndige: Man skulle ønske ditt og datt var gjort anderledes men vil ikke kritisere..osv.(Kolegiale hensyn?) NPE: Adekvat diagnose. avslag. NPE som ble opprettet for at pas. lettere kunne søke skadeerstning og slippe erst.søk mot sykeh. er blitt en beskyttende mur for sykeh. isteden.Tilliten til helsevesnet er betydelig svekket. Leger er godt beskyttet. Beklager aldri feil.

Kommentar?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219794-diagnose/#findComment-1635288
Del på andre sider

Takk for fornuftig svar!

Fagpersoners svar har alltid en rød prikk foran.

Og mailadresser formidles aldri slik du foreslår.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219794-diagnose/#findComment-1635290
Del på andre sider

Angela1365380318

Jeg ble imponert av ditt første svar. Hadde bare legene på sykehuset gjort det som du beskrev ang.prøvetaking osv.hadde kanskje både mor og barn overlevd. Desverre er det slik at de fleste leger tenker mest på vanlige sykdommer og ikke tenker på sjeldne og mer alvorlige sykdommer. Man avventer med prøvetaking og behandling for å se utviklingen. Dette kan gi fatale følger. Ikke alle leger tolker prøver riktig heller. Har man mistanke om bakteriell infek.og bestiller blodkultur, er det viktig å starte med br.sp. antibotika inntil prøvesvar.(Tar 2-3 dager) Crp stiger ikke før etter 6-8 timer ved alvorlig inf.(Sepis) Dette skal og bør alle leger vite. Antall hvite blodpl. som ble målt til bare 2,9 er også et tegn på alvorlig inf.Norm for gravide ca.9.

I dette tilfellet dør fosteret etter ytterlig en time. Mor sterkt smertepåvirket.Får morfin.Mistenker morkakeløsning. Gir henne noe for å få igang fødsel. Så går alle leger av vakt. Jordmor alene på avd. Tre timer senere, hoster opp blod og dør. Årsak: Streptokokk A blodforgiftning. Fylkeslegen: Ingen grunn til å kritisere sykehuset. Sakkyndige: Man skulle ønske ditt og datt var gjort anderledes men vil ikke kritisere..osv.(Kolegiale hensyn?) NPE: Adekvat diagnose. avslag. NPE som ble opprettet for at pas. lettere kunne søke skadeerstning og slippe erst.søk mot sykeh. er blitt en beskyttende mur for sykeh. isteden.Tilliten til helsevesnet er betydelig svekket. Leger er godt beskyttet. Beklager aldri feil.

Kommentar?

Døde barnet i dette tilfellet eller døde begge to? Det ble litt uklart for meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219794-diagnose/#findComment-1635295
Del på andre sider

Annonse

Kommentar?

Tragisk historie, dette. Høres ut som du har forsøkt de fleste veier for å få klaget din sak også.

Streptokokk A infeksjoner kan være ekstremt farlige. Vi har hatt flere pasienter som har dødd til tross for rask behandling av denne tidvis hissige bakterien.

Men sykdomshistorien til pasienten du omtaler fikk meg til å mistenke sepsis. Det er nok mulig at de ikke er så gode på infeksjoner på gynekologiske avdelinger.

Uansett føler jeg med deg og ditt tap, jeg håper din historie kan bidra til at vi som jobber i helsevesenet er obs på alvorlige infeksjoner som ikke gir de alminnelige utslagene på blodprøvene med en gang.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219794-diagnose/#findComment-1635463
Del på andre sider

Tragisk historie, dette. Høres ut som du har forsøkt de fleste veier for å få klaget din sak også.

Streptokokk A infeksjoner kan være ekstremt farlige. Vi har hatt flere pasienter som har dødd til tross for rask behandling av denne tidvis hissige bakterien.

Men sykdomshistorien til pasienten du omtaler fikk meg til å mistenke sepsis. Det er nok mulig at de ikke er så gode på infeksjoner på gynekologiske avdelinger.

Uansett føler jeg med deg og ditt tap, jeg håper din historie kan bidra til at vi som jobber i helsevesenet er obs på alvorlige infeksjoner som ikke gir de alminnelige utslagene på blodprøvene med en gang.

Det ser ikke ut til at leger tar lærdom av slikt. Mange ganger før dette skjedde var det flere oppslag i aviser om denne sykdommen som herjet. Folkehelsas ukentlige MSIS rapport hadde flere ganger advarsel til helsepersonell om å være på vakt mot disse symtomer. Spesiellt måtte man ta feber i forb.med barsel alvorlig. Tror du noen ved dette sykehuset hadde giddet å lest dette? Neppe.

Norge skulle jo bli så flink å ikke bruke antibiotika i utide, p.g.a residensfaren, og oppfordret leger til å ikke å starte slik beh. før man var sikker på bakt.infeks. Hvor mange liv dette har kostet vil man aldri få vite. Man vet bare at Norge hadde de høyeste dødstallene i Europa på denne sykdommen.

Så får noen disse symtomer, oppsøk lege raskt og be om antibiotika hvis legen er usikker. Ikke stol på at de gjør alt riktig. Så mye som 40 i feber er sjelden ved virusangrep. Streptokok A er lett å knekke med antibiotika.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219794-diagnose/#findComment-1635850
Del på andre sider

Gjest its over

off og off! Jeg føler med deg!!

Jeg har også erfart sykehus/

helsevesen i norge!!!

Kroppen min er totalt ødelagt

under oppr. Kom i kirurgisk

overgangsalder og ødelagt blære

ovs 29 år gammel. Kampen mot

leger og helsevesen har tatt

fulstendig knekken på meg.

Jeg vet meget godt hvordan

leger kirurger ovs, fratar seg

ansvar når noe går galt, det

er 1000 måter å fremmlegge en

sak på. Og det benytter de seg av, alt til deres egen fordel.

Feilen er at det er for mange

dårlige leger med for mye makt.

Også beskytter de hverandre,

leger som er på pasientens

side blir rett og slett fryst

ut....nei jeg kunne skrevet og

skrevet.....Jeg er så sinna på

norsk helsevesen....

Lykke til du som er igjenn!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219794-diagnose/#findComment-1643921
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...