Gå til innhold

Liten blødning - kort menstruasjonssyklus

Anbefalte innlegg

Gjest Usikker

For endel år siden hadde jeg flere prøverørsforsøk uten at det lykkes. Etter dette fant legen ut at jeg led av stoffskifteforstyrrelse og trengte en daglig dose av thyroxin. Dette har jeg derfor vært avhengig av siden 1997. Blodprøvene viser nå at TH4 og TSH er innenfor normalområde.

Både før og etter at jeg begynte med thyroxin har menstruasjonssyklusen endret seg. La meg først si det, at jeg fikk menstruasjonen som 11 åring og den var da helt normal - 6 dagers blødning og 28 dagers syklus. Jeg er nå 36 år.

Nå er syklusen som følger:

Menstruasjonen har en normal blødning de 2-3 første dagene, så "stopper den opp". Da er det ikke antydning til hverken utflod eller blødning. De neste to dagene avsluttes det hele med 2 dager med litt mørk utflod. Dag 6 - 8 kommer det slimete utflod - normal på farge. Denne var før på dag 12-14. Dette slimet varer noen dager (jeg regner med at dette er eggløsningstidspunkt).

Menstruasjonssyklusen er nå ca 22 - 24 dager, noe jeg opplever som kort, men som samsvarer med 14 dager fra "den slimete utfloden" kommer og frem mot menstruasjonens første dag.

Jeg opplever dette som en forstyrrelse av det normale.

Mitt spørsmål er derfor:

- Hvorfor er perioden mellom menstruasjon og eggløsningstidspunkt så kort?

- Har dette noe med stoffskiftet og gjøre?

- Kan det ha blitt en forstyrrelse etter prøverørsbehandlingen?

- Kan det hele skyldes stress?

- Hva gjør jeg nå?

Håper legen kan svare.

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

- Hvorfor er perioden mellom menstruasjon og eggløsningstidspunkt så kort?

Med alderen blir syklus kortere hos de fleste kvinner.

- Har dette noe med stoffskiftet og gjøre?

Det kan ha sammenheng, men det er ikke noe fast mønster.

- Kan det ha blitt en forstyrrelse etter prøverørsbehandlingen?

Prøverørsbehandlingen kan ikke bety noe nå.

- Kan det hele skyldes stress?

Sannsynligvis ikke

- Hva gjør jeg nå?

Behøver du å gjøre noe? Jeg synes ikke det er nødvendig. Det måtte da være å endre på syklus med p-pille, sannsynligvis eneste mulighet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...