Gå til innhold

Hvor pålitelig er BMI?

Anbefalte innlegg

Gjest blue cucumber
Skrevet

Leste tråden om BMI og ble rent deprimert av det. Selv har jeg 23, hvis jeg måler høyden min riktig. Har lagt på meg flere kilo i den senere tid, men er ikke akkurat overvektig. Men ca 4 kilo til så blir jeg regnet som lett overvektig.

Skulle nå egentlig ønske at jeg kunne si at BMI egentlig var noe tull men...

Tas det hensyn til benbygning der? At man har brede skuldre og tung benbygning?

Og de som havner på 19? Hvordan kan man få det resultatet uten å være veldig undervektig?

Skrevet

Det er svært upålitelig. Har du mye muskler så vil du bli regnet som overvektig.

Er du feit så vet du det uavhengig av BMI.

Skrevet

Du er vel ikke overvektig før du har BMI over 25? Uansett, jeg har også BMI på 23, og er ikke lenger like tynn som jeg var før. Men jeg ser bra ut likevel, og det tipper jeg du også gjør :)

Men for å komme til poenget, BMI er ikke til å stole på hvis du har mye muskler, for eksempel. Eller sagt på en annen måte, en høy muskel:fett-ratio. Da blir BMI høyere. I motsatt tilfelle kan de med lite muskler komme ut med en lav BMI, og det er ikke så ideelt som noen tror.

mil1365380270
Skrevet

Jeg har 20, har fett på kroppen og er muskelløs. Fett veier lite, muskler mye :-)

Skrevet

BMI regnes kun ut fra høyde og vekt. Kroppsbygning og sammensetning mellom muskelmasse/fett er ikke med i beregningen. Sånn sett er det et upresist mål, ja.

Gjest blue cucumber
Skrevet

BMI regnes kun ut fra høyde og vekt. Kroppsbygning og sammensetning mellom muskelmasse/fett er ikke med i beregningen. Sånn sett er det et upresist mål, ja.

takk for svar:)

Fikk bare litt hetta over at jeg tippet over til å bli "lett overvektig". Har gått opp mange kilo den siste tiden pga medikamenter,noe som er vanskelig for meg å takle, spesielt da BMI skal fortelle meg at jeg har svært lite å gå på før jeg blir overvektig.

Har alltid vært tynn og det har vært en psykisk belastning å gå opp 10 kilo, som jo egentlig er min idealvekt. Og når BMI skal fortelle meg at jeg snart begynner å bli overvektig.. Ja da får jeg hetta!!

Men takk for innspill

Skrevet

Den tar kun hensyn til høyde og vekt - og intet annet.

Muskler veier f.eks nesten 4 ganger mer enn fett - dvs 1 liter muskler veier det samme som 4 liter fett. Så bare det sier vel det meste om hvor lite egnet BMI er til noe som helst - så lenge ikke også en rekke andre faktorer tas med i hele regnestykket.

Så det å bruke BMI alene for å anslå om en person er over- eller undervektig er noe forbannet sprøyt.....

Gjest blue cucumber
Skrevet

Den tar kun hensyn til høyde og vekt - og intet annet.

Muskler veier f.eks nesten 4 ganger mer enn fett - dvs 1 liter muskler veier det samme som 4 liter fett. Så bare det sier vel det meste om hvor lite egnet BMI er til noe som helst - så lenge ikke også en rekke andre faktorer tas med i hele regnestykket.

Så det å bruke BMI alene for å anslå om en person er over- eller undervektig er noe forbannet sprøyt.....

Så hvis jeg fortsetter å trene for å rette opp hengemagen, kan det hende at det ikke viser seg på vekta, pga musklene også veier en del?

Skal prøve å ikke bli så fokusert på denne BMI'en

Skrevet

Så hvis jeg fortsetter å trene for å rette opp hengemagen, kan det hende at det ikke viser seg på vekta, pga musklene også veier en del?

Skal prøve å ikke bli så fokusert på denne BMI'en

Du kan ha f.eks 24 i BMI og samtidig ha mye fett og lite muskler på kroppen - og kunne defineres som overvektig (typisk sofasliter som spiser masse digg, og rører seg lite).

Så begynner du å trene hardt og spise sunt.

Etter et år eller to har du kvittet deg med det meste av "overskuddsfettet" (noe fett skal du ha), og du har bygd opp en god del muskelmasse.

BMI'en din kan da godt ha steget til f.eks 25-26, men volumet ditt rundt om på kroppen har på de fleste steder blitt mindre - og du er ikke lenger å betrakte som overvektig.

Selv har jeg en BMI på 25, og samtidig en ganske så lav fettprosent (180 cm / 81 kg). Jeg er tilnærmet overvektig iht BMI'en, men de som kjenner meg godt vil vel kalle meg for alt annet enn overvektig:-)

Skrevet

Da jeg trente hadde jeg en bmi på 26, nå har jeg en bmi på 21, og jeg bruker samme str i klær fremdeles. Så nei, bmi tar ikke hensyn til noe annet enn høyde og vekt, ikke hvor mye fett/muskler en har på kroppen, beinbygning eller noe sånt.

Gjest minimeghey
Skrevet

jeg hadde BMI på 19 for et par år siden, og så helt normalt slank ut. Nå har jeg BMI på 23, det er INGENTING å være lei seg over:) Jeg ser fortsatt slank ut, MEN større pupper har jeg, og et par cm mer rundt hofta. Er faktisk mye mer fornøyd med meg selv nå! Samme midjemål :)

Har mye finere kropp med bmi på 23-24, enn da jeg hadde bmi på 21. For da trente jeg ikke, og når buksa gled ned bula bløtt sideflesk ut av buksa. Stygt.

Har btw sett så mange med bmi på 25 som er tynne, at jeg har mista trua på den.

og omvendt, folk med kjempelav bmi som ser helt ålreit ut!

Se på en linjal, hvor lite egentlig noe sånt som 10 cm er...

Ikke rart den fort blir misvisende!

Gjest minimeghey
Skrevet

"Hvis BMI'en over 30, er vekten så kritisk høy at den sannsynligvis vil gi deg alvorlige helseproblemer."

Da jeg hadde bmi på 30, var jeg ganske lubben ja, men den trente jeg av meg på et halvt år. Har nå bmi på 23 og fornøyd jeg.

Skulle tro at kritisk høy vekt som gir alvorlige helseproblemer var mer alvorlig enn at man får trent den av seg på et halvår:-)

Venninna mi har også bmi på 30 nå, men på HENNE stemmer den kanskje. Hun har aldri vært særlig aktiv, og sliter veldig med å gå ned vekten...

Og alle sier hun er mye større enn hva jeg var...

fuck bmi off to Hell you go, little who-man :P

Gjest Thekla84
Skrevet

BMI målere egentlig helt feil, og du skal se bortifra det faktisk. BMI'en forteller nemlig ikke om du er tjukk eller tynn, for hvis du er litt lubben og begynner å trene for å lage fettet om til muskler, så skal du vite at muskler veier mer enn fett. Og hvis du ser slankere ut etter trening, men veier mer, så er jo egentlig BMI ganske ulogisk. Så ikke heng deg opp i det i det hele tatt! :)

Skrevet

Mannen min hadde rundt 27 og han er ikke tykk. Og kommer jeg under 21, ser jeg for tynn ut. Men det gjør ikke andre nødvendigvis.

Du er ikke overvektig i det hele tatt. Føler du deg vel med deg selv? Det er det viktigste.

Skrevet

Nei, det tar ikke hensyn til musklemasse og benbygning, og må derfor tas med en klype salt. Jeg kjenner folk som jeg anser som slanke, men som har en BMI som sier de er overvektige. Man får nok se det som en pekepinn, men bruke sunn fornuft ved siden av!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...