Gå til innhold

Tips til boligvisning?

Anbefalte innlegg

Gjest jente24år
Skrevet

Vi skal snart begynne å gå på visninger for første gang, og lurer på om noen har noen tips om hva vi bør se etter, spørre om, være oppmerksomme på i forbindelse med visning og boligkjøp.

Skrevet

hvis det er leiligheter med fellesgjeld/husleie, så kan du spørre om husleia vil øke (når/hvor mye).

Skrevet

Vi er på visninger for tiden, så jeg har kanskje noen tips.

Først og fremst sjekk våtromstesten, at ikke det er fuktskader på badet. Hvis badet har våtromstapet i stedet for flis ville jeg sjekket tapetskjøter og kanter ekstra godt. Sjekk for vannlekkasje under vasken på kjøkkenet, og spør om det har vært vannskader eller lekkasjer i huset.

Spør også om det elektriske, hva slags sikringer er det, og hvor gammelt er systemet. Gamlesystemer kan være brannfarlige (jeg er klar over at det er sjelden det skjer noe, men det er tryggest å sjekke det ut og evt vurdere om man vil oppdatere det på egenhånd om det er veldig gammelt).

Undersøk hvor gamle vinduene er, om de er i orden eller om de er modne for utskifting.

Ellers bør du se om du finner noe du liker! :)

Skrevet

Vi er på visninger for tiden, så jeg har kanskje noen tips.

Først og fremst sjekk våtromstesten, at ikke det er fuktskader på badet. Hvis badet har våtromstapet i stedet for flis ville jeg sjekket tapetskjøter og kanter ekstra godt. Sjekk for vannlekkasje under vasken på kjøkkenet, og spør om det har vært vannskader eller lekkasjer i huset.

Spør også om det elektriske, hva slags sikringer er det, og hvor gammelt er systemet. Gamlesystemer kan være brannfarlige (jeg er klar over at det er sjelden det skjer noe, men det er tryggest å sjekke det ut og evt vurdere om man vil oppdatere det på egenhånd om det er veldig gammelt).

Undersøk hvor gamle vinduene er, om de er i orden eller om de er modne for utskifting.

Ellers bør du se om du finner noe du liker! :)

"Først og fremst sjekk våtromstesten, at ikke det er fuktskader på badet. Hvis badet har våtromstapet i stedet for flis ville jeg sjekket tapetskjøter og kanter ekstra godt. Sjekk for vannlekkasje under vasken på kjøkkenet, og spør om det har vært vannskader eller lekkasjer i huset."

Må bare legge til at dersom det er flis på gulvet, må selger framskaffe dokumentasjon på at det ligger en membran under. Selvgjort er IKKE velgjort når det gjelder bad.

Jeg ville nok sett på ting som konstruksjonsfeil, vinduer, tak framfor mye annet - det er ting det nesten er umulig å gjøre noe med.

Gjest lykke til
Skrevet

Spør gjerne litt om naboer og omgivelser, det er noe av det det er umulig å pusse opp / forbedre..

Hvis leilighetene over og under leies ut til studenter som ofte har fester og som bidrar lite på dugnader / fellesoppgaver, så kan det være mye mer forringende av deres bokvalitet, enn om det oppdages fukt på badet.

Spør eier om det er diskutert felles oppussinger osv som kan øke fellesutgifter.

Spør om strømutgifter.

Istapper betyr at man "fyrer for kråkene".

Sjekk vinduer, er disse råtne kan vindusskift være dyrt.

Fukt på våtrom, hvis vifte går eller det er brukt mye luftfrisker, kan det være for å skjule fukt og lukt.

Tregulv: kan det slipes (mange) ganger til? Gamle tregulv er pent, men kan ikke slipes ubegrenset antall ganger før man er nede på spikerene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...