Gå til innhold

Mer allergisk når hunden er møkkete?

Anbefalte innlegg

Gjest blitt allergisk?
Skrevet

Jeg har en Bichon Frisé og har aldri vært allergisk mot hund, kun katt. Nå derimot virker det som jeg reagerer på hunden. Kan det være fordi hun er møkkete? Pleier vaske hun hver/annen hver uke, men nå har det kanskje gått 3-4 uker. Leste på Norges astma og allergiforbund at det man er allergisk mot ikke er pelsen, men allergener som kan være i spyttet, urinen osv.. Men har det noe å si at hunden er møkkete?

Skrevet

Prøv å post dette på forumet på www.canis.no

Bare et tips altså, tror du får flere svar der :)

Gjest blitt allergisk?
Skrevet

Prøv å post dette på forumet på www.canis.no

Bare et tips altså, tror du får flere svar der :)

Takk, skal prøve der :)

Skrevet

Tror ikke det har noe å¨si - det er dessuten midd en er allergisk for, og denne midden trives av en eller annen grunn dårligere i hvit pels enn andre farger.

Ettersom du har en rase som både er hvit og som må vaskes/børstes regelmessig så høres det tvilsomt ut at det er årsaken til plagene dine

Skrevet

Kanskje du er allergisk mot andre ting hunden har i pelsen? Eller har den rullet seg i ekskrementer/urin? Ev. har slikt i pelsen fra seg selv?

Det KAN kanskje utløse allergi, jeg vet ikke.

Selv har jeg en langt mer lettstelt hunderase, tror det er et år siden den ble badet sist, og den finnes ikke møkkete. :-)

Skrevet

Er du allerede allergisk mot katt er du disponibel for allergier, og sansyneligheten for at du er/kommer til å bli allergisk mot hund når du daglig er i kontakt med det er stor.

Skrevet

Jeg har hørt at den hunderasen der ikke fremkaller allergi? Stemmer ikke det?

Skrevet

Du har rett i det org!

Skrevet

Lit utenom det du spør om, men: Hvorfor i all verden vasker du bikkja så ofte? Er det rasen som "krever" det?

Vi vasker bikkja til 17. mai, vi. Resten av året holder det med klut på møkkete poter og børsting av pels. Har alltid hørt at bikkjer har bedre av å ha en fettimpregnert pels, og at når man vasker dem for ofte mister pelsen sin naturlige beskyttelse mot vann, kulde og møkk. Men jeg vet altså ingen ting om bischon-rasen.

PS Bikkja mi er ikke møkkete. Når han er regelrett sølete blir han nesten helt ren av å bli tørka med en fuktig fleeceklut, og så ligger han på varmekablene i gangen til han tørker helt. Det hender jeg må feie opp litt sand i gangen etterpå:-)

Hipp hurra for korthårete hunder!

:-)

Skrevet

Lit utenom det du spør om, men: Hvorfor i all verden vasker du bikkja så ofte? Er det rasen som "krever" det?

Vi vasker bikkja til 17. mai, vi. Resten av året holder det med klut på møkkete poter og børsting av pels. Har alltid hørt at bikkjer har bedre av å ha en fettimpregnert pels, og at når man vasker dem for ofte mister pelsen sin naturlige beskyttelse mot vann, kulde og møkk. Men jeg vet altså ingen ting om bischon-rasen.

PS Bikkja mi er ikke møkkete. Når han er regelrett sølete blir han nesten helt ren av å bli tørka med en fuktig fleeceklut, og så ligger han på varmekablene i gangen til han tørker helt. Det hender jeg må feie opp litt sand i gangen etterpå:-)

Har langhåret hund med minst like lettstelt pels vi :-)

Skrevet

Har langhåret hund med minst like lettstelt pels vi :-)

Har aldri hørt om noen som vasker bikkja si så ofte...

Skrevet

Har aldri hørt om noen som vasker bikkja si så ofte...

Ikke jeg heller.

En gang i året er nok for vår. Men jeg vet det er mer pelsstell med bichon frisé, uten at jeg vet hvor omfattende det er.

Gjest blitt allergisk?
Skrevet

Ja, det trodde jeg også! Helt til jeg leste her:

http://www.naaf.no/blader/artikkel_aa.jsp?id=74

"Er bichonfrisè en allergivennlig hund? Nei! Den har allergener som alle andre hunder, men som nevnt, en del mennesker tåler en del raser bedre enn andre mennesker gjør."

Og jeg har alltid trodd det har vært noe annet jeg har reagert på, derfor spurte jeg her da veit du ;)

Gjest blitt allergisk?
Skrevet

Det skal en del stell til når man har bichon frise..

http://www.norgeshundeportal.no/Rasene/bichonfrise.htm

Det var et eksempel bare.. Mange bichon frise hunder ser mer ut som pudler, det skal de jo egentlig ikke - de skal se ut som den på bildet i urlen :)

Pelsen kan fort bli møkkete og da blir den mer krøllete - og da ligner de ofte på pudler..

Gjest blitt allergisk?
Skrevet

Du har rett i det org!

Se mitt svar til org! Jeg trodde også det var "trygt" å ha en bichon frise når man var allergisk.. :(

Skrevet

Se mitt svar til org! Jeg trodde også det var "trygt" å ha en bichon frise når man var allergisk.. :(

Ingen hund er TRYGG for enhver allergiker som reagerer på hunder. Selv ikke en kinesisk nakenhund!

Men _enkelte_ allergikere vil kunne fungere med _enkelte_ raser. Problemet er bare at man kan tåle hunden fint i starten, men så kan allergien forsterkes, og plutselig står man der med en person som ikke tåler familiens nye medlem.

Ikke særlig hundevennlig, og ikke særlig gøy å måtte omplassere en hund. Men det er en vurdering den enkelte må ta.

Skrevet

Det kan jo hende at møkkete pels holder bedre på allergenene, slik at den da inneholder flere av dem. Men ofte opparbeider man seg mer og mer allergi, og det kan derfor være en fare for at du faktisk har blitt allergisk også mot hund.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...