Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er det ikke slik at vi kan spise alle oster som er pasteurisert? Og grunnen til at man sier "ikke myke oster" er fordi disse nettopp som regel ikke er pasteuriserte?

Snakket nemmelig med "oste damen" i butikken som sa at pga Norsk lov så må alle oster som selges her være pasteurisert.. mao kan vi jo da spise alle oster som selges i Norge?!?

Har jeg misforstått?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219927-pasteurisert-vs-upasteurisert/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hos oss

Myke oster og muggoster (som brie, camembert blåmugggoster), inneholder bakterier som kan utvikle seg og bli farlige for gravide, så disse bør spises ferskest mulig. Dette er en annen regel enn den som gjelder pasteurisering.

I en vanlig norsk ubetjent ostedisk vil alle ostene være pasteurisert, alle ostene fra Synnøve F. og Tine er pasteurisert. I en betjent ostedisk med mer spennende og importerte oster, (og på restaurant) bør man spørre betjeningen, her kan mange oster være upasteuriserte.

Myke oster og muggoster (som brie, camembert blåmugggoster), inneholder bakterier som kan utvikle seg og bli farlige for gravide, så disse bør spises ferskest mulig. Dette er en annen regel enn den som gjelder pasteurisering.

I en vanlig norsk ubetjent ostedisk vil alle ostene være pasteurisert, alle ostene fra Synnøve F. og Tine er pasteurisert. I en betjent ostedisk med mer spennende og importerte oster, (og på restaurant) bør man spørre betjeningen, her kan mange oster være upasteuriserte.

Takk for at du oppklarte det for meg ;-)

Man kan ikke PRODUSERE oster av upasteurisert melk i Norge, men det importeres en del franske. Upasteurisert melk kan inneholde listeriabakterier, og når ostene blir lagret lenge (for å utvikle smak og muggsopper), kan det blir farlige mengder med listeria. Myke oster som er lagd av pasteurisert melk i Norge, skal være trygt å spise, men jeg holdt meg unna dem også, sa jeg var gravid...

Vet ikke helt hvorfor det bare advares mot myke oster, det var blant annet et par tilfeller av listeria i Feta-ost for noen år siden, og den er ikke så veldig myk. Men jeg tror det er mer uvanlig med listeria i harde oster (parmesan osv.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...