Gå til innhold

VISA-svindel som e-post. Frekk men effektiv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg pleier ikke advare, men denne varianten ser ganske ekte ut. Den spør etter kortnummer og alle opplysninger under påskudd av at hackere har ødelagt basene, eller ti-tolv andre varianter av skrekkelige påstander omk grunner til å få utlevert dine kortdata.

Det ser faktsik ekte ut, så sjekk med

http:/www.visa.no Der står det om disse svindelforsøkene.

Ingen banker eller kortselskaper trenger vite slikt eller sender slike forepørsler. De vet som regel ikke en gang e-postadressen din.

Skrevet

Takk - kjekt å vite! :)

Jeg ser det raser inn med en melding som ber oss gå til visaeuro.com i en undermappe, et svindelsted. Merkelig at bare siden i undermappa vises og ikke hovedsiden. Mange av disse ip-ene er utilgjengelige i land med dårlig lovgivning og inkompetent politi.

Skrevet

Det samme forekommer også fra Paypal og også eBay. På samme måte som med VISA blir man bedt om å skrive inn brukernavn og passord for å logge inn. Sidene bruker samme layout, logoer, etc. og er forvekslingsvis SVÆRT like til orginalen.

Linkene i emailen kan se ut som en fortrolig link, f.eks. www.paypal.com/login eller lignende, men hvis man holder musepekeren over linken så kan man i statuslinjen (i bunnen av vinduet) se at linken istedet linker til en helt annen side. Så hvis man klikker på linken så kommer man ikke til Paypal men til svindleren sin side.

Jeg har for morro tastet inn "tull og tøys" som brukernavn/passord og når man klikker på [OK] så blir man sendt til den ordentlige siden, så det hele er "godt" kamuflert. Hvis man da har skrevet inn ordentlig brukernavn og passord så er det sikkert registrert i en database eller en txt fil et eller annet sted. Og dermed kan svindleren bruke din informasjon for å logge inn. Slik svindel er desverre svært enkelt å lage, så man må være på vakt når man får slike eposter. Jeg har rapportert inn flere slike svindlere og websidene er blitt stengt etter kort tid.

Skrevet

Jeg er så mistroisk til all slags mail som kommer fra slike steder, at jeg nekta å tro PayPal da de fortalte meg at jeg måtte registrere nytt VISA-kort fordi det gamle var gått ut. Logga meg inn fra hovedsiden istedetfor gjennom linken i mailen og VISSTE jo at kortet var expired, men følte meg ikke heelt trygg likevel, så det tok flere uker før jeg fikk snakka meg selv til fornuft og re-registrert det ;)

Skrevet

Det samme forekommer også fra Paypal og også eBay. På samme måte som med VISA blir man bedt om å skrive inn brukernavn og passord for å logge inn. Sidene bruker samme layout, logoer, etc. og er forvekslingsvis SVÆRT like til orginalen.

Linkene i emailen kan se ut som en fortrolig link, f.eks. www.paypal.com/login eller lignende, men hvis man holder musepekeren over linken så kan man i statuslinjen (i bunnen av vinduet) se at linken istedet linker til en helt annen side. Så hvis man klikker på linken så kommer man ikke til Paypal men til svindleren sin side.

Jeg har for morro tastet inn "tull og tøys" som brukernavn/passord og når man klikker på [OK] så blir man sendt til den ordentlige siden, så det hele er "godt" kamuflert. Hvis man da har skrevet inn ordentlig brukernavn og passord så er det sikkert registrert i en database eller en txt fil et eller annet sted. Og dermed kan svindleren bruke din informasjon for å logge inn. Slik svindel er desverre svært enkelt å lage, så man må være på vakt når man får slike eposter. Jeg har rapportert inn flere slike svindlere og websidene er blitt stengt etter kort tid.

De fleste blir stengt fort, men likevel rekker noen å fullføre stuntet.

Det burde skrives mer om det i aviser, men det er vel ikke nyheter.

Min bank bruker kryptert sertifikat, og jeg bruker faste linker til de øvrige tjenester, som alle er manuelt kontrollert og penger kan bare overføres til faste konti.

Dukker det opp noe nytt, så er jeg Mr. Paranoid Forte Extrem i egen person :)

Skrevet

Jeg er så mistroisk til all slags mail som kommer fra slike steder, at jeg nekta å tro PayPal da de fortalte meg at jeg måtte registrere nytt VISA-kort fordi det gamle var gått ut. Logga meg inn fra hovedsiden istedetfor gjennom linken i mailen og VISSTE jo at kortet var expired, men følte meg ikke heelt trygg likevel, så det tok flere uker før jeg fikk snakka meg selv til fornuft og re-registrert det ;)

Det er veldig fornuftig.

Det ringte noen fra banken til meg, men jeg la på, ringte henne opp igjen via sentralbordet i banken og oppga personens navn, og så nøye etter at direktenummeret var det samme. Dessuten gå hun meg et spørsmål og svar som bare banken og jeg vet.

Jeg har sett og hørt om et tyvetall svindelmetoder i praksis, og det er ganske utspekulerte metoder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...