Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei!vet ikke om jordmor kan svare på dette, men prøver...

1.når kan min lille gutt prøve seg med flaske? jeg tenker hvis jeg stikker ut en liten tur, og pappaen kan mate med flaske hvis sulten setter inn (skal da pumpe meg, for fortsatt og bruke morsmelk)

2. er det okej hvis jeg går på trening, og er borte et par timers tid...men hvor gammel må bebien være? har hørt at den lille da plutselig kan føle seg forlatt for alltid av mamma´n?

3. jeg føler meg "presset" til å gå på kafé, men klarer ikke pga den helseskadelige passive røykingen (selv bordene er røykfri)..er jeg bare overnervøs? eller har jeg rett i mine antagelser? med tanke på krybbedød etc.

tusen takk for svar!!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21995-temaflaskekaf%C3%A9-med-masse-r%C3%B8yk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Hvis du klarer å pumpe ut såpass at det blir noen måltider ut av det, er det ingen grunn for å vente til å gå ut en tur. Pappaer har godt av å få ansvaret helt for seg selv en gang i mellom, dessuten har du sikkert godt av å få litt luft. Barnet tar ihvertfall ikke skade av noen timer uten mor, så lenge mat er tilgjengelig.

Hvis du har lyst til å trene i et par timer, er det ingen grunn til at du ikke kan gjøre det. Du kommer sikkert tilbake, fornøyd med innsatset, og klar for mer kos med det lille barnet ditt. Når man tenker på at barnet tar skade av mors fravæt, er det helt klart snakk om dager og uker, ikke noen timer her og der.

Hvis du føler deg "presset" til å gå på kafe, synes jeg du skal la være. Hvis du tenker på sosiale formiddagstreff med andre småbarnsmødre, i et lokale som kan inneholde røyk, finnes det helt klart en grense et sted. Røykfylte lokaler hører ikke sammen med små barn, men i den røykfrie delen av en kafe, på formiddagen, skulle ikke innebære noen risiko. Føler du imidlertid at det ikke er riktig, skal du la være. Passiv røyking er ikke bra, men da tenker man spesielt på røyking i hjemmet eller der du oppholder deg til daglig. Et kortvarig kafebesøk i ny og ne er ikke skadelig, hverken for deg eller barnet. Det sosiale ved slike besøk, skal man heller ikke undervurdere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...