ale Skrevet 8. juli 2000 Del Skrevet 8. juli 2000 Hei, Sitter her med sykemelding. Har vært sykemeldt i 1 uke og skal til legen igjen og be om forlengelse. Grunnen til dette er p.g.a. stress (overarbeidet + dårlig arbeidsmiljø) og senebetennelse (musesyken). Spørsmålet er : er det uetisk/riktig av meg å da reise på tur sammen med familien? Jeg snakker ikke om ferie, men en regrett en biltur med overnatting på hytte! mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220-sykemelding-reise/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Benedicte Schleis Skrevet 8. juli 2000 Del Skrevet 8. juli 2000 Hvorfor får du sykemeldingen? Fordi du trenger å stresse ned å ta det med ro for å ta deg inn. Dersom turen bidrar til det synes jeg ikke det er noe uetisk eller uriktig av deg å gjøre det - tvert i mot- kanskje blir du fortere frisk dersom du drar bort. Men dersom du ber om utvidet sykemelding for at turen skal være mulig - da kan man jo disuktere saken. Dessuten: Kanskje vil du kunne slappe bedre av når resten av familien er borte? Hilsen fysioterapeut Dersom du er i tvil kan du jo diskutere dette med legen din. Jeg har selv pasienter som diskuterer slike ting med meg og legen til hjelp i å avgjøre hva som er riktig å gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220-sykemelding-reise/#findComment-670 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ale Skrevet 8. juli 2000 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2000 Hvorfor får du sykemeldingen? Fordi du trenger å stresse ned å ta det med ro for å ta deg inn. Dersom turen bidrar til det synes jeg ikke det er noe uetisk eller uriktig av deg å gjøre det - tvert i mot- kanskje blir du fortere frisk dersom du drar bort. Men dersom du ber om utvidet sykemelding for at turen skal være mulig - da kan man jo disuktere saken. Dessuten: Kanskje vil du kunne slappe bedre av når resten av familien er borte? Hilsen fysioterapeut Dersom du er i tvil kan du jo diskutere dette med legen din. Jeg har selv pasienter som diskuterer slike ting med meg og legen til hjelp i å avgjøre hva som er riktig å gjøre. Hei og takk for svar. Nei, grunnen for forlengelse av sykemeldingen er IKKE for at jeg skal kunne reise. Sitter her med smerter i albuer, skuldre og nakke. Så jeg føler at dette er legitimt nok. Det jeg har gjort for å bedre på situasjonen (musesyken) er å gjøre bevegelsestreninger samt at jeg i dag kjøpte en Anir PC Pro Mus (prisbelønnet ergonomisk mus). Det som jeg IKKE får av sjefen. Skulle jeg mot formodning ikke få forlengelse på sykemeldingen så tar jeg med meg musen på jobben BARE for å terge sjefen. Muligens IKKE lurt, men dog viktigt for meg. For innkjøp av en slik mus har SÅ liten kostnad at det IKKE burde være et argument. Hjemme har jeg mye bedre ergonomisk arbeidsmiljø enn på jobben. Det er opp til legen på mandag om jeg får sykemelding, men jeg "kryper" ikke for den, jeg mener at jeg har BEHOV for den. Men ikke den alene, men i sammenheng med en viss form for trening. Et problem er dog at jeg er "hektet" på data, på jobb og hjemme. Men det jeg gjør hjemme er LYSTBETONT, mens det som jeg gjør på jobb har utviklet seg til ergrelse og et problem. Ikke fordi jeg ikke kan jobben min men fordi firmaet har vært i gjennom konkurs og arbeidsmiljøet er blitt dårlig.... Så ut fra svaret jeg fikk i forrige melding, så reiser jeg på tur med god sammvitighet under forutsetning at jeg får utvidet sykemelding. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220-sykemelding-reise/#findComment-671 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Benedicte Schleis Skrevet 8. juli 2000 Del Skrevet 8. juli 2000 Hei og takk for svar. Nei, grunnen for forlengelse av sykemeldingen er IKKE for at jeg skal kunne reise. Sitter her med smerter i albuer, skuldre og nakke. Så jeg føler at dette er legitimt nok. Det jeg har gjort for å bedre på situasjonen (musesyken) er å gjøre bevegelsestreninger samt at jeg i dag kjøpte en Anir PC Pro Mus (prisbelønnet ergonomisk mus). Det som jeg IKKE får av sjefen. Skulle jeg mot formodning ikke få forlengelse på sykemeldingen så tar jeg med meg musen på jobben BARE for å terge sjefen. Muligens IKKE lurt, men dog viktigt for meg. For innkjøp av en slik mus har SÅ liten kostnad at det IKKE burde være et argument. Hjemme har jeg mye bedre ergonomisk arbeidsmiljø enn på jobben. Det er opp til legen på mandag om jeg får sykemelding, men jeg "kryper" ikke for den, jeg mener at jeg har BEHOV for den. Men ikke den alene, men i sammenheng med en viss form for trening. Et problem er dog at jeg er "hektet" på data, på jobb og hjemme. Men det jeg gjør hjemme er LYSTBETONT, mens det som jeg gjør på jobb har utviklet seg til ergrelse og et problem. Ikke fordi jeg ikke kan jobben min men fordi firmaet har vært i gjennom konkurs og arbeidsmiljøet er blitt dårlig.... Så ut fra svaret jeg fikk i forrige melding, så reiser jeg på tur med god sammvitighet under forutsetning at jeg får utvidet sykemelding. mvh Som jeg også skrev: du kan jo spørre legen til råds om dette samt at kanskje vil du ha utbytte av fysioterapi i kombinasjon med hel eller delvis sykemelding en tid framover. En annen viktig faktor du påpeker er at arbeidsmiljøet er dårlig, og man ser ofte at belastningslidelser (som ofte er smerter/problemer relatert til muskeler og ledd) blir mer framtredende når arbeidsmiljøet er dårlig. Du vil nok vinne mest på å jobbe med dette også - er det mulig å koble inn bedriftshelsetjenesten for å se på arbeidsmiljøet - både fysisk og psykisk? De vil f.eks kunne gi råd om arbeidsstillinger, hvilken mus som er best osv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220-sykemelding-reise/#findComment-673 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ale Skrevet 8. juli 2000 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2000 Som jeg også skrev: du kan jo spørre legen til råds om dette samt at kanskje vil du ha utbytte av fysioterapi i kombinasjon med hel eller delvis sykemelding en tid framover. En annen viktig faktor du påpeker er at arbeidsmiljøet er dårlig, og man ser ofte at belastningslidelser (som ofte er smerter/problemer relatert til muskeler og ledd) blir mer framtredende når arbeidsmiljøet er dårlig. Du vil nok vinne mest på å jobbe med dette også - er det mulig å koble inn bedriftshelsetjenesten for å se på arbeidsmiljøet - både fysisk og psykisk? De vil f.eks kunne gi råd om arbeidsstillinger, hvilken mus som er best osv. Bedriftshelsetjeneste - hva er det? I firmaet som jeg "jobber" i er dette mer eller midre et fremmedord. Når tillitsvalg for de ansatte sitter i ledelsen og er valgt av vedkommende og sekretæren, sier vel det det meste! Det kommer vel heller ikke som en overraskelse at jeg tenker på å slutte! Tusen takk for tilbakemelding, skal snakke nøye med legen min på mandag, så får jeg se hva som skjer. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220-sykemelding-reise/#findComment-675 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest IreneG Skrevet 10. juli 2000 Del Skrevet 10. juli 2000 Bedriftshelsetjeneste - hva er det? I firmaet som jeg "jobber" i er dette mer eller midre et fremmedord. Når tillitsvalg for de ansatte sitter i ledelsen og er valgt av vedkommende og sekretæren, sier vel det det meste! Det kommer vel heller ikke som en overraskelse at jeg tenker på å slutte! Tusen takk for tilbakemelding, skal snakke nøye med legen min på mandag, så får jeg se hva som skjer. mvh Husk at arbeidsgiver har _plikt_ til å tilrettelegge arbeidet på en slik måte at du unngår skader. Selv om de ikke har bedriftshelsetjeneste, så er de undelagt arbeidstilsynet som alle andre. Det du kan gjøre er å få legen din til å skrive en tilråding til arbeidsgiver, og se om det hjelper. En annen sak er selvsagt at mindre seriøse arbeidsgivere har en tendens til å si opp folk som begynner å "bråke", den risikoen bør du vurdere - husk også at du er vernet mot usaklig oppsigelse! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220-sykemelding-reise/#findComment-803 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ottar Grimstad, lege Skrevet 13. juli 2000 Del Skrevet 13. juli 2000 Dersom man gjør ting som forhindrer helbredelsen, så er det uetisk. Men å gjøre ting som er gunstig - for eksempel komme seg bort og få miljøskifte dersom man er sliten og overarbeidet, og komme seg på en hytte uten PC så man ikke blir fristet når man har musesyken - det er ikke uetisk, snarere tvert imot. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220-sykemelding-reise/#findComment-1381 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.