Gå til innhold

Kan en forelder dø uten at barn(a) får beskjed?

Anbefalte innlegg

Gjest Foreldreløs?
Skrevet

Jeg har - mildt sagt - noe dårlige foreldreforbindelser. Og nå lurer jeg på om min far er død, uten at jeg har fått beskjed om det. Er det mulig?

Kan jeg finne ut om han er død? Nei, jeg kan ikke ringe ham og spørre, liksom, men går det an å finne det ut på noen annen måte?

For de som undres på hvorfor jeg lurer på noe slik, er forklaringen enkel: Jeg har så smått prøvd å ta opp litt kontakt med ham gjennom de siste 5 årene. Har sendt noen bilder av ungene, sendt blomster og julekort og slikt. Fram til jula 2005 har jeg alltid fått respons, men nå har jeg altså ikke hørt noe siden jula 2004. Det behøver ikke å bety noe annet enn at han ikke vil ha noe med oss å gjøre, men...

Jeg kan heller ikke kontakte noen av fars søsken for å spørre; de vet vel knapt hvem jeg er (født utenfor ekteskapet for snaut 40 år siden).

OM han er død, hvem har ansvaret for å kontakte meg?

Skrevet

Du kan jo evt. kontakte folkeregisteret. Hvis han er død, tror jeg du som barn har rett til å få vite det.

Gjest Foreldreløs?
Skrevet

Står han oppført i offisielle registre som din far?

Ja.

Men jeg heter ikke lenger det samme som jeg het dengang han muligens fortalte sin familie om meg.

Gjest Foreldreløs?
Skrevet

Du kan jo evt. kontakte folkeregisteret. Hvis han er død, tror jeg du som barn har rett til å få vite det.

Mulig.

Vet du hvem som evt. skal kontakte meg OM så har skjedd? Er det en offentlig instans som har ansvaret for slikt, eller satses det på at slekt gjør jobben?

Skrevet

Mulig.

Vet du hvem som evt. skal kontakte meg OM så har skjedd? Er det en offentlig instans som har ansvaret for slikt, eller satses det på at slekt gjør jobben?

Det vet jeg desverre ikke noe om. Men hvis det skjer en ulykke e.lign. så er det jo politiet. Og hvis vedkommende dør på sykehus, er det vel normalt de tar kontakt.

Skrevet

Ja.

Men jeg heter ikke lenger det samme som jeg het dengang han muligens fortalte sin familie om meg.

Men du kan jo ringe slektningene og presentere deg både med ditt nåværende og tidligere navn, og forklare hvem du er. Forklar at du ikke har fått svar på brev på lang tid, og lurer på om noe kan ha skjedd...

Men først ville jeg nok forsøkt å ringe din far direkte.

Skrevet

Har ikke lest så nøye alle svar du har fått, men jeg vil tro det er mulig at en slik informasjon vil kunne gå deg forbi, ja.

Dette fordi det er de nærmeste som får beskjed ved dødsfall som skjer plutselig f.eks ved ulykker/i sykehus. De nærmeste for din far vil da bli hans kone. Hvis hun ikke vet om deg, vil hun ikke tenke over at andre enn de hun kjenner til i familien skal få beskjed.

Hvis hun vet om deg, ville det være rart og ubehagelig om hun ikke sa fra, synes jeg.

Politi eller sykehus overlater varslingen om dødsfall til familiene selv, etter at den første varslingen er gjort.

Men hvis du henvender deg til folkeregisteret i kommunen han bor/bodde i, kan de antagelig hjelpe deg, for et dødsfall er offentlig informasjon og ikke taushetsbelagt.

Ønsker deg lykke til, trist situasjon for deg, det der.

Skrevet

Ja, det er faktisk mulig at han kan ha dødd uten at du har fått beskjed, så lenge du ikke er hans nærmeste pårørende.

Du får oppgitt det ved å kontakte folkeregisteret.

Gjest modific
Skrevet

Det kan nok godt skje ja desverre. Når pasienter dør på sykehuset så kontakter vi de/ den som står oppført som nærmeste pårørende.

Og ved ulykker vil vel også de nærmeste, som har samme adresse eller lign få beskjed.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...