Gå til innhold

katt for allergikere

Anbefalte innlegg

Gjest allergi i familien
Skrevet

Jeg husker det sto en gang før her om en katterase som skal være bra for allergikere fordi de ikke har underpels (tror jeg det var). Altså IKKE hårløse katter.

Noen her som vet hvilken rase det gjelder?

Skrevet

Ellers kommer det jo en genmodifisert katt om et par år som er helt allergifri, den produserer ikke proteinet folk reagerer på.

Men koster litt da, husker ikke helt hvor mye. Rundt 160 000 tror jeg de anslo det til.

fuji1365380447
Skrevet

"Sibirkatten er allergivennlig

Det har vist seg gjennom flere år, og fra flere steder i verden, at sibirkatten kan være allergivennlig. Årsakene kan være flere og står omtalt på mange hjemmesider.

Både pels, flass, slim og sekreter hos et dyr kan gi allergi hos mennesker. Hos katter er det mest allergener i spyttet. Når katter slikker pelsen, tørker spyttet fort og fyker av hårene som lett svevestøv som mennesker puster inn. I kattespyttet finnes et protein som heter FEL D-1, og det er dette stoffet mange reagerer på.. Sibirkatten mangler dette proteinet. Det betyr at mange som ellers ikke tåler katt, ikke vil reagere allergisk mot denne katten. Men jeg vil understreke at hver enkelt person må testes individuelt. "

Klippet fra hjemmesiden: http://www.sibirkatt.no

Gjest Wolverina
Skrevet

Ellers kommer det jo en genmodifisert katt om et par år som er helt allergifri, den produserer ikke proteinet folk reagerer på.

Men koster litt da, husker ikke helt hvor mye. Rundt 160 000 tror jeg de anslo det til.

Genmodifisert katt...

*må flire litt*

Alt som gjøres nå til dags.

Akkurat som å vente på en ny og bedre hudkrem fra Nivea...eller hva som helst...

(var det dummeste jeg fant på)

Skrevet

Sibirkatten er allergivenlig for mange med allergi. Den mangler proteinet FEL D1. Den er den eneste katterasen uten dette proteinet, eller en kan velge å kjøpe en genmodifisert uten samme proteinet. Den ligner Norsk skogkatt, men har 3 lags pels. Årsaken kan være nær slekt til villkatt. Vi har vært testhjem for Sibirkatt og allergi, 6 reaksjoner på 36 besøk. Vi har solgt katter til flere med allergi mot katt. Ta kontakt med DNS eller les mer på www.sibirkatt.info eller www.sibirkatt.no

Skrevet

Sibirkatten er allergivenlig for mange med allergi. Den mangler proteinet FEL D1. Den er den eneste katterasen uten dette proteinet, eller en kan velge å kjøpe en genmodifisert uten samme proteinet. Den ligner Norsk skogkatt, men har 3 lags pels. Årsaken kan være nær slekt til villkatt. Vi har vært testhjem for Sibirkatt og allergi, 6 reaksjoner på 36 besøk. Vi har solgt katter til flere med allergi mot katt. Ta kontakt med DNS eller les mer på www.sibirkatt.info eller www.sibirkatt.no

Problemet er jo at rasen koster like mye som en liten bil.

"..............................................."

Skrevet

Genmodifisert katt...

*må flire litt*

Alt som gjøres nå til dags.

Akkurat som å vente på en ny og bedre hudkrem fra Nivea...eller hva som helst...

(var det dummeste jeg fant på)

hihi. Ganske ville ting.

Er lett allergisk mot katt selv, men har da fått meg en samboer som reagerer på katt og hund og jeg vet ikke hva - og alvorlige reaksjoner.

Så har det seg slik at jeg elsker katter. Hadde katt helt frem til jeg ble 16.

Så jeg venter jeg :)

Skrevet

Hva koster slike vidundere?

Gjest lille rosinen
Skrevet

Det finnes en katterase som ser ut som en liten tiger, jeg LURER på om den var litt allergifri... Jeg husker jeg kikket på den i sammen slengen som når jeg kikket på den sibirske som flere her har nevnt. De koster noen tusen..., så man må være villig til å investere litt..

Ellers, så finnes det noe som heter petal cleanse som man bruker på pelsen til katt/hund og som skal gjøre dem mer allergivennlige. Jeg kjenner ingen som har prøvd dette, så jeg vet ikke hvorvidt det fungerer greit eller ikke..., men kanskje verdt å sjekke ut!

Lykke til!

Skrevet

Heisann. Jeg ser det står at denne katten mangler dette proteinet. Min mann skrev litt feil her. Vi vet ikke sikkert enda om denne katten mangler dette proteinet eller har lave konsentrasjoner av det. Det som nå blir spennende fremover er å se hva forsking viser. Vi forsker for tiden på dette for å kunne se om denne katten er helt fri eller ikke. Det er ganske omstendelig for vi må teste en del katter. Det kan jo være stammer som er helt fri og stammer (linjer) som har konsentrasjoner av dette. Hvis vi får svar på det så er jo drømmen å kunne utvikle en prikktest på denne noen år frem i tid. Da vil vi faktisk ikke ha det behovet for testhjem slik vi har i dag. Bare til grensetilfeller. Så når noen skriver at denne katten er allergifri så er det feil. Den har vist seg å være allergifri/vennlig for mange som har testet seg på den. Vi har også flere oppdrettere i verden som ønsker å kartlegge dette med Sibirkatt og allergi.

http://www.phpbbplanet.com/forum/viewtopic.php?t=269&mforum=cathrine

Skrevet

Hva koster slike vidundere?

Disse kattene koster 8000 - 10000,- og er noen vidundelige vesen. De nær beslektet med villkatt (Felis Silvetris). Disse kattene har lange hoggtenner og klør som ikke ka trekkes inn som store kattedyr. De er meget sosiale og veldig lojale mot sine eiere.

Gjest lille rosinen
Skrevet

Den katterasen jeg prøvde å komme på under her heter noe med bengal, bengalsk katt eller noe sånt. Søk litt så finner du den nok. Kul katt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...