Gå til innhold

Cerazette og beregning av termin!?

Anbefalte innlegg

Gjest Baby2007?

Vi planlegger vår første graviditet etter sommeren. Men det jeg lurer på er hvordan i huleste en kan beregne terminen min når jeg ikke har regelmessig mens lengre??

I desember fikk jeg streng beskjed av fastlegen min at jeg måtte slutte på p-pillen pga nyoppstått migrene med alvorlig aurafase. Jeg gikk på Trinordiol i 6 år. Var meget fornøyd, hadde regelmessig mens og full kontroll (sterke magesmerter når mens skulle komme da men...gikk greit for det). Men nå, nå aner jeg ikke når jeg har mens! Den første mnd med Cerazette hadde jeg masse små-blødninger ganske ofte. Dette var visst vanlig. Nå er blødningene borte. Blødde en-to dager i januar. Men meget lite. Ikke hatt noen form for blødninger denne mnd.

Så ikke skjønner jeg hvordan jeg skal regne ut dette her altså!

Noen som vet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220034-cerazette-og-beregning-av-termin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke sansynlig at du får tilbake regelmessig mens etter noen måneder uten cerazette eller andre hormoner?

Jeg for min del hadde fullstendig uregelmessig mens da jeg ble gravid. Ble allikevel beregnet etter siste mens noe som var en smule på jordet da vi kom på UL og fikk fastsatt ultralyd-termin 2 uker etter menstermin. Vesla kom 2 uker etter det igjen.

Menstermin har uansett ikke stort å si, ultralyden bestemmer det hele.

Noen vet jeg har tatt tidlig ultralyd for å bestemme termin etter å ha blitt gravid etter å ha sluttet på p-piller, uten å ha hatt mens mellom.

Som en tommelfingerregel kan du si at en graviditetstest neppe slår ut positivt før du er 4 uker på vei (2 uker etter befruktning).

Du må jo slutte på cerazette for å bli gravid, og da regner du i utgangspunktet alltid ut fra første dag i siste mens som man alltid gjør.

Men hvis du da fortsetter å ha uregelmessig mens kan det uansett, for å få det til å klaffe, være lurt å kjøpe eggløsningstester for å finne ut når du kan bli gravid. Så hvis det da klaffer kan du bare sette en "liksom-dato" for første dag i siste mens, nemlig 14 dager før eggløsningen.

Uansett blir terminen justert når man er på ultralyd, så mens-terminen spiller liten rolle alt i alt.

Gjest Baby2007?

Er det ikke sansynlig at du får tilbake regelmessig mens etter noen måneder uten cerazette eller andre hormoner?

Jeg for min del hadde fullstendig uregelmessig mens da jeg ble gravid. Ble allikevel beregnet etter siste mens noe som var en smule på jordet da vi kom på UL og fikk fastsatt ultralyd-termin 2 uker etter menstermin. Vesla kom 2 uker etter det igjen.

Menstermin har uansett ikke stort å si, ultralyden bestemmer det hele.

Noen vet jeg har tatt tidlig ultralyd for å bestemme termin etter å ha blitt gravid etter å ha sluttet på p-piller, uten å ha hatt mens mellom.

Som en tommelfingerregel kan du si at en graviditetstest neppe slår ut positivt før du er 4 uker på vei (2 uker etter befruktning).

Takk for svar!

Selvsagt vet jeg da at jeg må slutte på Cerazette før vi skal prøve.

Takk for svar!

Selvsagt vet jeg da at jeg må slutte på Cerazette før vi skal prøve.

hm? Var ikke det jeg mente, jeg mente bare at den antageligvis ville stabilisere seg etter cerazette-slutt, så du kanskje får noe å gå etter da.

Regnet med du skjønte at man måtte slutte på prevensjon ja, hehe.

Du må jo slutte på cerazette for å bli gravid, og da regner du i utgangspunktet alltid ut fra første dag i siste mens som man alltid gjør.

Men hvis du da fortsetter å ha uregelmessig mens kan det uansett, for å få det til å klaffe, være lurt å kjøpe eggløsningstester for å finne ut når du kan bli gravid. Så hvis det da klaffer kan du bare sette en "liksom-dato" for første dag i siste mens, nemlig 14 dager før eggløsningen.

Uansett blir terminen justert når man er på ultralyd, så mens-terminen spiller liten rolle alt i alt.

Jeg har da sagt at jeg VET at jeg må slutte med Cerazette for å prøve å bli gravid! Det jeg lurte på var jo om jeg ville få tilbake regelmessig mens med det samme. Og OM jeg er så heldig å bli gravid med det samme jeg slutter på Cerazette, så har jeg da ikke i utgangspunktet noen 'første dag i siste mens'!

Det var bare det jeg lurte på.

Takk for svar likevel :)

Annonse

Jeg har da sagt at jeg VET at jeg må slutte med Cerazette for å prøve å bli gravid! Det jeg lurte på var jo om jeg ville få tilbake regelmessig mens med det samme. Og OM jeg er så heldig å bli gravid med det samme jeg slutter på Cerazette, så har jeg da ikke i utgangspunktet noen 'første dag i siste mens'!

Det var bare det jeg lurte på.

Takk for svar likevel :)

Hvis du blir gravid etter pilleslutt uten å ha fått en blødning tar du første pillefrie dag som utgangspunkt (oppgir den som siste mens første dag). Eller så får du en blødning etter hvert, og da er det jo greit. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...