superhenrik Skrevet 13. mars 2001 Skrevet 13. mars 2001 Mine gode venn på 26 år tok fredag for 3 uker siden 3 ectacy, lørdag to striper kokain og påfølgende søndag røyket han hasj for komme ned. Han bruker ikke narkotika reglemessig. Sist han brukt kokain var 6 uker forut for denne fredagen. Han har tatt kokain 4-5 ganger på et år. Ectascy har han ikke brukt siden november, inntil fredag som nevnt. Den påfølgende uken ble stadig mer paranoid. Kunne ikke gå ut fordi det stod en varbil på andre siden av veien etc. Følte seg forfulgt, skvetter hele tiden over ting han har sett tidligere som "dukker opp i hodet hans". Han tror alle "ser" på han. Han snakker svært mye og usammenhengende. Klarer ikke å samle seg, svært urolig i kroppen. Går mye frem og tilbake. Han fikk truxal på Legevakten i Oslo, men følte seg ikke bedre av dem. Nå er hans hos sine foreldre. Han er redd for å være alene. Hans mor har sykemeldt seg i 2 uker for å være med han. Han har blitt bedre, ikke på langt nær så paranoid som han var, men han er synes "alle mennesker ser triste ut". Har klare misoppfattninger om tilværelsen rundt seg. Føler folk ser på han. Tenker på sammensvergelser, gamle hendelser han har opplevd som "kan bli brukt mot han". Jeg har aldri sett han som dette før. Jeg spør meg: Når blir han bra igjen? Han er sikkert ikke den første i verden som har blitt "slik"? Hvem kan han snakke med i Oslo? Har det hensikt å oppsøke "vanlig" psykiater? Bør han snakke med spesialister på rus-problematikk? Håper på vettuge svar mvh superhenrik 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 14. mars 2001 Skrevet 14. mars 2001 Han bør behandles av en psykiater. Han kan bli bra etter et par måneder, men trenger ikke bli det. En del slike stoffer gir varige skader med kroniske psykoser. Terskelen for ny psykose blir mindre for hver gang. Dessuten må en huske at det ikke er et tilfeldig utvalg av befolkningen som misbruker stoffer på denne måten. De fleste er betydelig psykisk skadde/syke/disponerte på forhånd. 0 Siter
Gjest fubar Skrevet 14. mars 2001 Skrevet 14. mars 2001 Hei. Jeg ville bare reklamere litt for PUT (Psykiatrisk UngdomsTeam). De har lang erfaring med å jobbe med psykiske lidelser og rusproblemer. Prøv å få han til å ta kontakt med de! Han vil i så fall trenge en henvisning fra legen sin (be gjerne om å få en henvisning til PUT). Ventetiden kan bli redusert dersom han beskriver problemet sitt på en litt utfyllende måte (gir behandler mer informasjon). Lykke til! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.