tillybitts Skrevet 13. mars 2001 Del Skrevet 13. mars 2001 Hei ! Er blitt gravid noe uventet i en alder av 43 år. Det er tatt amniosyntese,og alt er bra,- er snart i 18. uke. Det er min 9 graviditet, men det blir - ifall det går bra - mitt tredje barn. Resten har blitt spontanaborter. Barn nr 1 er 20, barn nr 2 ville vært 10, men ble 3 timer, bare. Så jeg engster meg endel. Men foreløpig altså ingen komplikasjoner. Nå er man imidlertid begynt å uroe seg noe fordi jeg har hatt ialt 5 x laparatomi, og arret på magen er derfor ikke særlig sterkt. Det tar jeg foreløpig med ro. Men så var det fødselen, da. På grunn av at jeg tidligere mistet etter 3 timer, mener man nå på legehold at det sikreste alt tatt i betraktning er å forløse meg etter 36-38 uker - med keisersnitt ! Kan det være nødvendig ? Om noe må framskyndes, går det vel an å gjøre det konvensjonelt, eller sette igang via gel-insetting eller oxytocindrypp ? Men at jeg får føde naturlig ? Ettersom jeg har tatt endel operasjoner nevrokirurgisk, er det endel arrvev i ryggen - og vanskelig for å få satt epidural. Men å ta keisersnitt i generell anestesi frister meg IKKE. Har jeg noe valg, eller er jordmødrene enige med legen ? Takknemlig for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/22007-keisersnitt-eller-vanlig-f%C3%B8dsel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 14. mars 2001 Del Skrevet 14. mars 2001 Jeg skjønner at du har litt å tenke på nå som du er gravid, venter ditt 3.barn og har den erfaringsbakgrunnen som du har. Det er ikke helt lett å svare på det du spør om i.o.m. at det ikke kommer fram i ditt innlegg hvorvidt det 2.barnet ditt døde av komplikasjoner knyttet til fødselen, eller om det var sykdom/arvelige faktorer som lå til grunn for det tragiske dødsfallet. Er det imidlertid grunn til å tro at en vaginal fødsel vil utgjøre en større risiko for barnet enn et keisersnitt, skjønner jeg at legene anbefaler deg det siste. Det er ikke uvanlig at eldre, fødende kvinner ønsker keisersnitt framfor vaginal fødsel. Det kan jo tenkes at legen hadde dette i tankene da det ble foreslått keisersnitt. Hvis det er så at du faktisk aller helst ønsker en vaginal fødsel, noe jeg har stor forståelse for, så synes jeg du skal si det og kreve at ditt ønske blir tatt i betraktning. Det er ikke så at jordmødre og leger er generelt uenige om forløsningsmetoder. Det er mer sånn at de lærde strides om det meste. Det er klart at keisersnitt er et operativt inngrep med visse risikofaktorer knyttet til seg. En vaginal fødsel er som oftest å foretrekke av flere grunner. Med som jeg sier, så må man vurdere hvorvidt det er sjangser for at noe forferdelig kan gjenta seg, og da kan det tenkes at keisersnitt er langt å foretrekke. Du trenger og har krav på alle argumenter i denne saken og din stemme bør helt klart bli hørt. Lykke til med svangerskapet og fødselen som kommer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/22007-keisersnitt-eller-vanlig-f%C3%B8dsel/#findComment-94514 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.