Gå til innhold

Kan man unngå å bli "grønnsak" selv med store omfattende hodeskader?

Anbefalte innlegg

Gjest blue cucumber
Skrevet

Sorry for bruken av ordet "grønnsak", men hadde ikke nok plass til å skrive en mere korrekt beskrivelse.

Altså hvis man får så store hodeskader, at hodet hovner opp til dobbelt så stor, ligger i koma i flere dager og er på treårsstadiet når man våkner opp igjen.. Kan man da bli helt frisk igjen?

Har en slekning som har vært igjennom en slik ulykke. Og hun studerer medisin idag og er snart ferdig lege.

Så jeg er bare nysgjerrig på om det er omfanget av skade som gjør om man kan bli bra igjen, eller om det er akkurat hvilke hjerneceller man treffer under ulykken?

Eller om det kommer an på hva slags rehabilitering man får?

Vet dere noe om det?

Skrevet

Kanskje diagnosen ikke alltid er riktig heller?

Jeg kjenner en der familien fikk beskjed om at "med det trykket hjernen hans har hatt nå, er det bare mos igjen av den. Han har toppen noen dager igjen å leve."

Han er 100% frisk idag.

Gjest blue cucumber
Skrevet

Kanskje diagnosen ikke alltid er riktig heller?

Jeg kjenner en der familien fikk beskjed om at "med det trykket hjernen hans har hatt nå, er det bare mos igjen av den. Han har toppen noen dager igjen å leve."

Han er 100% frisk idag.

Denne personen ble erklært død ved ulykkestedet. Politiet skrev allerede ut en dødsrapport " vil ikke overleve turen til sykehuset"

Så skadene var store og omfattende, og det var lite sjans for at hun ville overleve det hele.

Men kanskje var hun heldig med hensyn til hvilke hjerneceller som ble skadet?

Skrevet

Tror at det har med en kobinasjon av det du sier, altså hvilken hjerneceller som blir skadet og ikke minst hvilken type rehabilitering som vedkommende får.

Angela1365380318
Skrevet

Når det gjelder hjerne og hodeskader er regelen at jo yngre personen som det rammes er, jo bedre blir de Barn som rammed av hjerneslag feks kan være helt normale igjen 6 mnd etter, selv om de ikke kunne gå rett etter at det intraff, mens deres besteforeldre kan være merket av det for resten av livet.

Det kommer mye an på hvor i hjernen skaden er, frontallappen (fremme) er feks velig viktig for de høyere funksjonene våre, mens bakdelen de mest primitive som pust, hjerte og søvn.

De fleste ulykker er forskjellige og derfor blir skadene også litt forskjellige, og det er vanskelig å si hvor bra den eneklte kan bli. Mirakler har skjedd mange ganger i medisinen.

Utviklingen hennes den nærmeste tiden fremover vil nok kunne indikere litt om fremtiden. Men vi har ikke sett bilder av hodeskadene og vi er ikke spesielister på slikt, så det er umulig å si noe om henne, bare generelt.

Jeg håper på det beste for dere.

Skrevet

Jeg så på 60 minuts i dag om en som var blitt skadet av en ulykke i Irak. Hun måtte få skåret av deler av hodeskallen (som ble oppbavart og satt på igjen senere) for at hjernen skulle kunne hovne opp. Men hun ble frisk igjen, selv om legene gav henne 2% sjanse til å overleve.

Håper det går bra...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...