Gå til innhold

Sucralose vs aspartam - økt søtsug med førstnevnte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg pleier å drikke PepsiMax når jeg skal ha brus (hvilket dessverre er altfor ofte, men det er ikke tema her nå).

Nylig kjøpte jeg imidlertid noen halvannenlitere av den nye Cola light'en, syntes den var ganske mye bedre enn den gamle. Den nye er søtet med sukralose, mens den gamle hadde aspartam som søtstoff, om jeg ikke tar feil. I alle fall er aspartam søtstoffet i PepsiMax.

Jeg opplever nå et sterkt søtsug, og tror det kom samtidig med at jeg byttet brus. Er det noen andre som har tilsvarende erfaringer?

PS: Jeg er ikke ute etter tilbakemeldinger om å drikke mindre brus osv. Det er kun evt. forskjell i hvordan søtstoffene påvirker trangen til å spise annet søtt som jeg er ute etter. Altså om andre erfarer det samme.

Skrevet

Hør nå her; du må slutte å drikke brus!!

NEIDA....jeg bare tuller...sånne moralprekener klarer vi oss uten!

Jeg drikker sinnsykt mye cola light, men har ikke merket noe mer søtsug etter den nye kom på markedet. Søtsuget kommer og går som det alltid har gjort, men jeg tror ikke det har noe med brusen å gjøre. Drikk brus med god samvittighet du!

Skrevet

Jeg er også veldig glad i Cola Light, men synes det nye søtningsmiddelet smaker suketter, rett og slett. IKKE godt!

Smakte også Pepsi Max med Cappuchino... fy og pføy... det er kanskje sånn all brus skulle smakt, så man drakk mindre av det ;)

Skrevet

Jeg fikk skikkelig søtetrangen av den gamle cola lighten (som vi drakk på 90-tallet i litersvis...) men merker ikke noe av pepsimax (som nytes i begrensede mengder nå)

Vet ikke om det er noen forskjell, har hørt - (men vet ikke om det er sant, for det er så mye propaganda om disse søtstoffene at man vet f.. ikke hva som er riktig) noen av disse stoffene er så like vårt eget sukker smaksmessig at når man får det i munnen, skilles det ut insulin på samme måte som når vi spiser noe med sukker i. Vel nede i magen er det ikke noe sukker å bryte ned, bare noe kunstig, og da faller blodsukkeret - ergo får man umåtelig lyst på noe søtt for å rette opp.

Kjenner du forskjell, er det sikkert det for deg. Forskere vet jo ikke alt heller.

Enig med andre her, den cappuchinobrusen havner i samme kategori som cherry coke...

*brekker seg*

Skrevet

Jeg bruker sucralose som søtstoff i mat, og jeg får ikke søtsug av det. Bruker jeg aspartam derimot, får jeg lyst til å stikke fingeren i sukkerposen. Altså motsatt virkning på meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...