Gjest moljamamma Skrevet 14. mars 2001 Del Skrevet 14. mars 2001 Hei. Jeg har fryktelig lyst til å prøve igjen.Har fra før født tre barn.Det siste barnet hadde en alvorlig sykdom og døde 11mnd gammel dessverre.De to siste fødslene mine var forøvrig svært raske fødsler.Den andre fødselen min var stort barn på 4,5 kg tid 2 timer,den siste var setefødsel tid 1,5 time.Min første fødsel tok forøvrig 10 timer(sugekopp til slutt pga høy likestand)Jeg har lang reisevei til sykehus.Er det mulig at jeg kan bli innlagt før termin i påvente av rask fødsel.Blir mine to siste fødsler klassifisert som styrtfødsler? Vil jeg ellers få noe ekstra oppfølging pga mitt siste svangerskap med det tragiske utfallet?Jeg er jo grusom redd for at det skal skje igjen,selv om de sier at det ikke er noe særlig til gjentagelsesrisiko 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/22013-t%C3%B8r-jeg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 14. mars 2001 Del Skrevet 14. mars 2001 Det er tragisk å miste et lite barn, - ord strekker ikke til. Skjønner veldig godt at du har tanker rundt det forestående, men det er ikke så lett å svare konkret når jeg ikke vet hvorvidt barnets sykdom var knyttet til fødselen. Var det tilfelle, er det helt klart at alt må tas i betraktning når du skal føde neste gang. Hadde barnet en sykdom, som det ikke er noen grunn til å anta at ditt neste barn skal ha, eller noe som ikke kommer til å føre til komplikasjoner under fødsel eller rett etterpå, behøver man ikke krisemaksimere situasjonen. Ikke misforstå meg, jeg mener ikke å bagatellisere din angst. Jeg tenker heller på hvilket beredskap man har lagt til rette for fødselen. Det er klart at både din 2. og 3. fødsel var det vi kaller styrtfødsler. Det er nok store sjangser for at nr. 4 kommer like raskt, og du er helt klart inne på noe når det gjelder planlegging. Har du lang reisevei, er det absolutt på sin plass å vurdere om du skal legges inn, evt. bo på sykehotell (eller andre private ordninger) så du er i nærheten av fødeavdelingen når det hele starter. Alle vil helt sikkert ha forståelse for dine ønsker og sikkert være enig i at det er en god ide med litt planlegging. Jeg vil anbefale deg å ta opp dette med din lege/jordmor så dere får tid til å legge opp en plan. Det er godt å vite i god tid hva man skal forholde seg til. Jeg er ikke i tvil om at du bør få ekstra god oppfølging nå i svangerskapet. Svangerskapsomsorgen i Norge er basert på tanken om at det skal være et fullverdig tilbud til hver enkelt gravid, tilpasset hver enkelts behov. Jeg synes du bør gå til en jordmor som kan sørge for å være ekstra fleksibel med å gi deg hyppige timer, lengre tid til samtaler, muligheten til å komme på kort varsel hvis noe skulle dukke opp (f.eks. vanskelige tanker). Det er dette som er god oppfølging og som bør være et minstemål av tilbud til en som har svært vonde opplevelser i bagasjen. Jeg ønsker deg lykke til videre i svangerskapet og den kommende fødsel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/22013-t%C3%B8r-jeg/#findComment-94513 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.