Lillemus Skrevet 26. februar 2006 Skrevet 26. februar 2006 Min kjære og jeg regner med å begynne å bygge hytte i løpet av året og jeg konsentrerer meg i grunnen mer om det innvendige da. ) Jeg insisterer på at vi skal ligge godt på hytta og nå har jeg kommet til dynene. ) Hytta vil ikke ha strøm, kun solcelle så den vil jo være iskald i perioder vinterstid. Jeg var egentlig bestemt på at jeg skulle ha en skikkelig dundyne, men så kom jeg til å tenke på ull. Er det noen voksne her som har ulldyne? Blir det klamt? Varmt? Hva med om sommeren, blir det veldig varmt da? Eller holder ulla deg temperert hele året? 0 Siter
Dory Skrevet 26. februar 2006 Skrevet 26. februar 2006 Vi har dundyne på hytta. Der er det heller ikke strøm. Jeg fryser lett og mye, men denne holder meg varm... Men jeg har også tykt ullpledd over da:) Og ligger i ullundertøy. Ulldyne har jeg ikke hørt om, men dersom det finnes er det sikkert bra. Jeg tror det regulerer seg etter temp. Ellers anbefaler jeg åp det varmeste og bygge vedfyrt badstu!!!!! Det er helt fantastisk. Hmmm *glede seg til vi skal på hytta igjen* Lykke til, dere kommer til å ha mye glede av hytte:) 0 Siter
Lillemus Skrevet 26. februar 2006 Forfatter Skrevet 26. februar 2006 Vi har dundyne på hytta. Der er det heller ikke strøm. Jeg fryser lett og mye, men denne holder meg varm... Men jeg har også tykt ullpledd over da:) Og ligger i ullundertøy. Ulldyne har jeg ikke hørt om, men dersom det finnes er det sikkert bra. Jeg tror det regulerer seg etter temp. Ellers anbefaler jeg åp det varmeste og bygge vedfyrt badstu!!!!! Det er helt fantastisk. Hmmm *glede seg til vi skal på hytta igjen* Lykke til, dere kommer til å ha mye glede av hytte:) Vi gleder oss villt ja! Så snart snøen går til våren så blir det forhåpentligvis tomtekjøp og til høsten starter byggingen! )))) Jeg har påtatt meg å fotografere hele byggeprosessen og gleder meg alt villt til å ta bilder og lage hyttealbum. ) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 26. februar 2006 Skrevet 26. februar 2006 Jeg bruker ulldyne på vinteren. Den er virkelig varm og deilig, men på sommeren blir den _altfor_ varm! Det er godt mulig det finnes ulldyner i ulike tykkelser. Min er like tykk som vanlige vinterdyner, så en tynnere ulldyne er muligens like god både vinter og sommer? Høres spennende ut med hyttebygging :-) 0 Siter
EllaJo Skrevet 26. februar 2006 Skrevet 26. februar 2006 har ikke hørt om ulldyne før. Jeg har ei dundyne med 6 kanaler, og den holder veldig godt på varmen om vinteren. 0 Siter
Lillemus Skrevet 26. februar 2006 Forfatter Skrevet 26. februar 2006 har ikke hørt om ulldyne før. Jeg har ei dundyne med 6 kanaler, og den holder veldig godt på varmen om vinteren. Jeg har dundyne hjemme og på hytta jeg deler med mine søstre og jeg elsker de dynene! Kjæresten min har bare fiberdyner og de er varme nok, men ikke så goooode som dundynene nei. ) Men så hørte jeg altså om ulldyner da og ble nysgjerrig - er veldig glad i ull ellers nemlig. 0 Siter
Gjest modific Skrevet 26. februar 2006 Skrevet 26. februar 2006 Jeg og guttungen har ulldyne mer eller mindre hele året. Synes den er kjempedeilig og vil aldri bytte den bort. Det er bare på de aller varmeste dagene på sommeren jeg ikke bruker den, men da bruker jeg bare dynetrekk også. Holder utrolig godt på varmen på vinteren og er deilig men ikke for varm på sommeren heller. Ull er fantastisk vet du;-) Vi kjøpte dyner direkte fra ullkorga på 2. sortering. Ble ikke så dyrt da. 0 Siter
snø Skrevet 26. februar 2006 Skrevet 26. februar 2006 I hytteliv nr 9 2205 stod det om dyner. Der ble Micro gel polyesterfiber-dyner omtalt (Ullkora AS, www.voksi.com). Disse skulle være et godt alternativ til dun. Personen som skrev om det hadde testet ut dynen fra minus 15 til + 20 grader. Kan vaskes på 50 grader og trommeltørkes. Personen syntes at ulldyner ble for varmt om sommeren. Det anbefales også et varmelagen i Micro gel polyesterfiber, spesielt dersom hytta har stått kald og ubrukt en stund. Fungere vistnok sånn at kropsvarmen reflekteres fra varmelakenet. Jeg har overhode ikke peiling på noe av dette selv, har kun lest om det i hyttebladet. Satt og koste meg med bladene i dag og gledet meg til at vår hytte blir ferdig, og så husket jeg at jeg hadde sett en tråd om hyttedyner :-) Vi skal ha strøm (og ring hytta varm) på vår hytte, så vi klarer oss med vanlige termodyner selv :-) 0 Siter
snø Skrevet 26. februar 2006 Skrevet 26. februar 2006 Vi gleder oss villt ja! Så snart snøen går til våren så blir det forhåpentligvis tomtekjøp og til høsten starter byggingen! )))) Jeg har påtatt meg å fotografere hele byggeprosessen og gleder meg alt villt til å ta bilder og lage hyttealbum. ) Du har masse å glede deg til!! Vi har bygget hytte nå i høst/vinter, og har hatt utrolig mye glede av den allerede i byggeprosessen. Og du ga meg et godt tips. Selvfølgelig må jeg få alle bildene vi har tatt (vel, i alle fall noen av dem, hehehe) satt i album, som kan ligge på hytta. At jeg ikke har tenkt på det selv! Hytta vår er bare et par-tre uker fra å være fiks ferdig, og jeg gleder meg noe så siiiinsykt!! Helårshytte på fjellet, bare en times kjøretur hjemmenfra. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.