Gå til innhold

windows til flere pc`r i samme hushold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Akkurat skolelinux kan jeg ikke stort om. Men en nettverksadmin må man jo uansett ha, og om denne drifter linux eller windows har kanskje ikke så mye å si.

Før var det 1/5 stilling for en av lærerne.

Skrevet

Linux er gratis, ja. Det er ikke det eneste alternativet, men sannsynligvis det mest aktuelle. Distribusjoner som Mandriva er enkle for hjemmebrukere. OpenOffice (som også finnes til Windows) er gratis, et fullgodt alternativ til MS Office for de fleste vanlige brukere, og kan åpne MS Office-filer.

Men for vanlige brukere, som plutselig kan få det for seg at de vil spille et eller annet kjent spill, så er Linux et heller vanskelig alternativ :-)

".............................................."

Skrevet

Før var det 1/5 stilling for en av lærerne.

Jeg vil tippe at det sier mer om tilstanden på dataparken og nettverket på skolen på den tiden, enn om arbeidsmengden med å drifte linux kontra windows :-)

Skrevet

Tull og tøys?

Da får du komme hit og fortelle det til en helt ny HP laptop som ikke vil ha noe som helst med Linux å gjøre, pluss et titalls andre i samme gjengen: kræsj- heng, og bli gal gjengen.

Gratis greier er og blir gtatisgreier, dermed basta. Men hvis man har nok av tid og tålmodighet pluss en religiøs form for problemtoleranse og ikke skal tjene penger, bare fordrive tida, så bare sett i gang for meg. Jeg har ikke tid.

Og ferdig med det.

Sorry mac, men det er en enkelt sannhet når det kommer til windows kontra linux. Sistnevnte er bedre, enkelt og greit. Det finnes ikke en eneste funksjonell faktor som sier noe annet. MS er et bra softwarehus - når det kommer til OS-er...ikke fullt så bra. Linux er, etter alle fornuftige definisjoner, Unix. Og ingen lurer vel egentlig på hvorfor Unix, som hadde sin første kommersielle lansering i 72 eller deromkring, fortsatt er kongen på haugen i dag? Jeg skal ikke gå nærmere inn på det, annet enn å komme med nøkkelordet: Enkelhet.

MEN - det krever litt mer av kunnskaper for at det skal fungere like lett og smertefritt som windows eller macos. Og enkelte produsenters motvilje mot å frigi driverstøtte til unix og linux er et problem, selv om dette er uendelig mye bedre enn det var for noen år tilbake.

".........................................."

Skrevet

Jeg vil tippe at det sier mer om tilstanden på dataparken og nettverket på skolen på den tiden, enn om arbeidsmengden med å drifte linux kontra windows :-)

Mulig.

Kostnadskontroll, behovsanalyse, vedlikeholdsanalyse, kravspesifikasjon og kvalitetskontroll er viktige fag i skolen.

Mange ender opp med null analyse, mangedoblede kostnader, manglende dokumentasjon og halvert kvalitet. I de tilfeller hvor alt annet er under kontroll, kan Skolelinux være en god -medspiller-, ikke hovedaktør. På Skolelinux sidene er mye bra, bare det blir lest og etterlevd.

Men jeg holder meg unna heretter. Jeg har fått nok av skoleøkonomi og hoppende prøvekaniner i form av IKT-lærere og rektorer som ikke burde vist seg i nærheten av IKT. Pluss en wild bunch av elever med sterkt fragmenterte kunnskaper, høy underholdningslyst og annen lyst.

En gang i framtida får vi kanskje skikkelig utdannete IKT-folk i skolene, bare noen ville betale. Data-lærer er ikke de samme som PC-tekniker eller IKT-økonom.

Skrevet

Sorry mac, men det er en enkelt sannhet når det kommer til windows kontra linux. Sistnevnte er bedre, enkelt og greit. Det finnes ikke en eneste funksjonell faktor som sier noe annet. MS er et bra softwarehus - når det kommer til OS-er...ikke fullt så bra. Linux er, etter alle fornuftige definisjoner, Unix. Og ingen lurer vel egentlig på hvorfor Unix, som hadde sin første kommersielle lansering i 72 eller deromkring, fortsatt er kongen på haugen i dag? Jeg skal ikke gå nærmere inn på det, annet enn å komme med nøkkelordet: Enkelhet.

MEN - det krever litt mer av kunnskaper for at det skal fungere like lett og smertefritt som windows eller macos. Og enkelte produsenters motvilje mot å frigi driverstøtte til unix og linux er et problem, selv om dette er uendelig mye bedre enn det var for noen år tilbake.

".........................................."

Kommersiele interesser er nok en mer drivende faktor enn ideelle.

Entusiastene har en tendens til å begynne å sove lenge om morran og eller forsvinne.

Det er en artig ide, men det er så lite penger i ryggen på det hele.

Det er mye mer interessant for en dataselge/konsulent/firma å tjene 5000 kr ved bare å slenge en pakke over bordet enn å jobbe 10 timer for de samme kronene. Kunder som ikke kjøper er ikke så intressante og nedprioriteres.

Faren men Skolelinux er at MS vil miste interessen for skolene fullstendig, og satse andre steder. De som ikke har Skolelinux-ressurser vil måtte betale full pris.

Større prosjekter enn Skolelinux med bedre prognoser har gått rett på ræva i skolen , så jeg håper det går bra. Skolene tåler ikke så mye.

Får håpe de ikke glemmer at det er elever de leker med, ikke data. De har glemt det mange ganger, og driti på draget gang på gang.

Elevene skal ut i arbeidslivet, og arbeidsgiver spør ikke etter kunnskaper om Skolelinux. IT-avdelingene i bedriftene er skeptiske.

Skrevet

Kommersiele interesser er nok en mer drivende faktor enn ideelle.

Entusiastene har en tendens til å begynne å sove lenge om morran og eller forsvinne.

Det er en artig ide, men det er så lite penger i ryggen på det hele.

Det er mye mer interessant for en dataselge/konsulent/firma å tjene 5000 kr ved bare å slenge en pakke over bordet enn å jobbe 10 timer for de samme kronene. Kunder som ikke kjøper er ikke så intressante og nedprioriteres.

Faren men Skolelinux er at MS vil miste interessen for skolene fullstendig, og satse andre steder. De som ikke har Skolelinux-ressurser vil måtte betale full pris.

Større prosjekter enn Skolelinux med bedre prognoser har gått rett på ræva i skolen , så jeg håper det går bra. Skolene tåler ikke så mye.

Får håpe de ikke glemmer at det er elever de leker med, ikke data. De har glemt det mange ganger, og driti på draget gang på gang.

Elevene skal ut i arbeidslivet, og arbeidsgiver spør ikke etter kunnskaper om Skolelinux. IT-avdelingene i bedriftene er skeptiske.

Skeptisk til skolelinux får du selvfølgelig lov til å være. Selv kjenner jeg folk som jobber med det på lærernivå, og jeg er hverken skeptisk eller det motsatte.

"............................................."

Skrevet

Skeptisk til skolelinux får du selvfølgelig lov til å være. Selv kjenner jeg folk som jobber med det på lærernivå, og jeg er hverken skeptisk eller det motsatte.

"............................................."

Du er for operativsystemorientert. Operativsystemvalget er bare en liten del av et stort hele.

Akkurat som Nokia(n) er fokusert på dekk. Hvis det bare var dekka som redda liv, men så enkelt er livet ikke. Dekka er bare 2% av hele sikkerhetsbildet, selv om de bærer bilen :-)

De velger Linux for å spare penger, og de vil bruke de penga til andre ting. Men de risikerer å få redusert budsjetter i stedet, og dermed er de like langt. Da ler jeg høyt.

Skrevet

Du er for operativsystemorientert. Operativsystemvalget er bare en liten del av et stort hele.

Akkurat som Nokia(n) er fokusert på dekk. Hvis det bare var dekka som redda liv, men så enkelt er livet ikke. Dekka er bare 2% av hele sikkerhetsbildet, selv om de bærer bilen :-)

De velger Linux for å spare penger, og de vil bruke de penga til andre ting. Men de risikerer å få redusert budsjetter i stedet, og dermed er de like langt. Da ler jeg høyt.

"Du er for operativsystemorientert."

Nei, jeg er kvalitetsorientert. Og jeg forholder meg til realitetene på OS-fronten.

"............................................"

Skrevet

"Du er for operativsystemorientert."

Nei, jeg er kvalitetsorientert. Og jeg forholder meg til realitetene på OS-fronten.

"............................................"

Du kan sikkert finne et jævlig billig dekk, en like billig motor, en enda billigere bil og et enda billigere drivstoff.

Passasjeren inni sitter på samme flekken og kommer ingensteds. Eleven er produktet, uten det er alt meningsløst. Men det er slik samfunn ofte utvikler seg; de glemmer hva som skal komme ut av dette. Enkeltmennesket havner i grøfta når ideene raser fram.

Skrevet

Du kan sikkert finne et jævlig billig dekk, en like billig motor, en enda billigere bil og et enda billigere drivstoff.

Passasjeren inni sitter på samme flekken og kommer ingensteds. Eleven er produktet, uten det er alt meningsløst. Men det er slik samfunn ofte utvikler seg; de glemmer hva som skal komme ut av dette. Enkeltmennesket havner i grøfta når ideene raser fram.

Som sagt - jeg forholder meg kun til kvaliteten her. Det betyr ikke at jeg mener at windows er kvalitetsløst.

"..............................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...