Gå til innhold

Dovne hender

Anbefalte innlegg

dinesen1365380958

Hei,i svangerskapet i ca uke 36 dovnet/sovnet min høyre hånd. I ca 38 uke sovnet store deler av den venstre hånden også.Nå har jeg født den flotte gutten for 5 dager siden ( 21.02.2006) men hendene sover enda. Når kan jeg forvente at dette går over? Og vil det gå over uten behandling?Det er riktig plagsomt, spesielt i høyre hånd.MvhDinesen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220213-dovne-hender/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Først må jeg få gratulere med den fine gutten.

Det kan høres ut som om du har fått det som kalles Karpal syndrom, noe som ofte opptrer i siste trimester av svangerskapet og som normalt går over innen kort tid etter fødsel. Nervene ut i hendene blir tildels klemt p.g.a. hevelser i de trange kanalene i håndleddet hvor nervene føres ut. Rett etter fødselen kan enkelte få mer ødemer/vannansamlinger, spes. etter keisersnitt, før systemet normaliseres. Det er kun 5 dager etter fødsel og jeg tror du kan forvente bedring innen kort tid. Jeg regner med at du bestiller time hos din lege for etterkontroll. Innen den tid forventer man at det meste er normalisert etter svangerskap og fødsel.

Hvis du synes det er svært plagsomt at armen dovner bort, kan du evt. bandasjere armene lett/ikke stramt om natta.

Jeg ønsker deg lykke til og god bedring.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220213-dovne-hender/#findComment-1644545
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...