Gå til innhold

Feil i ordtak

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hørte på TV at folk har begynt å glemme ordtakene og blander de sammen. Har du noen eksempler på feil ordtak?

Jeg har et fra samlivsforumet:

*svelge det sure eplet*

He he, noen bedre?

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fyrlykt

5

• Sofline

3

• Gemini

2

• Prozak

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Bite rundt den sure salaten?

"........................................."

Gjest Kneipbrødet
Skrevet

Ikke et ordtak akkurat, men. Fra Seksual-forum:

'..så jeg må lissom bare komme meg over den kneipa'.

Gjest gyldenhaar
Skrevet

Jeg har hørt både "å dra alle over en kam" og "å dra alle under en kam". Men jeg er ikke helt sikker på hvilken som er riktig. Selv hender det jeg sier "med hjertet på hånden", selv om jeg er klar over at det blir jo helt feil, hehe...

Skrevet

Jeg har hørt både "å dra alle over en kam" og "å dra alle under en kam". Men jeg er ikke helt sikker på hvilken som er riktig. Selv hender det jeg sier "med hjertet på hånden", selv om jeg er klar over at det blir jo helt feil, hehe...

Eller - å skjære alle med samme kam

skjære alle under samme kam.

Har hørt begge versjonene.

Skrevet

Bite rundt den sure salaten?

"........................................."

Høres fornuftig ut.

;-)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Morsom tråd.

Men med fare for at vi roter fælt med uttrykk etter besøk her.

;-)

Gjest mirakel*2
Skrevet

det verste jeg hører når folk bruker det uttrykket feil er når de sier "å gre alle under en kam"

Skrevet

Det heter ikke å dra over eller under en kam, det heter "Skjære alle over en kam"

Det betyr å behandle alle likt.

Skrevet

Bite i det sure gresset.

Med hjertet i hånda og kofferten i halsen.

En gulrot i enden av tunellen, eller å se en gulrot i mørket.

Skrevet

Jeg kunne sikkert kommet opp med dusinvis, jeg synes jeg hører feil bruk av ord og uttrykk så å si daglig, på radio, i media for øvrig, og rundt meg i jobbsammenheng osv.

Det virker som om skolen ikke lenger tar slikt på alvor, så jeg tror at våre norske uttrykk er en utdøende rase...

Skrevet

Jeg kunne sikkert kommet opp med dusinvis, jeg synes jeg hører feil bruk av ord og uttrykk så å si daglig, på radio, i media for øvrig, og rundt meg i jobbsammenheng osv.

Det virker som om skolen ikke lenger tar slikt på alvor, så jeg tror at våre norske uttrykk er en utdøende rase...

", jeg synes jeg hører feil bruk av ord og uttrykk så å si daglig, på radio, i media for øvrig, og rundt meg i jobbsammenheng osv."

Ett uttrykk jeg ofte hører er "i hytt og pine". Det heter da vitterlig "i kahytt og gevær" :-)

".............................................."

Skrevet

små hender stort hjerte.

Hørte i dag, men det er vel helst stort hjerte små gleder? eller er jeg helt på vidda?

Skrevet

små hender stort hjerte.

Hørte i dag, men det er vel helst stort hjerte små gleder? eller er jeg helt på vidda?

Nå er du på viddene, men det var kanskje en spøk?

Det heter:

Små barn har store gleder.

Små gryter har store ører.

Skrevet

Leste i lokalavisa her, skrevet av en av dens journaliseter:

"Han er ikke kjent for å være den rikeste kniven i skuffen heller da".

Gjest Calóni
Skrevet

"å bli vippet pinnen av" (som i "å bli vippet av pinnen").

Skrevet

"Bite i det sure gresset"..

Klassiker fra lokalavisen "hjemme".

Gjest sofies verden
Skrevet

Skjegget fullt av postkasser ;-)

begge bena trygt plantet oppi salaten... kommer ikke på flere akkurat nå

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...