fyrlykt Skrevet 26. februar 2006 Skrevet 26. februar 2006 Hørte på TV at folk har begynt å glemme ordtakene og blander de sammen. Har du noen eksempler på feil ordtak? Jeg har et fra samlivsforumet: *svelge det sure eplet* He he, noen bedre? 0 Siter
Prozak Skrevet 26. februar 2006 Skrevet 26. februar 2006 Bite rundt den sure salaten? "........................................." 0 Siter
Gjest Kneipbrødet Skrevet 26. februar 2006 Skrevet 26. februar 2006 Ikke et ordtak akkurat, men. Fra Seksual-forum: '..så jeg må lissom bare komme meg over den kneipa'. 0 Siter
Gjest gyldenhaar Skrevet 26. februar 2006 Skrevet 26. februar 2006 Jeg har hørt både "å dra alle over en kam" og "å dra alle under en kam". Men jeg er ikke helt sikker på hvilken som er riktig. Selv hender det jeg sier "med hjertet på hånden", selv om jeg er klar over at det blir jo helt feil, hehe... 0 Siter
fyrlykt Skrevet 26. februar 2006 Forfatter Skrevet 26. februar 2006 Jeg har hørt både "å dra alle over en kam" og "å dra alle under en kam". Men jeg er ikke helt sikker på hvilken som er riktig. Selv hender det jeg sier "med hjertet på hånden", selv om jeg er klar over at det blir jo helt feil, hehe... Eller - å skjære alle med samme kam skjære alle under samme kam. Har hørt begge versjonene. 0 Siter
fyrlykt Skrevet 26. februar 2006 Forfatter Skrevet 26. februar 2006 Bite rundt den sure salaten? "........................................." Høres fornuftig ut. ;-) 0 Siter
Gjest sjøstjerna Skrevet 26. februar 2006 Skrevet 26. februar 2006 Morsom tråd. Men med fare for at vi roter fælt med uttrykk etter besøk her. ;-) 0 Siter
Gjest mirakel*2 Skrevet 26. februar 2006 Skrevet 26. februar 2006 Jeg har hørt både "å dra alle over en kam" og "å dra alle under en kam". Men jeg er ikke helt sikker på hvilken som er riktig. Selv hender det jeg sier "med hjertet på hånden", selv om jeg er klar over at det blir jo helt feil, hehe... det verste jeg hører når folk bruker det uttrykket feil er når de sier "å gre alle under en kam" 0 Siter
Gemini Skrevet 26. februar 2006 Skrevet 26. februar 2006 Jeg har hørt både "å dra alle over en kam" og "å dra alle under en kam". Men jeg er ikke helt sikker på hvilken som er riktig. Selv hender det jeg sier "med hjertet på hånden", selv om jeg er klar over at det blir jo helt feil, hehe... Det heter ikke å dra over eller under en kam, det heter "Skjære alle over en kam" Det betyr å behandle alle likt. 0 Siter
keinstein Skrevet 26. februar 2006 Skrevet 26. februar 2006 Bite i det sure gresset. Med hjertet i hånda og kofferten i halsen. En gulrot i enden av tunellen, eller å se en gulrot i mørket. 0 Siter
Gemini Skrevet 26. februar 2006 Skrevet 26. februar 2006 Jeg kunne sikkert kommet opp med dusinvis, jeg synes jeg hører feil bruk av ord og uttrykk så å si daglig, på radio, i media for øvrig, og rundt meg i jobbsammenheng osv. Det virker som om skolen ikke lenger tar slikt på alvor, så jeg tror at våre norske uttrykk er en utdøende rase... 0 Siter
Prozak Skrevet 26. februar 2006 Skrevet 26. februar 2006 Jeg kunne sikkert kommet opp med dusinvis, jeg synes jeg hører feil bruk av ord og uttrykk så å si daglig, på radio, i media for øvrig, og rundt meg i jobbsammenheng osv. Det virker som om skolen ikke lenger tar slikt på alvor, så jeg tror at våre norske uttrykk er en utdøende rase... ", jeg synes jeg hører feil bruk av ord og uttrykk så å si daglig, på radio, i media for øvrig, og rundt meg i jobbsammenheng osv." Ett uttrykk jeg ofte hører er "i hytt og pine". Det heter da vitterlig "i kahytt og gevær" :-) ".............................................." 0 Siter
Gjest pekka Skrevet 26. februar 2006 Skrevet 26. februar 2006 små hender stort hjerte. Hørte i dag, men det er vel helst stort hjerte små gleder? eller er jeg helt på vidda? 0 Siter
hjertebarnet Skrevet 26. februar 2006 Skrevet 26. februar 2006 små hender stort hjerte. Hørte i dag, men det er vel helst stort hjerte små gleder? eller er jeg helt på vidda? Nå er du på viddene, men det var kanskje en spøk? Det heter: Små barn har store gleder. Små gryter har store ører. 0 Siter
Søssa Skrevet 26. februar 2006 Skrevet 26. februar 2006 Leste i lokalavisa her, skrevet av en av dens journaliseter: "Han er ikke kjent for å være den rikeste kniven i skuffen heller da". 0 Siter
flisa Skrevet 26. februar 2006 Skrevet 26. februar 2006 Ryktet gikk som varmt hvetebrød i tørt gress. 0 Siter
Gjest Calóni Skrevet 26. februar 2006 Skrevet 26. februar 2006 "å bli vippet pinnen av" (som i "å bli vippet av pinnen"). 0 Siter
Hawkwind Skrevet 26. februar 2006 Skrevet 26. februar 2006 "Bite i det sure gresset".. Klassiker fra lokalavisen "hjemme". 0 Siter
Gjest sofies verden Skrevet 26. februar 2006 Skrevet 26. februar 2006 Skjegget fullt av postkasser ;-) begge bena trygt plantet oppi salaten... kommer ikke på flere akkurat nå 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.