Gå til innhold

Den norske "fiaskoen"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er visst OL over, og vi har gjort de dårligste lekene på mange år. Og akkurat det er visst helt krise for mediene, for alle toppidrettssjefer og direktører og you name it.

Det virker nå som at det at Norge "mislyktes" i OL er verdens største katastrofe.

Når ble idretten så forbanna viktig? Idrett skal være moro. Det er ikke rart at man ikke lykkes når man har et enormt press på seg fra sponsorer, medier og det norske folk og alle forventer at man skal ta gull. Man blir syk rett før og under OL, men alle forventer visst like fullt at man vinner likevel.

Jeg har alltid likt å både se og drive idrett, og jeg syns det er moro at vi har gjort det bra i lang tid. Men akkurat nå får jeg en litt flau smak i munnen når jeg hører begrep som "fiasko", "lyktes ikke", og "nedtur" bli brukt om den norske innsatsen. Klart det er synd for utøverne at de ikke nådde målsetningen sin. Men de har gjort et hederlig forsøk.

De har deltatt, de har fått noen medaljer, og de har vært med på å gjøre lekene spennende.

Ok, så er vi litt skuffet. Men det er ikke verdens undergang.

Skrevet

Helt og holdent 100% enig.

Tror denne "nedturen" bare er til det positive for idrettsNorge. Vi har levd for lenge på resultatene og minnene fra Lillehammer OL. Nå får vi sjansen til å endre strategier, og slippe nye og friskere talenter til.

Svenskene har opplevd nedturene, men i dette OL`et lyktes de - nettopp fordi de har endret treningsstrategier.

Ingenting er så galt at det ikke er godt for noe. Det blir nye medaljer og resultater om fire år.

Angela1365380318
Skrevet

Idretten er lagt opp til at noen må tape og andre vinne. Hvorfor mener vi at Norge alltid bør vinne, vi har nesten ingen innbyggere i forhold til andre land og av de få vi er skal i være best i alt?

Jeg unner absolutt de andre landene gull.

Jo visst har sikkert våre trent mye, men det har tydeligvis de andre også, og de var best.

Ser ikke katastrofen i det.

Skrevet

Tror denne "nedturen" bare er til det positive for idrettsNorge. Vi har levd for lenge på resultatene og minnene fra Lillehammer OL. Nå får vi sjansen til å endre strategier, og slippe nye og friskere talenter til.

Svenskene har opplevd nedturene, men i dette OL`et lyktes de - nettopp fordi de har endret treningsstrategier.

Ingenting er så galt at det ikke er godt for noe. Det blir nye medaljer og resultater om fire år.

Idrett på toppnivå (profesjonellt nivå) har da forlengst gått fra det å bare skulle være moro.

"............................................."

Skrevet

Hmmm...den skulle være til trådstarter, tror jeg.

"........................................"

Skrevet

Jaja, kanskje man kan oppleve det noe oppsiktsvekkende fenomenet at norske idrettsutøvere nå fremstår med en viss ydmykhet i media fremover?

Glad hele greia er over for min del.

Skrevet

Enig med Prozak under her med at proff idrett for lengst har gått bort fra å bedrives bare for morro! Og det er alle klar over! Svært få er med i et ol bare for å delta.

Det koster utrolig mye både i rene penger og i mentalitet for å drive sport på den her måten, og utøvere trener hele livet for å delta på akkurat OL. Når mange av våre utøvere i tillegg dominerer sine respektive idretter til "vanlig", er det lett å forstå at folk, og ikke minst utøverne selv er skuffet! Spesielt når den største grunnen til "fiaskoen" ikke er at utøverne våre er noe dårligere enn de andre, men fordi et virus herjet leiren noen dager før de skulle i ilden!

For mange av oss er det ikke noen fiasko å tape, men når du trener hele livet for å være med på noe du kanskje bare får være med på 1-3 ganger, og i tillegg lever av det, ja da skjønner jeg at det er skuffende å prestere dette!

Skrevet

Fiaskoen er først og fremst medieskapt. Når man lager avis/TV så er det verste man vet "hederlige" resultater - da er det vanskelig å finne noe å skrive om.

Som Karen Marie sa før OL startet, så er det veldig fint når det er en nordmann som vinner, men sett fra hennes perspektiv som studio-reporter, er det nesten like bra når norge gjør fiasko. Og det gjelder selvsagt også avisene.

Skrevet

Idrett på toppnivå (profesjonellt nivå) har da forlengst gått fra det å bare skulle være moro.

Jeg vet at idretten ikke er bare moro lenger. Og jeg skjønner at for utøvernes del er det forferdelig kjipt å mislykkes når man har trent så hardt og så lenge.

Jeg synes bare at mentaliteten til mediene og alle som står rundt, er litt på trynet. De setter målsetninger om antall medaljer. De forventer resultater. Vi er vant til at Norge alltid vinner. Det må gå dårlig før eller senere.

Synes det er synd når innsatsen slaktes.

Skrevet

Jeg er enig med deg. Norge har dessuten tatt nesten like mange medaljer som de pleier (så vidt jeg husker), bare med "feil" farge, og ligger langt oppe på poenglista. Selvsagt også max uflaks med så mye sykdom.

Dessuten er det jo bare bra med litt konkurranse. Så blir man desto gladere når de vinner neste OL. :-)

Skrevet

Helt enig, synes dette er krisemaksimering på sitt verste.

Synes ikke det er så dårlig med 19 medaljer jeg

Det er sikkert enkelt-ting man kan ta opp, som smøretabber og sykdom pga overtrening og unormalt skjørt immunforsvar, men det er allikevel ikke grunn for noen enorm oppvask...

Det er snakk om hundredelers feilmarging i mange tilfeller. Og det å ha dagen eller ikke. Og det at andre faktisk også trener og gjør sine ting riktig (de fleste i alle fall), så hvorfor skal VI vinne alt???

Skrevet

Jeg vet at idretten ikke er bare moro lenger. Og jeg skjønner at for utøvernes del er det forferdelig kjipt å mislykkes når man har trent så hardt og så lenge.

Jeg synes bare at mentaliteten til mediene og alle som står rundt, er litt på trynet. De setter målsetninger om antall medaljer. De forventer resultater. Vi er vant til at Norge alltid vinner. Det må gå dårlig før eller senere.

Synes det er synd når innsatsen slaktes.

Det er jeg enig i. Sammenliknet med totalen, alle andre land, hele OL etc., så gjorde norge det helt ok. Mye dårligere enn forventet, men det er nå sånt som skjer.

".............................................."

Skrevet

Jaja, kanskje man kan oppleve det noe oppsiktsvekkende fenomenet at norske idrettsutøvere nå fremstår med en viss ydmykhet i media fremover?

Glad hele greia er over for min del.

Nå synes jeg ikke det er idrettsutdøverne selv som stort sett mangler normal ydmykhet. Det er vel heller media og apparatet rundt. Er man god, så skal man selvfølgelig ikke måtte late som om man er amatør.

Skrevet

Det verste er nå likevel at svenskene gjorde det bedre enn oss ;-)

Skrevet

Enig! Norge trenger en skikkelig nedtur for å kunne glede seg over gode prestasjoner i framtiden. Det har jo blitt sånn at vi _skal_ ta gull, et sølv er ikke godt nok.

Skrevet

vi fikk ganske mange medaljer om ikke gull.Vi i Norge må tåle at andre og vinner.Alle lands deltakere trener jo for gull.

Tror Nordmenn hadde godt av at det ikke ble så mye gull denne gangen

Gjest abrahamsen
Skrevet

Enig! Norge trenger en skikkelig nedtur for å kunne glede seg over gode prestasjoner i framtiden. Det har jo blitt sånn at vi _skal_ ta gull, et sølv er ikke godt nok.

To gull er slettes ikke godt nok nei. Millioner av kroner blir brukt på langrenn, og da burde man faktisk forvente at de drar hjem noen få gull.

Ja, jeg er glad OL er over for dette var tragisk. Sett med OL øyne. (Nei det er ikke tragisk i verdenssammenheng.)

Skrevet

Er helt enig med deg Drizzle. Jeg reagerte dessuten kraftig på reporteren i dag, som klarte å forsnakke seg og si at "Finland var uten medaljer. Eh, uten GULLmedaljer. De fikk 6 sølv og (husker ikke hvor mange) bronser".

Det er da UTROLIG BRA å klare 6 sølv i et OL da gitt!

*rister på hodet*

Skrevet

To gull er slettes ikke godt nok nei. Millioner av kroner blir brukt på langrenn, og da burde man faktisk forvente at de drar hjem noen få gull.

Ja, jeg er glad OL er over for dette var tragisk. Sett med OL øyne. (Nei det er ikke tragisk i verdenssammenheng.)

Som veldig sportsinteressert må jeg jo si at det har vært utrolig mange skuffelser under dette OL, men noen må jo vinne da, og andre nasjoner har nok brukt vel så mye penger som Norge.

Forventningene til neste OL blir vel kanskje litt mindre da, og kanskje vi setter større pris på sølv og bronsje enn vi har gjort nå.

Skrevet

Særdeles morsomt blir det nå og tenke tilbake på "talen" Tore Ruud Hofstad holdt til Petter Nordtug like før OL.

Han sa at selv om Petter nå var skuffet over at han ikke ble tatt ut så ville han skjønne det senere.

Ja, han har nok skjønt mye han nå, mye dårligere hadde han sikkert ikke gjort det han heller. Tore stivnet jo før han rakk og starte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...