Gjest Lulu_me Skrevet 14. mars 2001 Del Skrevet 14. mars 2001 Nå har jeg og kjæresten prøvd og bli gravide i 10 mndr! Men ingenting har skjedd enda. Er ikke det et tegn på at noe kan være gale? Jg har veldig uregelmessig mens.Kan det da hende at jeg ikke har eggløsning? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/22028-10-mndr/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 14. mars 2001 Del Skrevet 14. mars 2001 Hvis du har mer enn 35 dager mellom blødningene kan det være sviktende eggløsning. Se vedlegg. UTREDNING av BARNLØSHET Man starter vanligvis utredning etter ett års forsøk. På kvinnen foretas en underlivsundersøkelse for å utelukke infeksjon. Legen undersøker livmor og eggstokker ved denne undersøkelsen, evt supplerer man med ultralyd. Så undersøker man for eggløsning. Det kan gjøres ved temperaturmåling daglig gjennom en måned, etter eggløsning stiger temperaturen ca en halv grad. Man kan måle progsteron-innholdet (progesteron dannes etter eggløsning) i blodet på 3-7 dager før ventet menstruasjon. Ofte sjekkes også andre hormoner som kan hemme befruktning (prolaktin og stoffskifteforstyrrelser). Egglederne kan undersøkes med røntgen, eller laparoskopi ("Kikkhulsoperasjon") i narkose. Hos mannen vil man undersøke en sædprøve, evt vil man foreta en "etter-samleie-test" hvor man vil se hvordan sædcellene kommer opp i livmorhalsen på kvinnen. Det er en enkel og smertefri undersøkelse. Noen ganger ønsker legen å foreta en undersøkelse av mannen, men det er en spesialistoppgave som en gynekolog foretar. Behandling vil avhenge av funnet, og nesten all behandling kan foretas i "offentlig helsevesen" her i landet. Det er kortere ventetid ved de private sentre, men det er veldig mye dyrere. Noen behandlinger er ikke tillatt i Norge (f.eks. eggdonasjon). For prøverørsbehandling er det en grense på 38 år for behandling. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/22028-10-mndr/#findComment-94667 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilium Skrevet 16. mars 2001 Del Skrevet 16. mars 2001 Hei Lulu_me, jeg er selv ufrivillig barnløs, og skal prøve å gi deg noen svar. Vanligvis starter man ikke utredning for barnløshet før paret har prøvd i 1 år +. Men jeg ser du skriver du har uregelmessige sykluser - hvis de er uregelmessige og lange kan det være et tegn på hormonforstyrrelser som igjen forstyrrer eggløsning, bl.a. PCOS. PCOS er karakterisert ved uregelmessige sykluser, økt hårvekst, økt acne, overvekt for noen. Det kan også være et tegn på lavt stoffskifte, men da er det som regel også andre symptomer; utmattethet, vektøkning mfl. Hvis du mener du har så uregelmessige sykluser at det er vanskelig å finne eggløsningen ville jeg tatt kontakt med en gynekolog allerede nå. Hvis det er "bare" en hormonforstyrrelse kan dette løses med medisiner og dere kan bli gravide på egenhånd. Hvis det ikke er snakk om så store forskyvninger i syklusene bør du ikke stresse med det, men heller prøve noen måneder til før du går til legen. Av alle par som prøver vil ca. 80 % lykkes i løpet av det første året, så oddsene er på deres side! Lykke til, hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/22028-10-mndr/#findComment-95020 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.