Gå til innhold

Jobbfravær for spesialistkonsultasjon for 14-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det lov å få en fridag med lønn for å reise til et sykehus 12 mil unna, og man har en 14-åring som skal til spesialist?

Kun som fridag uten lønn, eller som feriedag?

Gjelder er privat bedrift, ikke statlig eller kommunal.

Skrevet

man kan få velferdspermisjon -men det er vel uten lønn....men du kan ta en sykedag selv -kanskje?

Skrevet

man kan få velferdspermisjon -men det er vel uten lønn....men du kan ta en sykedag selv -kanskje?

Har nok litt for høy moral til å ta en egen sykedag for å reise.

Det får bli en feriedag.

Skrevet

Har nok litt for høy moral til å ta en egen sykedag for å reise.

Det får bli en feriedag.

Søk din nærmeste overordnede om en velferdspermisjon _med_ lønn.

Det verste som kan skje at du får avslag og må ta en feriedag (som planen din er).

Skrevet

Søk din nærmeste overordnede om en velferdspermisjon _med_ lønn.

Det verste som kan skje at du får avslag og må ta en feriedag (som planen din er).

Velferdspermisjon MED lønn er vel ingen rettighet? Men kun noe man får innvilget av en velvillig arbeidsgiver?

Skrevet

Velferdspermisjon MED lønn er vel ingen rettighet? Men kun noe man får innvilget av en velvillig arbeidsgiver?

I det offentlige har vi i alle fall rett på velferdsperm med lønn i noen tilfeller. F.eks. ved begravelser og slikt. Kan ikke tenke meg at jeg ville fått nei på en forespørsel om fri med lønn i et slikt tilfelle som du beskriver.

Skrevet

I det offentlige har vi i alle fall rett på velferdsperm med lønn i noen tilfeller. F.eks. ved begravelser og slikt. Kan ikke tenke meg at jeg ville fått nei på en forespørsel om fri med lønn i et slikt tilfelle som du beskriver.

Man får vel lov til å ta sykemelding pga. sykt barn? Dette må vel kvalifisere som det? Eller er det bare min arbeidsgiver som har det sånn?

Skrevet

Man får vel lov til å ta sykemelding pga. sykt barn? Dette må vel kvalifisere som det? Eller er det bare min arbeidsgiver som har det sånn?

Ikke når barnet er 14 år gammelt.

Skrevet

Du skal bruke sykemelding KUN når det er deg selv som er syk.

Når barnet er sykt, bruker du av "syke-barn-kvoten".

Skrevet

Du skal bruke sykemelding KUN når det er deg selv som er syk.

Når barnet er sykt, bruker du av "syke-barn-kvoten".

Ikke når de er over 12 år.

Skrevet

Slik er reglene hos oss;

Følge av barn til lege, tannlege etc.

Når ansatte følger barn til lege, tannlege etc i arbeidstiden, gir dette ikke rett til velferdspermisjon med lønn.

Men loven er nå forandret slik at det kan gis omsorgspenger når foreldre følger barn til lege m.v. selv om barnet ikke er sykt eller pleietrengende den aktuelle dagen. Dette er imidlertid ikke en tilleggsrettighet, men er inkludert i de 10 dagene pr. kalenderår som foreldre kan gis omsorgspenger i forbindelse med barns sykdom. ( Denne retten gjelder ut det kalenderåret barnet fyller 12 år ).

Fravær deler av dag likestilles i denne sammenheng med hel dags fravær, slik at den ansatte må levere egenmelding selv om man følger barnet til lege og bare er borte fra jobben et par timer. Alternativet er å benytte permisjon uten lønn eller avspasering av fleksitid/overtid.

Skrevet

Ikke når de er over 12 år.

Nei, så det etter jeg hadde skrevet innlegget...

Skrevet

Slik er reglene hos oss;

Følge av barn til lege, tannlege etc.

Når ansatte følger barn til lege, tannlege etc i arbeidstiden, gir dette ikke rett til velferdspermisjon med lønn.

Men loven er nå forandret slik at det kan gis omsorgspenger når foreldre følger barn til lege m.v. selv om barnet ikke er sykt eller pleietrengende den aktuelle dagen. Dette er imidlertid ikke en tilleggsrettighet, men er inkludert i de 10 dagene pr. kalenderår som foreldre kan gis omsorgspenger i forbindelse med barns sykdom. ( Denne retten gjelder ut det kalenderåret barnet fyller 12 år ).

Fravær deler av dag likestilles i denne sammenheng med hel dags fravær, slik at den ansatte må levere egenmelding selv om man følger barnet til lege og bare er borte fra jobben et par timer. Alternativet er å benytte permisjon uten lønn eller avspasering av fleksitid/overtid.

Takk for opplysningene.

Kan vel konkludere med at det for mitt vedkommende må bli permisjon uten lønn eller feriedag, da jeg ikke har noe avspasering til gode.

Skrevet

Takk for opplysningene.

Kan vel konkludere med at det for mitt vedkommende må bli permisjon uten lønn eller feriedag, da jeg ikke har noe avspasering til gode.

ja, eller søk!

Skrevet

Har du sjekket om du får det dekket gjennom Trygdekontoret?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...