Gå til innhold

Gilde-kjøttdeig og EU-motstandere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke så mange år siden Prior markedsførte Ungarsk smuglerkylling som godt norsk heller.

Skrevet

Nå kan de for alvor begynne å lete etter land som er verre.

De trenger ikke dra langt. I Finland finnes til og med trikiner i svinekjøtt.

Skrevet

Nå kan de for alvor begynne å lete etter land som er verre.

De trenger ikke dra langt. I Finland finnes til og med trikiner i svinekjøtt.

Du mener altså at alle andre land har mye dårligere mathelse enn oss, og at f eks Finland er en av verstingene?

Skrevet

Du mener altså at alle andre land har mye dårligere mathelse enn oss, og at f eks Finland er en av verstingene?

OI, det var å ilegge meg ytringer i masssssevis.

Nei, jeg mener ikke det.

Hva mener du om denne saken?

Skrevet

En slik enkelthendelse rokker ikke ved det faktum at Norge har trygg mat. Alle som produserer mat her i landet er underlagt et aller helvetes strengt kvalitetsregime, både egenpålagt og gjennom mattilsynet.

Men det er klart at man må ta lærdom av hendelsen og innføre hyppigere kontroller f.eks. på coli-bakterier. Bakteriene finnes i innvoller på dyr og hvis dette forurenser skrotten for øvrig, er farseprodukter utsatt.

Jeg vet ikke så mye om dette, men forstår det slik at det er mange ulike typer coli-bakterier og at det derfor kan være vanskelig å teste på hele spekteret kontinuerlig.

Kanskje noen dolere kan mer om dette?

...

Hvis man lar sitt syn på EU påvirkes av disse bakteriene, er man litt i overkant lettpåvirkelig.

Skrevet

OI, det var å ilegge meg ytringer i masssssevis.

Nei, jeg mener ikke det.

Hva mener du om denne saken?

Jeg er vel en såpass svoren EU-tilhenger at jeg liker å ta tak i motstandernes ofte vikarierende argumenter for å opprettholde høye grenser rendyrket proteksjonisme.

Det var mitt motiv for tråden. Man skal jo ikke "godte seg" over at vi har utrygg mat, men jeg godter meg over at en av argumentene mot EU-medlemskap, nemlig at vi liksom skal ha så ren mat i forhold til andre europeere, nå har mistet litt av ammunisjonen... ;o)

Skrevet

En slik enkelthendelse rokker ikke ved det faktum at Norge har trygg mat. Alle som produserer mat her i landet er underlagt et aller helvetes strengt kvalitetsregime, både egenpålagt og gjennom mattilsynet.

Men det er klart at man må ta lærdom av hendelsen og innføre hyppigere kontroller f.eks. på coli-bakterier. Bakteriene finnes i innvoller på dyr og hvis dette forurenser skrotten for øvrig, er farseprodukter utsatt.

Jeg vet ikke så mye om dette, men forstår det slik at det er mange ulike typer coli-bakterier og at det derfor kan være vanskelig å teste på hele spekteret kontinuerlig.

Kanskje noen dolere kan mer om dette?

...

Hvis man lar sitt syn på EU påvirkes av disse bakteriene, er man litt i overkant lettpåvirkelig.

Nei, men du må jo se at en av motstandernes kjepphester, utrygg mat fra EU-land, plantet i opinionene av landbruksorganisasjonene og omsetningsleddene, nå har mistet noe av futten...;o)

Skrevet

Jeg er vel en såpass svoren EU-tilhenger at jeg liker å ta tak i motstandernes ofte vikarierende argumenter for å opprettholde høye grenser rendyrket proteksjonisme.

Det var mitt motiv for tråden. Man skal jo ikke "godte seg" over at vi har utrygg mat, men jeg godter meg over at en av argumentene mot EU-medlemskap, nemlig at vi liksom skal ha så ren mat i forhold til andre europeere, nå har mistet litt av ammunisjonen... ;o)

Ren mat er nok fordi kontrollene er så strenge og at vi har et strengt veterinærvesen. Vi får aldri vite hva den sparer oss for. En slektning jobber på slakteri og tar prøver av slakt for analyse. Det hender at dyr er syke, men svin er friskere enn folk her i landet. Klart at små besetninger gir friskere og gladere dyr enn store under gitte forhold av ulike grunner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...