Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går kveld skulle jeg smøre en skive til sønnen min på 3 år,fra kneipbrødet vi kjøpte på lørdag. Like før jeg skulle begynne og skjære i brødet, ser jeg et merkelig langt "frø". Da jeg så litt bedre etter, viste det seg nemlig at dette _ikke_ var et "frø".

Det var en godt gjennomstekt åme, som lå oppå brødet.

Æsj, så utrolig ekkelt.

Hva gjør dere når slike ting skjer? Skriver dere mail til produsenten, eller kaster dere bare produktet i søpla og tenker ikke mer på det?

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nilia

9

• flisa

6

• Excelsion

4

• Hawkwind

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Streker på veggen..!
Skrevet

Hva er en åme? mark el no?

Gjest sarah bernard
Skrevet

Åh, fy. I dag fann jeg faktisk for første gang et fremmedelement i brødskiven min. Kunne minne om stein, men ikke fullt så hardt.

Mista bare lysten på å spise opp. Så, kastet skiven og resten av frokosten i søpla. Ingen mail til produsent. Første gang jeg opplever slikt. Uhell forekommer overalt. Ingen krise.

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Åme er det samme som larve.

Skrevet

ja, bare at denne er mye mindre enn en mark da. Den var kanskje litt over en cm lang. Man ser dem ofte på blader. De er grønn/brune i fargen, og er ikke glatt oppå, men har "ledd" hele veien oppå ryggen. De kan faktisk stå loddrett og de lager spinn.

I alle fall :D

Denne var mørkebrun/sort, så den var skikkelig godt stekt:)

Hvordan ser foresten slike melbiller ut? Kan det ha vært det?

Æsj..

Gjest Streker på veggen..!
Skrevet

Åh, fy. I dag fann jeg faktisk for første gang et fremmedelement i brødskiven min. Kunne minne om stein, men ikke fullt så hardt.

Mista bare lysten på å spise opp. Så, kastet skiven og resten av frokosten i søpla. Ingen mail til produsent. Første gang jeg opplever slikt. Uhell forekommer overalt. Ingen krise.

Spiste ikke jordbær på et par år jeg sist jeg fant no...

Gjest sarah bernard
Skrevet

Spiste ikke jordbær på et par år jeg sist jeg fant no...

Åh, fy. Huff, kan igrunn bli litt nevrotisk av å tenke på det. Skal ikke lese mer i denne tråden tror jeg. Bedre å fordøye en larve enn å være hysterisk resten av livet.

;-/

Gjest Elextra
Skrevet

Brente kornbiter, som nesten føles som stener når man biter i dem, er jo ganske vanlig i brød.

Gjest sarah bernard
Skrevet

ja, bare at denne er mye mindre enn en mark da. Den var kanskje litt over en cm lang. Man ser dem ofte på blader. De er grønn/brune i fargen, og er ikke glatt oppå, men har "ledd" hele veien oppå ryggen. De kan faktisk stå loddrett og de lager spinn.

I alle fall :D

Denne var mørkebrun/sort, så den var skikkelig godt stekt:)

Hvordan ser foresten slike melbiller ut? Kan det ha vært det?

Æsj..

Melbiller er sorte og små. Kryper fort. Kan fly, såvidt jeg erindrer.

Dette bringer minner... Husker nå at jeg har sett mange av dem... Og, at vannet inneholdt utrolig mange kryp. Utrolig hva man kan bli vant til. Etterhvert nøyde jeg meg med å pirke dem ut med fingeren og drakk vannet gledelig. Dette var ikke i Norge.

Gjest sarah bernard
Skrevet

Brente kornbiter, som nesten føles som stener når man biter i dem, er jo ganske vanlig i brød.

Ja, lurte på om det kunne være det, og kom frem til at det var ett fremmedelement og ett ekstra brent korn.

Skrevet

Hvilket merke var det?

Jeg har bestandig brødene over i plastposer når jeg kommer hjem, så papirposen har jeg kastet. Husker ikke helt merket (bakerhuset eller noe slik). Det er røde papirposer på dem, og jeg kjøpte brødet på rema.

Skrevet

Melbiller er sorte og små. Kryper fort. Kan fly, såvidt jeg erindrer.

Dette bringer minner... Husker nå at jeg har sett mange av dem... Og, at vannet inneholdt utrolig mange kryp. Utrolig hva man kan bli vant til. Etterhvert nøyde jeg meg med å pirke dem ut med fingeren og drakk vannet gledelig. Dette var ikke i Norge.

Kunne ikke se vinger på denne da, men den er delvis sort da. Den er ca 10-12 mm. Kan en melbille bli så stor?

Kan jo godt hende at det er det da, ikke vet jeg. Men da er det vel mest sannsynlig ikke bare mitt brød som har bille. Melbiller formerer seg jo. Får man det først i en melpakke, og det får være der en god stund, så legger de vel egg i alt mel som er tilgjengelig for dem?!

Skrevet

Slikt er ekkelt.

For min del kom Cuba-sjokolade på forbudslista etter en ungdomsopplevelse hvor innholdet i pakka ga meg assossiasjoner til Poltergeist.

Halvveis nedi sjokoladen så jeg plutselig masse hvite greier som bevegde på seg.

Helt klart ekkelt.

Skrevet

Slikt er ekkelt.

For min del kom Cuba-sjokolade på forbudslista etter en ungdomsopplevelse hvor innholdet i pakka ga meg assossiasjoner til Poltergeist.

Halvveis nedi sjokoladen så jeg plutselig masse hvite greier som bevegde på seg.

Helt klart ekkelt.

Æææsssjjj. Er det noe som er mer ekkelt enn å finne et dødt innsekt i maten, så er det når insektet lever.

Jeg kjøper ofte isbergsalat. En gang jeg skulle til å kutte opp salaten, så titta jeg tilfeldigvis mellom noen blader. (Jeg skjærer ofte opp salaten først, og så har jeg det over i en sil og vasker det under kranen etterpå.

Der så jeg den tjukkeste marken jeg noen gang har sett. Den var ikke så lang. Kanskje bare et par cm, men den var jo nesten et par cm tjukk også.

Hele greia gikk i søpla. Hadde til og med en ekstra pose utenpå søppelposen. Og rett ut i søppelkassen bar det med den.

Ville ikke ha den i hus engang, for jeg så for meg at den ville komme krypende ut av posen:)

Da var jeg bra glad for at jeg ikke hadde snitta opp kålen ja. Etter det har jeg bestandig vaska hele bladene, et etter et, når jeg skal lage salat at isbergsalat :)

Gjest sarah bernard
Skrevet

Kunne ikke se vinger på denne da, men den er delvis sort da. Den er ca 10-12 mm. Kan en melbille bli så stor?

Kan jo godt hende at det er det da, ikke vet jeg. Men da er det vel mest sannsynlig ikke bare mitt brød som har bille. Melbiller formerer seg jo. Får man det først i en melpakke, og det får være der en god stund, så legger de vel egg i alt mel som er tilgjengelig for dem?!

Ja, det er bare å kaste melet om du har fått bille oppi. Kast det for all del ikke i søpla inne i huset. Få det langt bort. Gjerne i vann.

Mener å huske at de fløy litt nedi bøtta jeg hadde mel i, men er ikke sikker på om jeg husker rett.

10-12 mm kan stemme.

Skrevet

Ja, det er bare å kaste melet om du har fått bille oppi. Kast det for all del ikke i søpla inne i huset. Få det langt bort. Gjerne i vann.

Mener å huske at de fløy litt nedi bøtta jeg hadde mel i, men er ikke sikker på om jeg husker rett.

10-12 mm kan stemme.

Hmm, da burde jeg kanskje ha sagt fra til rema eller produsenten. Hvis de har fått melbiller i melet sitt, så går nok dette utover flere enn bare meg vil jeg tro..!

Skrevet

Æææsssjjj. Er det noe som er mer ekkelt enn å finne et dødt innsekt i maten, så er det når insektet lever.

Jeg kjøper ofte isbergsalat. En gang jeg skulle til å kutte opp salaten, så titta jeg tilfeldigvis mellom noen blader. (Jeg skjærer ofte opp salaten først, og så har jeg det over i en sil og vasker det under kranen etterpå.

Der så jeg den tjukkeste marken jeg noen gang har sett. Den var ikke så lang. Kanskje bare et par cm, men den var jo nesten et par cm tjukk også.

Hele greia gikk i søpla. Hadde til og med en ekstra pose utenpå søppelposen. Og rett ut i søppelkassen bar det med den.

Ville ikke ha den i hus engang, for jeg så for meg at den ville komme krypende ut av posen:)

Da var jeg bra glad for at jeg ikke hadde snitta opp kålen ja. Etter det har jeg bestandig vaska hele bladene, et etter et, når jeg skal lage salat at isbergsalat :)

Akkurat en sånn åme kom jeg over i issalaten en gang også... Det er den største åma jeg noen gang har sett. Den var gråaktig og fæl!!!!

Gjest sarah bernard
Skrevet

Hmm, da burde jeg kanskje ha sagt fra til rema eller produsenten. Hvis de har fått melbiller i melet sitt, så går nok dette utover flere enn bare meg vil jeg tro..!

Hvor lenge har du hatt melet og hvordan har du oppbevart det da?

Om jeg fann biller i ny pakke mel kjøpt på butikken (i Norge), ville jeg sagt ifra, ja.

Skrevet

Hvor lenge har du hatt melet og hvordan har du oppbevart det da?

Om jeg fann biller i ny pakke mel kjøpt på butikken (i Norge), ville jeg sagt ifra, ja.

Jeg har ikke kjøpt mel, men et ferdig kneipbrød med en stekt bille i..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...