Gå til innhold

Dette burde jeg selvfølgelig vite

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er helt flaut at jeg ikke vet, og kanskje jeg egentlig vet det men har glemt det bittelitt, men her kommer altså spørsmålet:

Hvorfor er det sommer og vinter? Altså hva er det som gjør at det blir kaldt og varmt? Og hvorfor er det motsatt på andre siden av kloden i f.eks Australia? Jeg vet jo selvfølgelig at det har noe mer solen og jordens rotering å gjøre men jeg kommer ikke på noe mer.

• Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mary Poppins

14

• Darkko

12

• Prozak

10

• morsan

9

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Streker på veggen..!
Skrevet

Dette er ikke seriøst? Eller?

Si det da skeptisk nå, istede for og lure på om det er seriøst :P

Skrevet

Fordi jordkloden "henger på skrå" i forhold til sola

Skrevet

Dette er ikke seriøst? Eller?

Hehe jo

Gjest Streker på veggen..!
Skrevet

Næimen ikke sikker jeg heller!

Jeg vet at jorda ikke spinner i fast possisjon. Altså.. den tilter på aksen sammtidig som den spinner rundt. Men vet ikke helt om det er grunnen..

Er kansje heller rotasjonen rundt sola som gjør at det blir vinter og sommer. Men jeg vet ikke hvor lang tid det tar for jorda og gå rundt sola ;)

Og den spinner vel ikke helt i en perfekt sirkel rundt sola heller... i think... ;p

Skrevet

det kommer av temperaturen, det se!:-)

Hehe ja jeg skjønner det, men hvorfor er det varmt her når det er kalt i Aunstralia og motsatt, mens alle land i nærheten av ekvator er varme nesten hele tiden.

Skrevet

Oi det ble mye å lese.

Hvis jeg har fortstått det riktig tar jorden 365 dager å sirklere rundt solen, samtidig som det tar jorden 365 dager å rotere 360grader. Ja det må være det.

Men jeg trodde jorden roterte 360grader hver dag, og at det tok 24 timer og derfor har vi natt og dag.

*forvirret*

Skrevet

Næimen ikke sikker jeg heller!

Jeg vet at jorda ikke spinner i fast possisjon. Altså.. den tilter på aksen sammtidig som den spinner rundt. Men vet ikke helt om det er grunnen..

Er kansje heller rotasjonen rundt sola som gjør at det blir vinter og sommer. Men jeg vet ikke hvor lang tid det tar for jorda og gå rundt sola ;)

Og den spinner vel ikke helt i en perfekt sirkel rundt sola heller... i think... ;p

Jeg tror egentlig jeg fant ut av det, men ble litt usikker igjen, se svaret mitt til laban :)

Skrevet

Hadde jeg orket ville jeg ringt pappa og fått svært detaljerte svar på dette, men da kan jeg risikere at han snakker i ett kjør i en time om det. Og faren for at han ringer etter en stund om glemte momenter er sterkt tilstede ;-)

Skrevet

Hadde jeg orket ville jeg ringt pappa og fått svært detaljerte svar på dette, men da kan jeg risikere at han snakker i ett kjør i en time om det. Og faren for at han ringer etter en stund om glemte momenter er sterkt tilstede ;-)

Hehe, det er ikke så viktig altså ;)

Skrevet

Hehe, det er ikke så viktig altså ;)

Det var slik jeg vurderte det også, he he.

Skrevet

Oi det ble mye å lese.

Hvis jeg har fortstått det riktig tar jorden 365 dager å sirklere rundt solen, samtidig som det tar jorden 365 dager å rotere 360grader. Ja det må være det.

Men jeg trodde jorden roterte 360grader hver dag, og at det tok 24 timer og derfor har vi natt og dag.

*forvirret*

Natt og dag skyldes at jorden snurrer rundt sin egen akse.

Sommer-vinter skyldes at jorden går i bane rundt sola. Og fordi jorda står på skrå i samme vinkel hele tiden mens den går rundt sola, betyr det at den delen av jorda som vender lengst bort fra sola har vinter. Det er sommer på den nordlige halvkule når den er nærmest sola. Da er det vinter på den sørlige halvkule. Den delen av jorda som er nærmest sola, har sommer og omvendt.

Skrevet

Si det da skeptisk nå, istede for og lure på om det er seriøst :P

Noen har vært inne på det, og noen rekker sikkert å si det før jeg får ferdig denne meldinga, men here goes:

Jorda spinner rundt seg selv, en gang pr. døgn, langs en akse som går mellom Nordpolen og Sørpolen. I tillegg går jorda i bane rundt sola, en gang i året.

Aksen mellom Nordpolen og Sørpolen er ikke vinkelrett på den den flata jorda går rundt sola i. Det vil si at f.eks. i desember, så vil Norpolen "peke" vekk fra sola litt, mens Sørpolen vil "peke" mot sola. I juni er det motsatt.

Når Norpolen peker mot sola (sommer) får vi her i nord mere sol og lengst nord er det sol hele døgnet. Derfor er det varmere om sommeren enn om vinteren, når vi er i skyggen nesten hele dagen.

En annen grunn til at det er varmere ved ekvator, er at der treffer sola rett på (sola står rett opp), mens den lengre nord treffer i en vinkel (sola står lavere på himmelen). Dette gjør at vi får en lavere tetthet av solstråler enn det de får lengre sør. Strålene går også gjennom mere atmosfære for å nå oss, og en del varme forsvinner derfor før strålene når ned til kalde Norge :)

Kort fortalt :)

Skrevet

Noen har vært inne på det, og noen rekker sikkert å si det før jeg får ferdig denne meldinga, men here goes:

Jorda spinner rundt seg selv, en gang pr. døgn, langs en akse som går mellom Nordpolen og Sørpolen. I tillegg går jorda i bane rundt sola, en gang i året.

Aksen mellom Nordpolen og Sørpolen er ikke vinkelrett på den den flata jorda går rundt sola i. Det vil si at f.eks. i desember, så vil Norpolen "peke" vekk fra sola litt, mens Sørpolen vil "peke" mot sola. I juni er det motsatt.

Når Norpolen peker mot sola (sommer) får vi her i nord mere sol og lengst nord er det sol hele døgnet. Derfor er det varmere om sommeren enn om vinteren, når vi er i skyggen nesten hele dagen.

En annen grunn til at det er varmere ved ekvator, er at der treffer sola rett på (sola står rett opp), mens den lengre nord treffer i en vinkel (sola står lavere på himmelen). Dette gjør at vi får en lavere tetthet av solstråler enn det de får lengre sør. Strålene går også gjennom mere atmosfære for å nå oss, og en del varme forsvinner derfor før strålene når ned til kalde Norge :)

Kort fortalt :)

Bra forklaring!

Skrevet

Hahaha, du er i hvert fall modig som spør under ditt eget nick! ;o)

For øvrig hadde Darkko et godt og ryddig svar til deg, synes jeg. Finfin oppfrisking for enkelte av oss andre også. ;o)

Skrevet

Sommer-vinter skyldes at jorden går i bane rundt sola. Og fordi jorda står på skrå i samme vinkel hele tiden mens den går rundt sola, betyr det at den delen av jorda som vender lengst bort fra sola har vinter. Det er sommer på den nordlige halvkule når den er nærmest sola. Da er det vinter på den sørlige halvkule. Den delen av jorda som er nærmest sola, har sommer og omvendt.

Aha nå tror jeg kanskje jeg har skjønt det... *tenker*.... ja har skjønt det.. tror jeg :)

Skrevet

Hvorfor er det varmt/sommer hele året noen steder da?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...