Gå til innhold

Dette burde jeg selvfølgelig vite

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det varmt/sommer hele året noen steder da?

Fordi landene som ligger nær ekvator får samme innstråling fra sola hele tiden. Det er m.a.o. ikke noe tidspunkt på året som vender bort fra sola!

• Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mary Poppins

14

• Darkko

12

• Prozak

10

• morsan

9

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Noen har vært inne på det, og noen rekker sikkert å si det før jeg får ferdig denne meldinga, men here goes:

Jorda spinner rundt seg selv, en gang pr. døgn, langs en akse som går mellom Nordpolen og Sørpolen. I tillegg går jorda i bane rundt sola, en gang i året.

Aksen mellom Nordpolen og Sørpolen er ikke vinkelrett på den den flata jorda går rundt sola i. Det vil si at f.eks. i desember, så vil Norpolen "peke" vekk fra sola litt, mens Sørpolen vil "peke" mot sola. I juni er det motsatt.

Når Norpolen peker mot sola (sommer) får vi her i nord mere sol og lengst nord er det sol hele døgnet. Derfor er det varmere om sommeren enn om vinteren, når vi er i skyggen nesten hele dagen.

En annen grunn til at det er varmere ved ekvator, er at der treffer sola rett på (sola står rett opp), mens den lengre nord treffer i en vinkel (sola står lavere på himmelen). Dette gjør at vi får en lavere tetthet av solstråler enn det de får lengre sør. Strålene går også gjennom mere atmosfære for å nå oss, og en del varme forsvinner derfor før strålene når ned til kalde Norge :)

Kort fortalt :)

Bra fortalt!

Jeg tror jammen meg jeg har skjønt det nå :)

Skrevet

Oi det ble mye å lese.

Hvis jeg har fortstått det riktig tar jorden 365 dager å sirklere rundt solen, samtidig som det tar jorden 365 dager å rotere 360grader. Ja det må være det.

Men jeg trodde jorden roterte 360grader hver dag, og at det tok 24 timer og derfor har vi natt og dag.

*forvirret*

Det viktigste står i nærheten av den tegningen med sola i midten. Poenget er at jorda står litt på skrå i forhold til sola.

Og nå som tidligere bruker den et døgn på å rotere én gang rundt sin egen akse, ikke et år. Derav natt og dag. Den bruker et år på å gå i bane rundt sola. Derav årstider.

Gjest Streker på veggen..!
Skrevet

Oi det ble mye å lese.

Hvis jeg har fortstått det riktig tar jorden 365 dager å sirklere rundt solen, samtidig som det tar jorden 365 dager å rotere 360grader. Ja det må være det.

Men jeg trodde jorden roterte 360grader hver dag, og at det tok 24 timer og derfor har vi natt og dag.

*forvirret*

Hehe, tror jeg har det nå :P

Tenk deg en globus som spinner rundt. Den er skjev sån at nordpolen ikke er rett opp.

Mens den spinner så tar du tak i den og "retter opp" globusen sånn at nordpolen peker rett opp.

Det samme skjer i virkligheten, jorda spinner rundt sammtidig som den sakte "retter seg opp" og "legger seg på siden" igjen.

Slår du en blyant inn i en appelsin (uten og gå helt igjennom) og dytter på blyanten mens appelsinen ligger på bordet. Så ser vi at appelsinen beveger seg fra side til side, dette er aksen..!

I think... ;p

Skrevet

Hahaha, du er i hvert fall modig som spør under ditt eget nick! ;o)

For øvrig hadde Darkko et godt og ryddig svar til deg, synes jeg. Finfin oppfrisking for enkelte av oss andre også. ;o)

Hehe jeg vurderte faktisk å bruke et annet nick men jeg tenkte shitt au, jeg hadde sikkert komme til å røpe meg etterhvert uansett:)

Skrevet

Hehe, tror jeg har det nå :P

Tenk deg en globus som spinner rundt. Den er skjev sån at nordpolen ikke er rett opp.

Mens den spinner så tar du tak i den og "retter opp" globusen sånn at nordpolen peker rett opp.

Det samme skjer i virkligheten, jorda spinner rundt sammtidig som den sakte "retter seg opp" og "legger seg på siden" igjen.

Slår du en blyant inn i en appelsin (uten og gå helt igjennom) og dytter på blyanten mens appelsinen ligger på bordet. Så ser vi at appelsinen beveger seg fra side til side, dette er aksen..!

I think... ;p

Ikke helt - jorda retter seg ikke opp eller legger seg ned. Den har en konstat vinkling. Men idet den roterer rundt sola vil vinklingen peke i forskjellig retning i forhold til sola, så om sommeren heller jorda slik at Norge peker mer mot sola. Om vinteren peker den mer bort.

Skrevet

Hehe jeg vurderte faktisk å bruke et annet nick men jeg tenkte shitt au, jeg hadde sikkert komme til å røpe meg etterhvert uansett:)

*S*

dessuten må det være OK å ikke huske absolutt alt fra tredjeklasse-pensum!

*erte erte*

Skrevet

Ingen kan alt, og det noen tar for gitt å vite er ukjent kunnskap for andre. Den eneste måten å forbli uvitende på, er å la være å spørre ;)

Skrevet

Ikke helt - jorda retter seg ikke opp eller legger seg ned. Den har en konstat vinkling. Men idet den roterer rundt sola vil vinklingen peke i forskjellig retning i forhold til sola, så om sommeren heller jorda slik at Norge peker mer mot sola. Om vinteren peker den mer bort.

A ok, så jeg skal ta tak i blyanten jeg har i den stakkars appelsinen min her og lage en sirkel med blyanten(når blyanten peker opp og appelsinen ligger på bordet..)?

Skrevet

*S*

*erte erte*

Kan ikke huske og ha lært dette på skolen jeg :P

Så et program på discovery for lenge siden men det er vel det ! :)

Skrevet

Og neste spørsmål blir da: Hvorfor er vi her? Hva gjør vi her? Hvor er vi på vei? Hva er meningen med alt?

:-)

"............................................."

Skrevet

*S*

*erte erte*

Tror faktisk gutten min har kunnet dette fra han var 4-5 år. Husker jeg demonstrerte det med et eple. Beit av en liten del av skallet der hvor Norge var og der New Zealand var for å vise det mer konkret. Og så holdt jeg eplet bort mot ei lampe....

Skrevet

Kan ikke huske og ha lært dette på skolen jeg :P

Så et program på discovery for lenge siden men det er vel det ! :)

Skrevet

A ok, så jeg skal ta tak i blyanten jeg har i den stakkars appelsinen min her og lage en sirkel med blyanten(når blyanten peker opp og appelsinen ligger på bordet..)?

Hmmm... Ikke helt det heller, men jeg liker hvor dette går ;) Hvis du nå tar appelsinen og holder den litt på skrå. Spinn så blyanten rundt - uten at den flytter på seg. Dette er jorda som går rundt en gang pr. dag.

Still deg så ved ei lampe, og begynn å gå rundt den i en sirkel mens du spinner blyanten og appelsinen. Dette er jorda som går rundt sola.

Det du må passe på, er at blyanten peker i samme retning (i forhold til huset, ikke lampa) hele tida. Peker den opp og mot Oslo eller Mekka eller Hawaii når den starter, må den peke opp og mot gitte sted på alle steder på vei rundt lampa.

Det ble litt vanskelig å forklare, men veldig artig å se for seg deg med blyant, appelsin og lampa :D

Skrevet

Tror faktisk gutten min har kunnet dette fra han var 4-5 år. Husker jeg demonstrerte det med et eple. Beit av en liten del av skallet der hvor Norge var og der New Zealand var for å vise det mer konkret. Og så holdt jeg eplet bort mot ei lampe....

Lurt! :-)

Jeg husker ikke om vi har vært innom akkurat dette med årstider og det at jordkloden "er på skrå", men vi har ihvertfall demonstrert med en stor ball som sola og en liten ball som jorda, og så snurret "jorda" rundt seg selv samtidig som vi lot den "gå i bane" rundt " sola"!

Og som "encore" måtte vi ta en runde MED månen snurrendes rundt jorda, men det var ikke lett å få til med det utstyret vi hadde tilgjengelig! ;-)

Skrevet

Og neste spørsmål blir da: Hvorfor er vi her? Hva gjør vi her? Hvor er vi på vei? Hva er meningen med alt?

"............................................."

Tja, da går vi fra fysikk til filosofi... Mine filosofidiskusjoner har en nedre promillegrense på 0.7, så det kan jeg ikke diskutere mens jeg er på jobb... ;-)

Skrevet

Hmmm... Ikke helt det heller, men jeg liker hvor dette går ;) Hvis du nå tar appelsinen og holder den litt på skrå. Spinn så blyanten rundt - uten at den flytter på seg. Dette er jorda som går rundt en gang pr. dag.

Still deg så ved ei lampe, og begynn å gå rundt den i en sirkel mens du spinner blyanten og appelsinen. Dette er jorda som går rundt sola.

Det du må passe på, er at blyanten peker i samme retning (i forhold til huset, ikke lampa) hele tida. Peker den opp og mot Oslo eller Mekka eller Hawaii når den starter, må den peke opp og mot gitte sted på alle steder på vei rundt lampa.

Det ble litt vanskelig å forklare, men veldig artig å se for seg deg med blyant, appelsin og lampa :D

"Oslo, Mekka eller Hawaii"

Morsomme alternativ!

Skrevet

"Oslo, Mekka eller Hawaii"

Morsomme alternativ!

Hvem har sagt at fysikk og astronomi må være kjedelig? ;)

Skrevet

Tja, da går vi fra fysikk til filosofi... Mine filosofidiskusjoner har en nedre promillegrense på 0.7, så det kan jeg ikke diskutere mens jeg er på jobb... ;-)

Heh-heh. Sant det - det hjelper med litt stimuli, for at assosiasjonene skal bli litt friere, og for at man skal slippe litt opp på tradisjonelle tankemønstre. Men det er jaggu nok av folk, også her inne, som ikke forstår forskjellen mellom filosofi og vitenskap :-)

".............................................."

Skrevet

Hvem har sagt at fysikk og astronomi må være kjedelig? ;)

Jeg.

"....................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...